اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

دولت در الگوی ساخت مسکن برای کم‌درآمدها تجدید نظر کند

محمود افشاری ،فعال حوزه ساخت و ساز با بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهارداشت: هر چند که اساسا معماری یک عنصر مغفول مانده در تمامی ساخت وسازهاست و نباید توقع داشته باشیم که این عنصر مهم در واحدهای مسکونی دولتی که اولویت اصلی ارزان سازی است رعایت شود،اما به هر حال نمی توان از تبعات و عوارض منفی این امر چشم پوشی کرد.

وی تجربه ساخت واحدهای بی هویت در طرح مسکن مهر را یادآور شد و اظهارداشت: در این طرح نیز شاهد ساخت واحدهایی بودیم که به دلیل ارزان سازی ،دولت فقط به ابعاد کمیتی مسکن توجه داشت.

افشاری افزود: هر چند که هنوز درباره امکان اجرایی شدن وعده دولت در طرح نهضت ملی مسکن،ابهامات زیادی وجود دارد و پیش بینی می شود که بخش کوچکی از این طرح عملیاتی شود،اما در هر صورت اگر دولت به دنبال آن است که با ساخت مسکن ،رفاه مردم را فراهم کند نباید به ساخت سرپناه برای مردم اکتفا کند.

وی تصریح کرد: در طرح های حمایتی دولت در حوزه مسکن ،به دلیل ناتوانی مالی گروه های هدف،الگوی ساخت مسکن به سمت واحدهایی بی کیفیت و در حد ساخت سرپناه شکل گرفته است.

افشاری ادامه داد: در واقع دولت به جای اینکه از طریق تزریق یارانه و تخصیص وام های کم بهره،با تقویت بنیه مالی خریداران،واحدهای مسکونی با کیفیت و منطبق با اصول شهرسازی بسازد،به جای آن با کاهش کیفیت و گریز از اصول و مقررات ساختمانی،ناتوانی مالی متقاضیان را جبران می کند.

این کارشناس حوزه ساخت وساز خاطرنشان ساخت: این رویه نامطلوب سبب شده است ،که طرح های حمایتی دولت در حوزه مسکن در ادوار مختلف به دلیل نادیده گرفتن اصول معماری و شهرسازی و قوانین بالادستی ،در مظان نقد قرار گیرد.

وی افزود: بنابراین با توجه به این معضل امیدواریم که دولت در طرح های حمایتی خود در بخش مسکن تجدید نظر کند و در ساخت مسکن به جای اینکه اقدام به ساخت سرپناه کند ،واحدهایی مسکونی منطبق با طرح آمایش سرزمین و ملاحظات معماری و شهرسازی بسازد.

افشاری تاکید کرد: مسکن سازی دولتی باید به الگویی برای تغییر در رویه های معیوب تولید مسکن تبدیل شود،این در حالی است که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و هرچند که در ظاهر حرفهایی در این زمینه مطرح می شود اما در عمل اغلب مسیر ساخت وساز نادرست و بی توجه به اصول شهرسازی و ضوابط ساخت وساز است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا