مجله خبری

راهکار بانک مسکن برای کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابوالقاسم رحیمی انارکی با بیان این که تحریم های ظالمانه آمریکا و رفتار خصمانه رئیس جمهور آمریکا با کشورمان از طریق خروج از برجام، شرایط اقتصاد را در وضعیت خاص قرار داده است، اظهار کرد: برای عبور امن از مسیر پیش رو، لزوم هوشمندی، هوشیاری و سخت کوشی تک تک مدیران و خدمت گذاران کشور از جمله شما مدیران بانکی لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی یادآور شد: سال ۹۷ به رغم فشار اقتصادی ناشی از افزایش هزینه ها و اوضاع سیاست بین الملل مرتبط با برجام از یک سو و همچنین مسابقه مخرب در پرداخت سود بیش از سقف مصوب وعدم شرکت بانک در آن از سوی دیگر، بانک مسکن موفق به کسب منابع جدید شد. از طرفی ضمن کاهش هزینه ها در بانک مسکن موفق شدیم افزایش درآمد نیز داشته باشیم.

وی با بیان این که دستاورد دیگر بانک مسکن در سال گذشته افزایش میزان پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان و همینطور سایر بخش هاست، تصریح کرد: سال ۹۷ میزان پرداخت کل تسهیلات توسط بانک مسکن ۱۲ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش پیدا کرد که این موضوع «نشانه کارآیی بیشتر بانک مسکن در شرایط اقتصادی حاکم بوده است».

مدیرعامل بانک مسکن افزایش حجم پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن در سال گذشته را ناشی از فعال سازی دارایی های عملیاتی اعلام کرد و با بیان این که بیش از ۹۰ درصد از تسهیلات پرداختی، صرف نیاز بخش مسکن و ساختمان شد در خصوص شاخص های عملکردی در بانک مسکن را بر اساس آخرین پایش و سنجش صورت گرفته است، گفت: ۱۸ شاخص در منطقه سبز قرار دارند که به معنی تحقق ۷۵ درصدی اهداف در آنهاست. در ۸ شاخص نیز اهداف مدنظر بیش از ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده اما در حوزه شاخص های مرتبط با وصول مطالبات باید باز هم کار و تلاش و ابتکار عمل صورت بگیرد تا اهداف به میزان بیشتری تحقق پیدا کند.

رحیمی انارکی با اعلام این که امسال ۵۰ شعبه را از مجموعه شعب بانک مسکن کاهش می دهیم، اظهار کرد: همزمان کار ادغام شعب غیرکارآمد و جابجایی شعب برای استقرار در مناطق و محله های مناسب مناطق شهری را انجام خواهیم داد.

وی همچنین با بیان این که موضوع افزایش ۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن در دولت و با پیگیری وزارت اقتصاد در حال بررسی است، افزود: کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی با بررسی همه جوانب و متغیرهای اقتصادی و غیر اقتصادی، شرایط اقتصادی امسال را نسبت به سال گذشته سخت تر توصیف می کنند. ما با یک جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو هستیم. محدودیت های بانکی و فروش نفت نیز از جمله چالش های پیش روست اما در همین نبرد نابرابر، با اتکاء به یک بخش اقتصادی که می تواند به سلاح مقابله در این جنگ تبدیل شود، می توانیم با کمترین خطر از این وضعیت عبور کنیم.

وی ادامه داد: این بخش، مسکن و ساختمان است که می تواند پیشران اقتصادی باشد چرا که بخش مسکن به دلیل اتکای کامل به تولید داخلی، کمترین تاثیرپذیری را از تحریم دارد، اشتغالزایی بالایی دارد، درون زا محسوب می شود و در صورتی که رونق بگیرد بیش از ۱۴۰رشته صنعتی و تولیدی را در بخش های پیشین و پسین می تواند به حرکت دربیاورد. بنابراین باعث رونق بخشی اقتصاد ایران خواهد شد.

مدیر عامل بانک مسکن خطاب به مجموعه مدیران و کارشناسان بانک گفت: در بانک مسکن برای امسال وظیفه مهمی در راستای رونق بخشی به مسکن، رونق بخشی به اقتصاد و همچنین تسهیل شرایط خانه دار کردن زوج های جوان برعهده داریم. مطمئن هستم شما در بانک مسکن همانند کاری که در تامین مالی مسکن مهر انجام دادید، می توانید در مقطع فعلی برای رونق بخشی به این حوزه انجام دهید.

رحیمی انارکی با تشریح نقشه بانک مسکن برای مقابله با دشمن در جنگ تمام عیار اقتصادی گفت: ما در بانک مسکن از اواخر سال گذشته کار تدوین و تهیه این نقشه را شروع کردیم. این نقشه به دنبال اجرای یک بسته رونق زا در بخش مسکن و ساختمان با استفاده از پتانسیل بازارهای پول و سرمایه است. این بسته به دنبال فرصت سازی از تهدیدات پیش رو است.

وی تاکید کرد: بسته رونق بخش مسکن که بانک مسکن آن را تهیه کرده، فراتر از تسهیلات دهی است. با توجه به جهش قیمت مسکن در تهران، خرید خانه توسط خانه اولی ها سخت شده است و لذا ممکن است تقاضای خرید مسکن در شهرهای اطراف تهران یا موج های قیمتی در سایر شهرها به وجود بیاید. در این بسته عواملی که موجب افزایش قیمت مسکن می شود شناسایی شده و تا حد امکان راهکارهای کنترلی برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین راهکارهای این بسته، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن از طریق مدیریت بازار عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی توسط بانک مسکن است. بانک مسکن به دنبال آن است که در چارچوب این بسته، امکان خرید اعتباری مصالح ساختمانی در حجم انبوه را برای سازنده های حرفه ای، صلاحیت دار و معتبر فراهم بیاورد. موضوع مهم دیگر در این بسته، کنترل سفته بازی در بازار مسکن است.

 منبع:شهر خبر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا