مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

جزئیات تدوین بسته جامع تامین مالی بخش مسکن

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن خواست، در کنار تلاش برای حفظ منافع بانک و سودآوری آن، بسته ای جامع برای تامین مالی بخش مسکن کشور آماده کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تجارت نیوز، احسان خاندوزی طی سخنانی در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک مسکن که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، پس از استماع گزارش هیئت مدیره بانک مذکور، گفت: بانک مسکن یکی از بانک هایی است که کارآمدی آن خیلی فراتر از یک بانک تخصصی توسعه ای صرف بوده و نقشی اساسی در پیشبرد بخش واقعی اقتصاد، ایجاد رضایتمندی اجتماعی و عدالت اجتماعی دارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهداف و برنامه های دولت سیزدهم در خصوص تأمین مسکن نیازمندان، گفت: توجه به همین دغدغه های دولت در خصوص مسکن، خود بخود ضرورت افزایش ضریب کارآمدی بانک مسکن را گوشزد می کند و من خیلی امیدوارم که سال پیش رو و سال های آینده سال هایی باشد که‌ شاهد نقش ویژه این بانک در این راستا باشیم.

رئیس مجمع عمومی بانک مسکن تصریح کرد: یکی از آسیب پذیری های بانک مسکن در حدود یک سال گذشته، این بود که ما فرصت مدیریتی کمی برای پیشبرد امور داشتیم چرا که متأسفانه دوره اداره بانک بوسیله سرپرست، قدری زیادی طول کشید، در حالی که من خیلی تلاش کردم که این دوره از همان مدت مقرر سه یا چهار ماهه قانونی فراتر نرود.

خاندوزی: ما در بانک مسکن نیازمند یک برنامه عملیاتی بسیار دقیق هستیم

خاندوزی با ابراز امیدواری برای جبران این عقب ماندگی به واسطه انگیزه عباس حسینی مدیر عامل جدید بانک مسکن تأکید کرد: ما در بانک مسکن نیازمند یک برنامه عملیاتی بسیار دقیق، روشن و توأم با وجوه تحولی هستیم.

وی گفت: بانک مسکن یک ذخیره و انباشت تجربه و مدیریت بسیار خوب دارد و بنظرم این یکی از وجوهی است که دلالت دارد بر اینکه باید وضعیت بانک بهتر از شرایط کنونی باشد و بالقوه، انتظار ما نیز از چنین سرمایه های خوبی در بانک مسکن این است که بتوانند با فوریت، نسبت به برنامه ریزی برای تحقق چشم انداز مقطع ۱۴۰۴ (پایان دولت) اقدام کنند و در ادامه، برای مقاطع بعد از آن نیز برنامه های عملیاتی تحول گرایانه ای را در دستور کار بگذارند که بتواند وضعیت برخی شاخص های بانک را که برای ما و شما چندان رضایت بخش نیست، اصلاح کند.

نقاط ضعف بانک مسکن چیست؟

وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از مصادیق نقاط ضعف بانک مسکن، برخی مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری آن در مقایسه با رقبای دیگر بانک در شبکه بانکی است که خوشبختانه اطلاع دارم، هیئت مدیره بانک، برنامه جامعی برای ایجاد تحول در این خصوص دارد.

وی با بیان اینکه در دوره ای، بانک مسکن به لحاظ جذب سپرده های مردمی، دست خیلی پری داشت، عنوان کرد: هم اکنون نیز باید شیوه ها و طرح های خلاقانه، با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و نیازها و ذائقه های مشتریان، در دستور کار بانک قرار گیرد و امروز وقت آن است که شاهد یک طرح و برنامه قوی تر در بانک باشیم و این جزو اموری است که باید خیلی تقویت شود.

وزیر اقتصاد یادآور شد: البته ناترازی یا بی انضباطی برخی دیگر از بانک ها که موجب جذب جریان سپرده ها به سمت آنها می شود، ارتباطی به عملکرد شما ندارد و اتفاقا برخی بانک های دولتی دیگر که آنها نیز کاملا دارند قانونمند عمل می کنند، مثل شما دچار این آسیب شده اند.

خاندوزی با ابراز امیدواری برای اصلاح خمیدگی منابع به سمت بانک های غیرقانونمند با تدابیر نظارتی بانک مرکزی گفت: به نظرم می شود در راستای سیاست های جذب منابع، سیاست های تسهیلات و سیاست های سرمایه گذاری و استفاده کردن از شرکت ها و زیرمجموعه بانک و امثالهم ابتکارات خوبی را در دستور کار قرار داد که مجموعا بتواند برخی از عقب ماندگی ها را جبران کند.

وزیر اقتصاد در ادمه گفت: به نظرم در چارچوب برنامه هایی که دوستان هیئت مدیره بانک مسکن می توانند آماده کنند، حتما یک جزء مهم باید این باشد که حاکمیت چگونه می تواند به ایفای بهتر نقش بانک مسکن کمک کند به این معنی که انتظارات از بانک، یکسویه نباشد.

خاندوزی عنوان داشت: بنظر من با هدفگذاری و با توقعاتی که در خصوص موضوع تامین مالی بخش ساخت و ساز و عرضه مسکن و خدمات دیگری چون ودیعه و… از این بانک وجود دارد، حتما باید تنظیم گر نظام بانکی کشور، به شکل ویژه ای با بانک مسکن، تعامل کند.

وی با بیان اینکه بانک مسکن کاملا در مسیر تحریک بخش واقعی اقتصاد و حوزه تولید و مسکن بعنوان یکی از شعارهای دولت قرار داشته و کمترین انحراف را از مسیر مورد انتظار دارد، گفت: به جهات متعددی، باید مقام پولی کشور، تدابیر ویژه ای را برای بانک مسکن بیاندیشد تا بتواند به وظایف خودش عمل کند.

وزیر اقتصاد افزود: البته نمی توان دست روی دست گذاشت و همه مسایل و موضوعات را به این احاله داد که ما اگر مثلا فلان اجازه خاص و ویژه را می داشتیم شرایط مان خیلی بهتر می بود؛ بلکه باید یک بخشی را هم در داخل خود بانک تمهید کنیم و واقعا فراتر از روند سود و زیان بانک، مسئله نقش آفرینی بانک و تعاملی است که می تواند با سایر ابعاد و ابزارهای بازار سرمایه و بقیه ابزارها داشته باشد.

خاندوزی تصریح کرد: تهیه بسته تامین مالی بخش مسکن باید یکی از اهداف و اقدامات مجموعه بانک مسکن باشد و تبدیل به یکی از ارکان مهم آن شود.

وی با بیان اینکه، ممکن است در تعریف ابزارهای جدید، نیازمند تعامل با بخش های دیگر اقتصاد نیز باشیم، عنوان کرد: برای جامعه ای که سوال دارد “من منابع خرد خودم را کجا پس انداز کنم که از تورم محفوظ بماند؟” حتما یکی از بهترین پاسخ ها؛ باید بانک مسکن باشد منتهی به شرطی که شما در تعامل با بازار سرمایه، فعالانه بتوانید پیشنهادات خوبی ارائه دهید و چشم انداز امید بخشی برای مردم فراهم کنید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در خود بخش تسهیلات و مشارکت و تولید مسکن و بسیاری اهداف دیگر نیز بانک باید بتواند به نحوی عمل کند که صرفا یک بانکدار منفعل نباشد و خودش در سیاستگذاری تامین مالی بخش مسکن ایده داشته باشد و اساسا شما باید پیشنهاد ببرید و روی میز وزیر راه و شهرسازی بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا