اجتماعیدیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

راه‌اندازی پلیس یگان شهری برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز

مهدی اقراریان ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهار داشت: اینکه امروز در پایتخت در حوزه ساخت و ساز تخلف صورت می گیرد ،قابل انکار نیست و این معضل صرفا مختص این دوره نیست و در ادوار گذشته نیز این رویه وجود داشته است.

وی ادامه داد: اما در فرآیند برخورد با گروه های سازمان یافته متخلف که ساخت و ساز غیر مجاز می کنند، با توجه به اینکه ماموران شهرداری ضابط قضایی نیستند در نتیجه برای اجرای حکم باید با استفاده از ظرفیت نیروی پلیس برای برخورد با این گروه ها استفاده کنند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه نیروی انتظامی دارای تنوع ماموریت و همچنین محدودیت منابع انسانی است، گاهی اوقات برخورد با معضلات شهری و از جمله تخلفات ساخت و ساز را در اولویت کاری خود قرار نمی دهد و این مساله سبب بروز مشکلات عدیده می شود.

اقراریان همچنین در واکنش به این موضوع که گفته می شود شبکه های سازمان یافته ساخت وسازهای غیرمجاز با برخی از نیروهای شهرداری در ارتباط هستند تصریح کرد: اینکه بگوییم اراذل و اوباش با همکاری برخی از ماموران شهرداری این تخلفات ساخت وساز را انجام می دهند من مصداقی بر ای اثبات این ادعا ندارم اما در عین حال باید بگویم که این گرو ه ها عموما از طریق تطمیع یا تهدید ،امور خود را پیش می برند و بنابراین احتمال دارد در برخی از موارد تطمیع اتفاق بیفتد.

وی در ادامه توضیح داد: البته فرمول اصلی این گروه ها برای تحقق مقاصد خود بیشتر از مسیر تهدید می گذرد.این تشکیلات برای رسیدن به اهداف خود از ترفندهای مختلفی استفاده می کنند به عنوان مثال با پرداخت مبلغی به یک خانواده متکدی از آنها به عنوان سپر برای مقابله با ماموران شهرداری استفاده می کنند و از آنجا که ساخت و سازهای غیر مجاز منافع اقتصادی دارد،این گروه تمام راه و چاه گریز از قانون را یاد گرفته اند.

عضو شورای شهر تهران راه اندازی پلیس یگان شهری را راهکاری موثر برای برخورد با انواع معضلات شهری و ازجمله شبکه ساخت و سازهای غیر مجاز دانست و گفت: لازم است برخی از ماموریتهای مدیریت شهری نظیر برخورد با معضلات مختلف اجتماعی و از جمله معضل گروه های ساخت وسازهای غیرمجاز در قالب تکالیف پلیش شهری تعریف شود .

وی با یادآوری این موضوع که در کشورهای پیشرفته نیز از ظر فیت پلیس شهری برای برخورد با معضلات شهری استفاده می شود اذعان داشت: با توجه به تغییر ساختار نیروی انتظامی به فرماندهی کل،این امر فرصتی خوبی است که در تعامل بین شهرداری تهران و فرمانده نیروی انتظامی ،دستورالعمل راه اندازی پلیس یگان شهری تدوین شود. .

عضو شورای شهر تهران افزود: البته این امر نیازمند پیگیری است و اگر لازم باشد از طریق ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس، ظرفیتهای قانونی این موضوع را ایجاد خواهیم کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا