مجله خبریصنایع ساختمانی

لزوم اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان

کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه شناسنامه فنی ساختمان حدود ۱۲ سال است که مطرح شده، اما اجرایی نمی‌شود، گفت: اجرایی شدن آن می‌تواند اطلاعاتی در اختیار خریداران درباره مصالح ساختمانی به‌کار گرفته شده و نتایج آزمایش‌های سازه‌ای و مهندسی در طول دوره ساخت مسکن بدهد تا با اطمینان خاطری بیشتری معامله کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «فرشید ایلاتی» با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این موضوع، راه برای رونق پیش‌فروش مسکن تسهیل می‌شود، افزود: شفاف شدن روند پیش‌فروش از ثبت دیجیتال آن گرفته تا شناسنامه فنی ساختمان، موجب جلب اعتماد هر چه بیشتر مردم برای وارد شدن به این مرحله می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌فروش شفاف مشکلاتی که امروز مسکن در کشور با آن درگیر است را به حداقل می‌رساند، ادامه‌داد: با شفاف شدن این روند مردم با اطمینان خاطر بیشتری پول‌های خود را به بخش پیش‌فروش تزریق می‌کنند و می‌توان بخش زیادی از مشکل مسکن در کشور را از همین طریق رفع کرد.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه اجرایی شدن طرح شناسنامه فنی ساختمان نیازمند زیرساخت‌های فنی است، گفت: بخش خصوصی به این مساله ورود نمی‌کند، پس حاکمیت باید این زیرساخت را ایجاد کرده و همه فرآیند ساخت مسکن از نوع مصالح گرفته تا روند ساخت، نام سازنده و قراردادهای بسته شده در این شناسنامه را ثبت و پس از آن سازمان نظام مهندسی تایید کند.

ایلاتی اضافه‌کرد: در واقع با ثبت شناسنامه فنی ساختمان و نظارت دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی نظام مهندسی دیگر امکان فروش یک ساختمان به چندین نفر وجود ندارد و همین موضوع موجب جلب اطمینان مردم برای ورود به موضوع پیش‌فروش می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین با اتصال شهرداری‌ها به سامانه کد رهگیری معاملات و شفاف شدن موارد پیش‌فروش مجاز طبق پروانه ساخت، اطمینان و امنیت معاملات پیش‌فروش افزایش خواهد یافت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا