بورس و بازارمجله خبری

خانوارهای هر کشور با چند سال پس‌انداز درآمدشان خانه‌دار می‌شوند؟

به گزارش ساختمان آنلاین: جالب است که توان قدرت خرید مسکن در کشورمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم.نسبت متوسط قیمت مسکن به متوسط درآمد خانوار، در کنار میزان فقر مسکن (جمعیت افرادی که بیش از ۳۰درصد درآمدشان را به مسکن اختصاص می‌دهند) یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش دسترسی به مسکن هستند. در واقع این شاخص نشان می‌دهد که خانوارها باید چند سال درآمدشان را پس‌انداز کنند تا در کشور مورد نظر یک خانه فرضی ۹۰ متری با قیمت متوسط بخرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طبق این شاخص، گران‌ترین قیمت مسکن نسبت به درآمد برای کشور سوریه است. نسبت قیمت مسکن به درآمد در سوریه به عدد عجیب ۸۸ رسیده است. یعنی یک خانوار با فرض این که هیچ خرجی نکند و تمام درآمدش را پس‌انداز کند بعد از ۸۸ سال می‌تواند در این کشور جنگ‌زده خانه‌ای بخرد.

غنا و جامایکا دو کشور بعدی هستند که دارای بیشترین نسبت قیمت مسکن به درآمد هستند. نکته جالب اما حضور چین در رده ششم این فهرست است. چین ششمین مسکن گران در دنیا را دارد و خانوارهای این کشور باید درآمد حدود ۳۸ سال خود را پس‌انداز کنند تا بتوانند خانه‌ای ۹۰ متری بخرند.

هر چند شاید در وهله اول به نظر برسد که به خاطر جمعیت فوق‌العاده زیاد، قیمت مسکن در این کشور در چنین سطوح بالایی قرار گرفته است. هر چند که جمعیت هم اثرگذار است اما به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت‌ها برای ساماندهی بازار مسکن نقشی به مراتب بیشتر در قیمت این دارایی که مستقیما با معیشت مردم در ارتباط است، دارد.

به‌عنوان مثال هند که دومین کشور پرجمعیت جهان است در این فهرست ۱۱۳ کشوری، در جایگاه ۹۶ قرار دارد و خانوارهای این کشور با وجود درآمد بسیار پایینی که دارند اگر درآمد خود را برای تنها ۷.۴ سال پس‌انداز کنند می‌توانند یک خانه ۹۰ متری بخرند.

گرانی مسکن در ایران

روند صعودی عجیب قیمت ملک در ایران در کنار آب رفتن درآمد سرانه ایرانیان طی سال‌های اخیر باعث شده تا ایران هم به جمع ۱۰ کشور نخست با بیشترین نسبت قیمت مسکن به درآمد برسد.

اگر خانوارهای ایرانی تمام درآمد خود را پس‌انداز کنند و هیچ خرجی نکنند تازه بعد از حدود ۲۹ سال می‌توانند یک خانه ۹۰ متری بخرند. البته این عدد را اگر برای شهرهای مختلف محاسبه کنیم می‌بینیم در کلانشهرها خرید خانه به مراتب سخت‌تر است و به زمان بیشتری از سه دهه نیاز دارد.

در حالی قیمت مسکن به درآمد سالانه در ایران به عدد ۳۰ نزدیک شده است که متوسط این نسبت در کشورهای دنیا حدود ۱۵ است. به عبارتی قیمت مسکن نسبت به درآمد، در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.

حسرت ایرانی برای مسکن عربی

در سمت دیگر فهرست نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار، شاهد حضور برخی کشورهای همسایه هستیم. به‌طوری که دو کشور عربستان صعودی و امارات با داشتن نسبت قیمت به درآمد کمتر از ۳، دو کشوری هستند که مردمانش راحت‌ترین دسترسی به خرید مسکن را دارند.

این نسبت در ایران تقریبا ۱۰ برابر این دو کشور حاشیه خلیج فارس است. این نسبت به مانند این می‌ماند که متوسط قیمت یک ملک مسکونی در تهران به‌جای حدود ۴میلیارد تومان حدود تنها ۴۰۰میلیون تومان باشد. خرید مسکن در این دو کشور عربی به همین میزان ساده است.

در حالی چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در جایگاه ششمین کشور با نسبت قیمت به درآمد بالا قرار گرفته است که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سمت مقابل جدول و در جایگاه پنجمین کشور با نسبت قیمت به درآمد پایین قرار گرفته است. متوسط قیمت یک واحد ۹۰ متری در آمریکا حدود ۴.۵ برابر متوسط درآمد سالانه خانوار است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا