راه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

تغییرات هزینه دستمزد نیروی کار ساختمانی/کارگر ساده ساعتی ۳۰ هزار تومان

به گزارش ساختمان آنلاین: امروزه حتی خوش‌بینانه‌ترین برنامه‌ریزان نیز پذیرفته‌اند که ساخت ارزان‌ترین خانه با ساده‌ترین طرح و مصالح نیز از توان حداقل یک‌سوم خانوارهای شهری کشورهای جهان سوم خارج است. این کالای بادوام، پرهزینه و غیرمنقول که جایگزینی ندارد یک کالای سرمایه‌ای است و در حقیقت نوعی پس‌انداز به‌شمار می‌آید از این رو بررسی هزینه‌های ساخت و کاهش هرچه بیشتر آنها با حفظ کیفیت سازه از مهم‌ترین اصول اولیه ساخت‌وساز است. این هزینه به عوامل زیادی اعم از قیمت زمین، جواز ساخت و قیمت مصالح ساختمانی و همچنین دستمزد نیروی انسانی بستگی دارد.

نسبت هزینه مسکن به کل هزینه‌های خانوار از سال ۹۶ تا ۹۹ روند افزایشی داشت و از ۹۷/۳۲ به ۸۱/۴۲ درصد از هزینه‌های خانوار رسید. این موضوع بیانگر آن است که سهم سایر هزینه‌ها در سبد خانوار مانند تفریح، پوشاک، اغذیه و غیره روند کاهشی داشته که سهم مسکن افزایش داشته است.

لازم به توضیح نیست که افزایش دستمزد کارگزاران ساختمانی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده مسکن دارد. ابتدای سال جاری دستمزد روزانه کارگران ساختمانی به روزی ۳۰۰ هزار تومان رسید.

البته افزایش حق بیمه تامین اجتماعی را نیز باید به این هزینه‌ها اضافه کرد. در حال حاضر صرف نظر از اینکه کدام عوامل موثر داخلی و خارجی منجر به افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده، باید به دستمزد ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی روزانه کارگران بخش ساختمان توجه کرد.

قیمت‌گذاری فعالیت‌های ساختمانی، مستقل اما در عین حال متاثر از مصوبه افزایش حداقل مزد سالانه‌ای است که به تصویب شورای عالی کار می‌رسد. برای سال ۱۴۰۱ ارزش روزانه این رقم زیر ۲۰۰ هزار تومان است و با توجه به فصلی، موقت و سخت و حادثه‌خیز بودن مشاغل ساختمانی افزایش ۱۰۰ هزار تومانی حداقل دستمزد روزانه این صنف می‌تواند توجیه‌پذیر باشد. دستمزدهای به‌روز شده کارگران ساختمانی تاثیر مستقیم و بسزایی بر قیمت مسکن دارد.

در چند سال گذشته هزینه‌‌‌های ساخت مسکن برای سازنده‌‌‌ها با جهش‌های متوالی رو‌به‌رو شد. بعد از جهش زمین، تورم مسکن و صعود مصالح‌‌‌، نوبت به دستمزد ساخت رسید. از اواخر سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ و در ادامه شش ماهه اول سال پیش، سازنده‌‌‌ها و بساز و بفروش‌‌‌ها با جهش‌های وارد شده به بازار ساخت مواجه شدند. شوک‌‌‌هایی که طی این سال‌ها با دشوار کردن شرایط فعالیت در بازار ساخت‌وساز و افزایش هزینه‌‌‌ها، منجر به افزایش عمق رکود در بازار ساخت وساز و تداوم آن برای هفتمین سال پیاپی شد.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، در شش ماه اول سال گذشته، متوسط دستمزد عوامل انسانی فعال در پروژه‌‌‌های ساختمانی ۷۳ درصد در مقایسه با نیمه اول ۹۹ افزایش یافت. متوسط دستمزد ساعتی کارگر ساده ساختمانی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به نیمه اول سال ۹۶ هم، معادل ۶/۳ برابر افزایش یافت. در این مدت همچنین متوسط دستمزد ساعتی بنای سفت‌‌‌کار درجه یک ساختمانی ۳ برابر شد. متوسط دستمزد ساعتی سیمان‌کار درجه یک ساختمانی نیز در شش ماه اول سال پیش در مقایسه با شش ماه اول سال ۹۶ معادل ۱/۳ برابر شد. متوسط دستمزد ساعتی کاشی‌‌‌کار درجه یک ساختمانی نیز در بازه زمانی نیمسال اول ۱۴۰۰ در مقایسه با نیمسال اول ۹۶ معادل ۲/۳ برابر شد.

بعضی از کارشناسان معتقدند از آنجا که دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه‌‌‌های ساختمانی نیز بخشی از مولفه‌‌‌ها و آیتم‌‌‌های ساختمانی است، این میزان افزایش را می‌‌‌توان به عنوان تلاشی در جهت جبران جاماندگی سطح دستمزدها از قیمت سایر مولفه‌‌‌های ساختمانی محسوب کرد. روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد سال جاری نیز مرکز آمار ایران دستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی استان تهران در نیمسال دوم سال گذشته را منتشر کرد.

در بین تمامی اقلام مورد آمارگیری، راننده لیفت‌تراک با ۵۳/۱۷ درصد دارای بیشترین ‌افزایش و کابل‌کش درجه دو فشار قوی با ۳۹/۲۶ درصد کاهش دارای بیشترین کاهش در متوسط دستمزد ساعتی نسبت به دوره‌ قبل بوده‌اند.

طرح آمارگیری از دستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی از سال ١٣۶۵ به ‌صورت شش‌ماهه در سطح استان تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود.

در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به دستمزد ساعتی نیرو‌های انسانی شاغل در طرح‏های عمرانی (١٠٩ قلم) با ارسال پرسشنامه‌‌های مربوطه از طریق رایانامه به تعدادی از پیمانکاری‏های‌ مجری طرح‏های عمرانی در سطح استان تهران جمع‏آوری می‏شود. این طرح در اسفند‌ماه سال ١۴٠٠ برای جمع‏آوری اطلاعات مربوط به نیمه‌ دوم همان سال اجرا شده است.

همچنین، مقایسه‌ متوسط دستمزد ساعتی در این دوره با دوره‌ مشابه سال قبل نشان می‌دهد که بیشترین افزایش دستمزد ساعتی مربوط به آلومینیوم‌کار درجه یک با ۹۸/۵۱ درصد و بیشترین کاهش دستمزد ساعتی مربوط به کمک کابل‌کش فشار قوی با ۷۰/۱۴ درصد بوده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا