راه و شهرسازیمجله خبری

انجام این اقدامات از تکرار حوادث تلخ گذشته جلوگیری می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین:  مراسم رونمایی از اولین «اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق» با حضور احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمید رضا صارمی معاون شهر سازی و معماری شهرداری تهران، هادی محضر نیا مدیر عامل سازمان فاوا، قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و حسین تهرانی مدیر عامل شرکت ارتباطات مبین نت برگزار شد.

احمد صادقی در این مراسم گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که امروز در جمع شما دوستان شاهد راه اندازی پروژه ای در حوزه اینترنت اشیا هستیم که مدت هاست جای خالی آن در عرصه فناوری این شهر احساس می شد. “اپراتور پایش هوشمند سیستم اعلام حریق” با هدف مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان های شهری، امکانی است که در هر شهرِ توسعه یافته و البته شهرهایی که در این مسیر گام برمی دارند، اتفاق افتاده و می افتد.

وی ادامه داد: پتانسیلی که ایجاد تغییرات اساسی در روش تعامل انسان با محیط اطرافش را رقم می زند و با ایجاد توانایی در امر نظارت و مدیریت، بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌ها و فرآیندها، این امکان را فراهم می‌آورد که تصمیم‌گیری‌هایِ مبتنی بر داده و اطلاعات وارد مرحله جدیدی شوند و در نهایت به بهبود کیفیت زندگی انسان بینجامند.

وی افزود: این موضوع شاید برای ما امر تازه ای باشد اما دنیا آن را به تکرار تجربه کرده است. همان طور که مستحضرید عقب ماندگی های تاریخی ما در حوزه IOT و به صراحت در حوزه IT ،ناشی از تحریم هایی است که سابقه آن به قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد. با این همه تاریخ به ما نشان داده که ملت بزرگ ایران همواره از دل تهدیدها فرصت ساخته و اغراق نیست اگر بگوییم ققنوس وار بیرون آمده ایم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: شاهد این ادعا هم دستاوردهای حوزه فناوری طی سال های اخیر است که به رغم تداوم و تشدید تحریم های ظالمانه، در بخش های مختلف حمل و نقل، ورزش، پزشکی و سایر حوزه ها به کمک مردم آمده تا شرایط زندگی را برای همه بهتر کند و این مرهون نگاهِ خلاقانه و علمیِ نخبگانی است که خود و این مرزو و بوم را باور دارند و قله های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح می کنند.

صادقی خاطر نشان ساخت: اکنون قرار است شاهد رونمایی از مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان های شهری در محلی باشیم که چند سال پیش، در شعله های آتش سوخت و مردم سرزمین ما را داغدار کرد.

این حادثه اسفبار، نخبگان را به حرکت واداشت تا با تحرکاتی در حوزه IOT نقص های موجود را برطرف کنند که مطمئناً اگر همین روش ، سال 95 در این ساختمان وجود داشت، چه بسا امروز عزیزانمان کنارمان بودند.

عضو شورای شهر تهران گفت: به هر روی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه آن ها که در این حادثه تلخ، جان شیرین خود را از دست دادند و آتش نشانانی که داستان فداکاری شان برای همیشه در اذهان و افواه مردم باقی می ماند، توجه شما دوستان را به چند نکته در حوزه شهر هوشمند جلب می کنم:

شهرهای هوشمند، تجسم رویایی در آینده نیستند، بلکه از 40 سال پیش که این ایده در دنیا مطرح شد، راهکارهای نوآورانه اینترنت اشیا، این رویا را به گونه ای محقق کرد که اکنون شهرهای هوشمند در برخی نقاط دنیا فعال و به سرعت هم در حال گسترش هستند. از کپنهاک دانمارک که در حال حاضر رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده، تا استکهلم سوئد و زوریخ سوئیس گرفته تا سنگاپور به عنوان دومین شهر هوشمند جهان و در همین ردیف، توکیو، تایپه، سئول، هنگ کنگ، پکن، شانگهای، کوالالامپور، دهلی نو و بمبئی از آسیا را می توان برشمرد.

شهرهای هوشمند که شهرهایی ساخته شده بر مبنای فناوری اطلاعات هستند بر شش عنصر اصلی استوارند. این شش عنصر هوشمند عبارتند از: مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، محیط زیست و اقتصاد.

صادقی یاد آور شد: پروژه شهر هوشمند در کشور ما هم در پنج کلانشهر مشهد، اصفهان، تبریز، تهران و ارومیه آغاز شد ولی برای دستیابی به اهداف نشانه گذاری شده، هنوز هم نیاز به بسترسازی و سرمایه گذاری هایی داریم تا دستِ کم از کشورهای همسایه عقب نمانیم زیرا همان طور که مستحضرید کشورهای همسایه در این زمینه سرمایه گذاری بالایی انجام داده اند.

وی افزود: بنابراین برای داشتن شهر هوشمند نیاز به زیرساخت هایی داریم که با کمک آن بتوانیم از بخش های مختلف شهر، داده ها را دریافت و بین آنها ارتباط برقرار کنیم. این نخستین گام در شهر هوشمند است که باید با حفظ حریم خصوصی افراد در لایه های مختلف مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. با این همه باز هم تأکید دارم که برای داشتن شهری هوشمند به هر 6 عنصر اصلی نیازداریم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری تهران در دوره جدید، کوشیده است در حد توان و مقدورات خود با ایجاد پل‌های ارتباطی، بین دستگاه‌های مختلف و فراهم آوردن برخی زیرساخت های مورد نیاز، گام هایی موثر بردارد چرا که کارِگروهی و از بین بردن موانع و مقاومت ها، ابزار مهمی برای دستیابی به چنین هدف بزرگی است که می تواند سطح کیفی زندگی مردم شهرمان را بهبود ببخشد.

صادقی در پایان، ضمن آرزوی توفیق برای تیم حاضر، امیدوارم با مجهز شدن این شهر به سیستم مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان های شهری که توسط جوانان نخبه این مرز و بوم طراحی شده است، نه تنها حوادث تلخ گذشته تکرار نشود بلکه روزهایی پرامید و بانشاط در انتظار مردم شهرمان باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا