اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهمجله خبری

مشاوران املاک مجازی اقدام به قیمت‌سازی کاذب در بازار ملک می‌کنند

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک ضمن انتقاد از قیمت سازی مشاوران املاک اینترنتی خواستار صلاحیت سنجی فعالان ملکی در فضای مجازی از سوی نهادهای ناظر مربوطه شد.

داود بیگی نژاد ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: از زمانی که مقرر شد موضوع ساماندهی مشاوران املاک در دستور کار وزارتخانه راه و شهرسازی قرار بگیرد، درخواست کردیم که این ساماندهی یاید  در دو بخش شامل مشاوران املاک واقعی دارای پروانه  و بدون پروانه و همچنین مشاوران املاکی که در فضای مجازی  فعالیت می کنند، عملیاتی شود.

وی در توضیح چرایی لزوم ساماندهی و پایش مشاوران املاکی که در فضای مجازی فعالیت می کنند تاکید کرد: برخلاف تصور، تاثیر فعالیت مشاوران املاکی که در فضای مجازی فعالیت می کنند بر بازار مسکن، نسبت به مشاوران املاکی که در فضای واقعی فعالیت می کنند نه تنها کمتر نیست بلکه بیشتر هم هست.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه این امکان وجود دارد که یک فرد با هویتهای مختلف درفضای مجازی فعالیت کند، بنابراین امکان قیمت ساژی توسط این افراد وجود دارد.

بیگی نژاد خاطرنشان ساخت: برای پیشگیری از تاثیرگذاری آثار سو ناشی از فعالیت افرادی که در فضای مجازی در بخش مسکن قیمت سازی می کنند لازم است که حتما این عده در فضای واقعی هویت سنجی، مکان سنجی و احراز هویت شوند و سپس اجازه فعالیت به آنها در فضای مجازی داده شود.

وی خاطرنشان ساخت: دولت باید تدابیری را اتخاذ کند که مجوز فعالیت بنگاه داری در فضای مجازی صرفا به افرادی داده شود که یا مشاوراملاک دارای مجوز کسب وکار و یا مالک باشند.

بیگی نژاد اذعان داشت: مکاتبه وزارت صمت با اتحادیه کسب وکارهای مجازی با محوریت لزوم تعلیق فعالیت پلتفرمهای دیوار و شیپور به دلیل بی توجهی به ضوابط قیمت گذاری مسکن، می تواند نقطه عطفی برای ساماندهی مشاوران املاک در فضای مجازی باشد.

وی خاطرنشان ساخت: امیدواریم کسانی که میخواهند در فضای مجازی اقدام به فعالیت ملکی کنتد، ابتدا حتما در فضای واقعی صلاحیت سنجی شوند و سپس اقدام به فعالیت کنند.

بیگی نژاد در توضیح نحوه فعالیت افرادی که در پوشش مشاور املاک اینترنتی با هویت های مختلف در فضای مجازی فعالیت می کنند گفت: با توجه به اینکه بر اساس قانون هر فردی می تواند اقدام به خرید ده سیم کارت کند، بنابراين این امکان وجود دارد که این عده به واسطه خریداری چندین فقره سیم کارت در فضای مجازی ملکی فعالیت کنند و اقدام به قیمت سازی های کاذب در حوزه مسکن کنند.

بیگی نژاد خاطرنشان ساخت: در حالی عده ای نوک پیکان حملات مربوط به قیمت سازی کاذب را به سمت مشاوران املاک نشانه می گیرند که مشاوران املاک در فضای مجازی به هیچ وجه پایش نشده اند.

وی گفت: نمی توانیم با قاطعیت کسانی را که در فضای مجازی در حوزه ملکی اقدام  به فعالیت می کنتد، در زمره مشاوران املاک قلمداد کنیم، چرا که مطابق قانون، مشاور املاک به فردی گقته می شود که از سوی نهادهای مربوطه صلاحیت سنجی شده باشد و دارای پروانه کسب باشد.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مالکی که قصد دارد یک مجتمع مسکونی خود را به فروش بگذارد، می تواند این ملک را به چندین قیمت مختلف در فضای مجازی قیمت گذاری کند به گونه ای که گویی ملک خود را به مزایده گذاشته است.

وی اذعان داشت: با توجه به این مسایل لازم است که حتما ساماندهی مشاوران املاک مجازی در دستور کار قرار گیرد و همچنان که مشاوران املاک  که در فضای واقعی کسب و کار می کنند از سوی نیروی انتظامی و سایر نهادهای ذی ربط احراز صلاحیت می شوند، به همین نسبت نیز مشاوران املاکی که در فضای مجازی نیز فعالیت می کنند مورد پایش قرار گیرند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا