دیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

بحران مسکن با صنعتی‌سازی مهار خواهد شد

دکتر محمود فاطمی عقدا ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین   اظهار داشت: چنانچه حجم نیازهای انباشته شده در حوزه مسکن را در نظر بگیریم، بر اساس آمارها سالی هشتصد هزار نیاز به تولید مسکن است و در مجموع بیش از شش الی هفت میلیون واحد مسکونی کسری داریم،و با توجه به این امر، انتظار می رود که نظام ساخت وساز از کارآمدی بالاتری برخوردار باشد.

نیاز انباشته شده در بخش مسکن داریم

وی با تاکید بر اینکه هیچ بازاری در ایران مثل بازار ساختمان دارای نیاز انباشته شده بدون پاسخ نیست خاطر نشان ساخت: با توجه به این حجم از تقاضا در این بازار ،و با توجه به اینکه فعالیت در این صنعت برای سرمایه گذاران دارای صرفه اقتصادی است،بنابراین لازم است که شرایط حاکم بر نظام ساخت وساز نسبت به شرایط فعلی بسیار مطلوب تر باشد.

فاطمی عقدا شیوه های سنتی ساخت وساز را فاقد کارآمدی لازم برای پاسخگویی به نیاز انباشته شده در بازار مسکن ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن و با در گرفتن گرفتاری هایی که در بازار مسکن داریم،قطعا با شیوه های فعلی قادر به حل بحران مسکن نخواهیم بود.

تشدید نظارتهای فنی با ترویج صنعتی سازی

وی بر لزوم حرکت به سمت صنعتی سازی و تولید انبوه مسکن تاکید کرد و اذعان داشت: چنانچه این اتفاق رخ دهد ،بخش اعظمی از چرخه تولید مسکن باید در کارخانه ها عملیاتی شود و این امر سبب تشدید نظارتهای فنی،افزایش کنترل کیفی و حذف دست اندکاران غیر متخصص که مشکل اصلی صنعت ساختمان هستند می شود.

فاطمی عقدا با اشاره به مزایای صنعتی سازی مسکن توضیح داد: صنعتی سازی ضمن اینکه سبب افزایش عمرمفید ساختمانها و عرضه واحدهای کیفی و ایمن می شود ،همچنین مانع از هدر رفت انرژی در ساختانها می شود.

وی همچنین یکی از چالشهای صنعت ساختمان را بکارگیری مصالح غیر استاندارد دانست و خاطرنشان ساخت: متاسفانه در فرآیند تولید مسکن به شیوه های سنتی عده ای به خود جرات می دهند که با روش های زیرپله ای مصالح ساختمانی را به بازار عرضه کنند که بکارگیری این مصالح با تبعات بسیار جبران ناپذیری برای بهره برداران و اقتصاد کشور همراه است.

 

مصالح غیر استاندارد ،سبب پرت انرژی در ساختمانها می شود

سرپرست دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران ادامه داد: :بکارگیری مصالح غیر استاندارد سبب افزایش پرت انرژی در ساختمانها می شود و این مساله سبب شده که هدر روی انرژی در ساختمانهای ما در قیاس با استانداردهای جهانی به شدت بالا باشد.

فاطمی عقدا بر لزوم همکاری بین دولت و همچنین متخصصان حوزه صنعت ساختمان برای برون رفت از معضلات حوزه مسکن تاکید کرد و افزود: با ایجاد هم افزایی بین مسوولان و متخصصان صنعت ساختمان ،باید به سمتی حرکتی کنیم که نظام ساخت وساز پالایش شود.

وی با اشاره به توان فنی بالای کشور در حوزه مسکن گفت: صنعت ساختمان از ظرفیت فنی بالایی برخوردار است،به عنوان مثال دارای تشکلهای تخصصی حرفه ای شامل صنعتی سازها و انبوه سازان هستیم،همچنین در عرصه صنعت ساختمان دارای شرکتهای متخصص پیشرو هستیم که در دنیا حرف برای گفتن دارند. .

کنترل قیمت مسکن با روشهای صنعتی سازی

فاطمی عقدا گفت: بدون شک اگر از تمام این ظرفیت به خوبی استفاده شود به راحتی امکان برآورده کردن نیازهای کشور در صنعت ساختمان را خواهیم داشت و در این مسیر با افزایش سرعت اجرا در قالب روشهای صنعتی قادر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن و نیز کاهش قیمت تمام شده آن خواهیم بود.

سرپرست دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران همچنین درباره طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: با توجه به توان اجرایی و ظرفیت فنی کشور قطعا امکان ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و دولت سیزدهم هم از همان ابتدا بر حل مشکل مسکن تاکید شده است.

دولت فرمانده لشگر انبوه سازان و صنعتی سازان باشد

وی تصریح کرد: البته با توجه به تجارت طرح های مختلف دولت در حوزه مسکن نظیر طرح مسکن مهر،طرح اقدام ملی مسکن و..وزارت راه و شهرسازی از تجربه خوبی برای اجرایی بهینه طرح نهضت ملی مسکن برخوردار است و باید از این ظرفیت استفاده حداکثری کند.

فاطمی عقدا یادآور شد:در هر صورت لشگر انبوه سازان و صنعتی سازان برای اجرای طرح های دولت در حوزه مسکن آماده هستند و دولت هم در نقش سیاست گذار، فرماندهی این لشگر بزرگ را به عهده دارد و با شفاف سازی برنامه ها و استفاده حداکثری از این ظرفیت، قطعا طرح نهضت ملی مسکن به بهترین نحو اجرایی خواهد شد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا