بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

رویای خانه‌دار‌شدن نیازمندان را بر باد ندهید

به گزارش ساختمان آنلاین: پس از این اقدام، بنیاد مستضعفان در اجرای فرمان هشت‌ماده‌ای حضرت امام(ره) متوجه می‌شود که این زمین غیرقابل فروش است و در نتیجه با سازمان زمین‌شهری توافق می‌کنند که در قبال اخذ وجه، این زمین را به تعاونی‌های مسکن و در ازای آن ۳۰ درصد درآمد حاصل از فروش را به سازمان زمین‌شهری تعلق گیرد و در حقیقت مشارکت بنیاد مستضعفان و سازمان زمین‌شهری که ماهیت هر دو کمک به مستضعفان و یاری رساندن به خانه‌دار شدن نیازمندان جامعه بود، صرفا به جهت منافع سازمانی خود مشکل بزرگی را در سر راه تعاونی‌ها قرار دادند. از این مرحله دردسر و مشکلات تعاونی‌ها شروع می‌شود. در قرارداد منعقده بین سازمان زمین‌شهری (به نمایندگی از بنیاد مستضعفان) به‌ عنوان فروشنده و هر یک از تعاونی‌ها، بندی را مبنی بر اینکه «خریدار با علم و آگاهی از موقعیت زمین، اقدام به خرید زمین کرده است.» اضافه می‌کنند.

اعضای هیات‌مدیره تعاونی‌ها به‌ دلیل ناآگاهی از مسائل حقوقی و همچنین عدم تحقیق از وضعیت زمین و صرفا اعتماد به سیاست کاری دو سازمان معتبر بنیاد مستضعفان و زمین‌شهری که هر دو ارگان‌های انقلابی و تشکیل‌شده بعد از انقلاب هستند، اقدام به عقد قرارداد و در نهایت با حضور در دفترخانه اسناد و مدارک زمین به‌نام هریک از تعاونی‌ها انتقال می‌یابد.

از آن زمان و تاکنون که ۳۲ سال می‌گذرد، هیات‌های مدیره تعاونی‌ها باتوجه به اختیاراتی که داشتند پیگیر مجوزهای لازم جهت رفع مشکل و درنهایت جواز ساخت بودند که ادارات متولی صدور مجوز اعلام می‌کردند زمین تعاونی‌ها فاقد کاربری است و این مشکل تا سال ۱۳۹۳ به درازا کشید و از آن سال جهت فعالیت و پیگیری متمرکز و یکپارچه، چهارده تعاونی همصدا شده تا در یک قالب یکسان و هماهنگ جهت رفع مشکل اقدام کنند و نهایتا پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و از ابتدای سال ۱۳۹۹ با ارتباطات و جلساتی که با مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی برقرار شد، از سوی این وزارتخانه تصمیم بر این شد که زمین تعاونی‌ها در قالب طرح اقدام ملی مسکن روی زمین پیاده شود و موافقت نیز صورت گرفت.

تمامی چهارده تعاونی مسکن با تشکیل جلسه و طی نامه‌ای متفق‌القول موافقت خود را با پیاده‌سازی طرح اقدام ملی مسکن روی زمینی که تحت مالکیت تعاونی‌ها بود، به اداره کل راه‌وشهرسازی استان البرز اعلام کردند ولی متاسفانه اداره کل راه‌وشهرسازی استان البرز طی این دو سال به عناوین مختلف از پیاده‌سازی طرح اقدام ملی مسکن روی زمین سر باز زده و طفره می‌رود.

۳۲ سال دولت‌های مختلف نه ‌تنها گره از این مشکل باز نکرده‌اند، بلکه بر مشکلات آن افزوده‌اند و حتی در برهه‌ای از این دوران ۳۲ ساله اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی، مجوز برداشت شن و ماسه از زمین تعاونی‌ها بدون اینکه کسب اجازه از تعاونی‌ها را گرفته باشد، صادر کرد. در حال حاضر نزدیک به چهار هزار عضو چهارده تعاونی همچنان چشم امید به رفع مشکل زمین و خانه‌دار شدن خود دارند و تعدادی از اعضا هم فوت کرده و وراث آنها پیگیر موضوع هستند.

دولت سیزدهم با شعار ساخت چهار میلیون مسکن روی کار آمد و خوشبختانه هم ریاست محترم جمهور جناب آقای رییسی و هم وزارتخانه متبوع آن بر این موضوع تاکید داشته و دارند و حال این سوال مطرح است که خوشبختانه بخشی از این پروژه اقدام ملی مسکن که همان زمین مناسب است، مهیا بوده و خود تعاونی‌ها زمین خود را در اختیار این طرح قرار خواهند داد و اعضای تعاونی‌ها نیز از قشر نیازمند جامعه هستند، پس چرا اداره کل راه‌وشهرسازی استان البرز که زیرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازی است، در مسیر تحقق این شعار کارشکنی کرده و مانع رفع مشکل تعاونی چهارده‌گانه و همین‌طور عمل به تعهد اصولی و اخلاقی دولت سیزدهم که همانا رویای خانه‌دار شدن قشر ضعیف جامعه است، می‌شود؟ تا چه زمانی چهار هزار عضو تعاونی‌ها که به سختی ۳۲ سال پیش با فروش حتی فرش زیر پایشان اقدام به خرید زمین کردند، چشم انتظار رویای خانه‌دار شدن خود باشند و این آرزو را به گور ببرند؟

در این خصوص شایسته است مسوولان مربوطه در وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین استانداری البرز اقدام به ابلاغ دستوراتی مبنی بر صدور اجازه ساخت مسکن یا ارائه هر راهکار مناسب دیگری در این خصوص بکنند. این زمین که متعلق به چهارده تعاونی موسوم به تعاونی‌های چهارده‌گانه است، از هر طریق ممکن چه با مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن، تغییر کاربری و اجازه ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها، دادن معوض و یا هر راهکار مناسب، رویای خانه‌دار شدن اعضای تعاونی‌ها را بعد از گذشت ۳۲ سال به واقعیت تبدیل کنند.

نکته قابل توجه این است که در حال حاضر اطراف این قطعه زمین، ساخت‌وساز با کاربری مسکونی در حال انجام است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا