بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

سهم خانه‌های خالی از مالیات چقدر است؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، هرچند طبق آخرین اطلاعات شناسایی خانه‌های خالی که بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، مشمول مالیات شده‌اند (اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.) موفقیت آمیز نبوده است، اما همچنان این خانه‌ها یکی از منابع درآمدی مالیاتی دولت محسوب می‌شوند.

وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد.

با این حال به نظر می‌رسد این روند موفقیت آمیز نبوده است و داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی نیز داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی نیز اخیرا اعلام کرده است با خود اظهاری نمی‌توان خانه‌های خالی را شناسایی کرد.

به گفته وی، تاکنون ۵۲۰ هزار رکورد خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی ثبت شد که از این میزان ۲۱۶ اعتراض صورت گرفت که همگی وارد بوده است.

در هر حال این خانه‌ها همچنان یکی از پایه‌های درآمدی دولت محسوب می‌شوند. به طوریکه درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شش ماه نخست سال جاری، ۴۸۵ میلیون تومان بود که در هفت ماه سال جاری به یک میلیارد و ۴۰۲ میلیون تومان رسید.

آمار هشت ماهه نیز نشان می‌دهد که میزان مالیات دریافتی از این خانه‌ها به یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان رسیده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا