راه و شهرسازیصنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانیمجله خبری

بهینه‌سازی سازه‌ها در کشور با یک فناوری بومی

به گزارش ساختمان آنلاین:   محمدحسین غفاری، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت ما برای نخستین بار با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، پردازش موازی و رایانش ابری، به ارائه خدمات طراحی و بهینه سازی سازه‎‌ها در ایران می‌پردازد.

وی افزود: با توجه به هزینه‌های بالای مصالح ساختمانی و رشد ساخت‌وسازها، استفاده از فناوری‌های هوشمند برای بهینه‌سازی سازه، اهمیت بالایی دارد؛ ضمن آن‌که با کاهش مصرف مصالح و زمان، به صورت غیرمستقیم میلیون‌ها شغل ایجاد می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: آورده‌ای که خدمات این شرکت برای کارفرما رقم می‌زند، صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و هزینه‌های سازه است. این شیوه در طراحی و بهینه‌سازی سازه‌های فلزی و بتنی از جمله ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، بلند مرتبه، صنعتی، سوله‌های دهانه وسیع، سازه‌های خاص در صنایع فولاد، نفت، گاز و پتروشیمــی و … کاربرد دارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این نرم‌افزارها در دنیا نیز نوظهور هستند و به تازگی مورد استقبال قرار گرفته‌اند، درباره بهینه‌سازی سازه غیر ساختمانی همچون سازه‌های صنعتی و سوله سبک نیز مورد مشابهی مشاهده نشده است. فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان، به دنبال بهینه‌سازی سوله‌ها و استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن طرح بهینه هستند.

غفاری در ادامه یادآور شد: اکنون به صورت مستقیم 26 نفر از فارغ التحصیلان برترین دانشگاه‌های ایران مشغول به فعالیت در شرکت هستند و با توجه به این‌که خدمات ما آورده‌های میلیونی و بعضاً میلیاردی را در صنعت ساختمان برای کارفرمایان رقم می‌زند، این مورد سبب تمایل کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی به احداث سازه‌های ساختمانی و صنعتی بهینه با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع سبب اشتغال‌زایی اقشار مختلفی که در حوزه ساختمان فعال هستند، می‌شود. با هزینه‌های بالای مصالح ساخت وساز، صنعت هوشمند ساختمان با بهره‌گیری از این فناوری رشد خوبی داشته و در صورت توسعه، به صورت غیرمستقیم میلیون‌ها شغل ایجاد می‌شود.

غفاری، درباره نیاز تخمینی کشور به این فناوری گفت: طبیعتا این نیاز در کشور ایران با توجه به حجم بالای ساخت‌وساز، انبوه سازی و ذات مهندسی این کشور بسیار بالاست و اجازه هدر رفت سرمایه‌های ملی کشور را نمی‌دهد.

وی با اشاره به ارائه خدمات مهندسی در داخل و خارج از ایران، خدمات و محصولات ایران‌ساخت را در رفع نیازها توانمند دانست و گفت: بیش از 90 درصد مشتریان شرکت ما، اشخاص خصوصی و دیگر شرکت‌ها هستند و با وجود پیگیری‌های فراوان و حجم بالای انبوه‌سازی شرکت‌های دولتی، این خدمات در پروژه‌های دولتی جای خود را باز نکرده‌اند: موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند حجم قابل توجه اشتغال و کاهش هزینه‌ها را به ارمغان بیاورد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا