بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

تولید انبوه مسکن راهکار حل مشکل مستاجران است

به گزارش ساختمان آنلاین:   تورم، همه حوزه های اقتصاد کشور را فرا گرفته است و در این بین، گرانی در برخی بخش ها بیشتر به چشم می آید از جمله اجاره بهای مسکن.

میلیون ها ایرانی، مستاجر هستند و در این اوضاع و احوال نامساعد اقتصادی می باید بخش زیادی از درآمد خود را برای اجاره واحد مسکونی شان خرج کنند و این یعنی، صرفه جویی در خرید برخی اقلام و خدمات.

از این رو، در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شده است که اجاره مسکن در تهران بیش از ۲۵ درصد و در دیگر شهر‌ها بیش از ۲۰ درصد صورت نگیرد. حال باید به انتظار نشست و دید این رویکرد می تواند چاره کار باشد یا این روند، اختلافات را به مرور بیشتر خواهد کرد؟

در همین رابطه، شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در کجای دنیا اقتصاد به صورت دستوری اداره شده که حالا ما بخواهیم دستوری عمل کنیم؟ طرف می گوید خانه ام را اجاره نمی دهم و نهایتاً مالیات آن را می پردازم. این یعنی پاک کردن صورت مسئله و پاسخ حل مشکلات مردم نیست.

وی افزود: اولین راه حل مشکل مسکن، تولید انبوه مسکن توسط دولت است و دومین راه، فرهنگ سازی در کشور است که مردم به توافق با یکدیگر برسند.

نماینده سیرجان تصریح کرد: خانه های استیجاری دولت باید در اختیار مردم و نیازمندان قرار بگیرد. چرا شرکت های بزرگ برای کارمندان و نیرو‌های خود پیوست مسکن ندارند؟ با مواردی که در جلسه سران سه قوه گفته شده و این بسته حمایتی که قرار است ارائه شود، بنده به عنوان یک کارشناس تضمین می کنم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و وضعیت بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد شد و از این رو، توافقی صورت نمی گیرد.

حسن‌پور اظهار داشت: اینکه در این موضوع خاص، دستوری عمل شود و به تبع آن، اختلاف نظر بین صاحب خانه و مستاجر شکل بگیرد و کار به دادگاه برسد، شایسته نیست. ما باید از تشکیل پرونده برای مردم پرهیز کنیم و کشور را به زندان تبدیل نکنیم، چون این پرونده ها نهایتاً وقت قوه قضاییه را می گیرند و به صلاح ما نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان یادآور شد: مسکن در بحث مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی هم تاثیر دارد. خبرگان مردم وقتی قانون اساسی را می نوشتند به سه نکته بسیار حساس توجه کردند. گفتند شغل مناسب برای هر ایرانی، مسکن مناسب برای هر ایرانی و رفاه نسبی برای هر ایرانی.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی مسکنی وجود نداشته باشد دیگر از رفاه خبری نیست و امروز تعداد زیادی از مردم ما مستاجر هستند. الان مشکل اساسی ۴۰ درصد از مردم، مسکن است و بین ۲۵ تا ۷۰ درصد هزینه خانوار را فقط هزینه های مسکن تشکیل می دهد.

حسن‌پور گفت: وظیفه ما این بود که هزینه مسکن را از سبد خانوار حذف می کردیم. طرح مسکن مهر، طرح شایسته ای بود، ولی متاسفانه دولت گذشته آن را تعطیل کرد و این دولت هم تاکنون موفقیتی در حوزه مسکن نداشته است. من تا امروز از دولت حمایت کرده ام و باز هم حمایت می کنم، ولی واقعیت ها را باید پذیرفت که مسکن حال و روز خوبی ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قرار است که با وزیر مسکن در کمیسیون عمران به یک جمع بندی و تفاهم برسیم و باید کاری تخصصی و ویژه انجام دهیم. نباید هر روز دعوا راه بیاندازیم، چون مردم از دعوای سیاسی خسته شده اند و پذیرش دعوا‌های ما و دولت را ندارند. باید در یک تفاهم دوستانه بین مجلس و دولت مشکلات حل شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا