راه و شهرسازیمجله خبری

متقاضیان نهضت مسکن به این طرح اعتماد ندارند

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اقتصاد 24 ،جدیدترین گزارشی که در خصوص وضعیت طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط سازمان ملی زمین و مسکن وابسته به وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، حاکی از آن است که از بین یک میلیون و ۵۱۲ هزار نفر حائز شرایط فعال در طرح نهضت ملی مسکن تنها ۳۳۳ هزار نفر آورده اولیه را واریز کرده اند.

این موضوع نشان می دهد که از یک میلیون و ۱۷۹ هزار نفر متقاضی واجد شرایطی که مدارک خود را تکمیل کرده اند، با وجود فراخوان دولت به متقاضیان دولتی هنوز آورده اولیه خود را واریز نکرده اند. آن هم پس از یک ماه و نیم که سومین پیامک از سوی دولت ارسال شده است. مطابق قانون، چنانچه متقاضیان پس از ارسال سه دوره پیامک تا یک ماه و نیم اقدام به افتتاح حساب و واریز وجه نکنند از سامانه ثمن (سامانه طرح نهضت ملی مسکن) حذف خواهند شد.

البته لازم به ذکر است که سه میلیون نفر ثبت نام کننده در مرحله اول پالایش، واجد شرایط شناخته شده، اما آمار‌ها نشان می دهد بیش از نیمی از آن ها برای تکمیل ثبت نام خود، مراجعه نکرده اند.

در نهایت آخرین گزارش سازمان ملی زمین و مسکن نشان دهنده این است که بیش از پنج میلیون و ۵۵۱ هزار نفر تاکنون در طرح نهضت ملی ثبت نام کرده اند که از این میان حدود سه میلیون و ۸۲۷ هزار نفر حائز شرایط، یک میلیون و ۵۱۲ هزار نفر حائز شرایط فعال و بیش از یک میلیون و ۲۹۴ هزار نفر نیز مورد تایید نهایی تجمعی قرار گرفته اند.

از سوی دیگر حمیدرضا سهرابی، معاون بنیاد مسکن، گفته است: تاکنون ۱۱۰ هزار متقاضی موثر واریز وجه کرده اند که برای ۶۲۰۰ متقاضی موثری که واریز وجه کرده اند هنوز تامین زمین انجام نشده است. از این تعداد اراضی معرفی شده به بنیاد، اراضی حدود ۱۵۰ هزار واحد یا متقاضی ندارد یا ثبت نام برای آنها انجام نشده است. بیش از ۸۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های تحت مسئولیت بنیاد وارد فاز عملیاتی و ساخت و ساز شده است. طبق اعلام بنیاد مسکن تا پایان امسال سه هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان می شود.

نخست اینکه آمار سازمان ملی زمین و مسکن و آمار بنیاد مسکن با هم متفاوت است و هنوز مشخص نیست به طور دقیق چند نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده و از بین آنها چند نفر موفق به واریز آورده خود شده اند. از سوی دیگر بی اعتمادی متقاضیان به پروژه های دولتی و همچنین عدم توانایی در پرداخت و واریز آورده، از عواملی است که متقاضیان را نسبت به پروژه های دولتی محتاط می کند.

مردم نمی دانند کی، کجا و با چه هزینه ای می توانند صاحب خانه شوند

شقاقی شهری در ابتدا گفت: موضوع اول که بسیار مهم است این است که هنوز یک برنامه روشن پیش روی متقاضیانی که سرمایه ای را برای خرید خانه دولتی اختصاص می دهند، وجود ندارد. وقتی فردی آورده خود را واریز می کند، انتظار دارد که نقشه راه مشخص باشد تا بتواند به طور دقیق فرآیند پیشرفت کار و مسیر پیش روی ساخت پروژه را به صورت روشن ببیند. اینکه کی، کجا و با چه هزینه ای می تواند صاحب خانه شود.

افق پیش روی متقاضیان باید روشن و شفاف باشد و این موجب می شود افراد برای پرداخت های بعدی برنامه داشته و خود را آماده کنند. یک برنامه زمان بندی شده روشن که به طور شفاف مسیر پیشرفت و اقساط در آن قید شده باشد، می تواند موجب ایجاد اعتماد در متقاضیان نسبت به پروژه های دولتی شود.

بی ثباتی اقتصادی، کاهش قدرت خرید و تغییر اولویت ها در تصمیم گیری موثر است

این اقتصاددان در ادامه افزود: موضوع دوم این است که طبق معیار‌هایی که از ابتدا برای ثبت نام در نظر گرفته شد و مشکلات اقتصادی که متقاضیان با آن مواجه هستند، به طور مستمر اولویت های مردم تغییر می کند. زیرا ثبات اقتصادی حاکم نیست و قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛ لذا تامین مبالغ و اولویت گذاری متفاوت می شود و مسیر تغییر می کند. چون مدام شرایط بازار تغییر می کند، متناسب با آن تصمیم گیری متقاضیان نیز تغییر می کند.

پیش بینی ناپذیر بودن شرایط اقتصادی یک مساله مهم برای مردم شده است. همین امر نیز موجب شده که شاهد تغییرات مکرر تصمیم گیری و اولویت خانوار‌ها باشیم. در یک زمان اولویت خانوار‌ها مسکن بود، اما اکنون شرایط به نحوی است که اولویت های سرمایه گذاری و خرید تغییر یافته است.

پرداخت به این عوامل باعث می شود که مردم بدانند در زمان مشخص، شرایط معین و مبلغ تعیین شده صاحب خانه خواهند شد و می توانند متناسب با آن برنامه ریزی کنند. افزایش اعتماد بین مردم باعث می شود که از دوره های بعدی افراد بیشتری در این طرح ها شرکت کنند.

چرا پروژه های دولتی برای مردم ریسک بالایی دارد؟

شقاقی شهری با بیان این که سیاست گذار باید همه جوانب را در نظر بگیرد، گفت: نگرانی هایی در جامعه وجود دارد که افراد را نسبت به پروژه های دولتی دلسرد و محتاط می کند. سوابق و حواشی پروژه هایی مانند مسکن مهر، عدم شفافیت فرآیند پیشرفت پروژه، عدم شفافیت جوانب پروژه و عدم اطمینان زایی بالا برای تحقق پروژه ها در زمان مشخص همه و همه موجب می شود که متقاضیان تعلل یا احتیاط کنند.

اگر قرار باشد پروژه به طور کامل تبیین نشود، مبالغ آورده تغییر کند، اقساط مشخص نباشد و زمان پروژه طولانی شود و آنچه در مسکن مهر رخ داد، بوجود آید، مردم احتیاط می کنند. در شرایط اقتصادی که مدام متغیر‌ها تغییر می کند، خواب پول هم یک مساله مهم است و تعلل های بیش از اندازه ممکن است برای متقاضیان مشکل ایجاد کند و شرکت در این پروژه ها را برای آنها ریسک پذیر کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا