اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

اجرای طرح‌های غیرکارشناسی حوزه مسکن، سبب تکثیر بافت‌های فرسوده می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین  روز سه شنبه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در ۹۰۰ شهری که کمبودی از نظر زمین نداریم، واحدهای مسکونی به همراه تسهیلات به‌شکل ویلایی به مردم واگذار می‌کنیم.

رستم قاسمی پس از نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: همان گونه که مدتها پیش مطرح کردیم روند تامین زمین تقریباً به جای بسیار خوبی رسیده و پس از حضور رئیس جمهور در وزارت راه و شهرسازی بیان کردیم که در حدود ۹۰۰ شهر کشور که برای تامین زمین مشکلی وجود نداشته و مردم در خانه‌های یک طبقه زندگی می‌کنند زمین‌های ۲۰۰ الی ۲۵۰ متری به همراه تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌دهیم و آنها متعهد می‌شوند در یک سال و نیم به صورت ویلایی بسازند، این قرار داد میان وزارت راه و سازنده که مردم هستند، ایجاد می‌شود.

بر اساس اظهارات وزیر راه وشهرسازی حجم گسترده ای متقاضی برای این نوع واگذاری‌ها وجود داشته به طوری که به عنوان مثال در مرکز استان یزد حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی تک واحدی به مردم داده خواهد شد.

در واکنش به این موضوع شایان حسینی،فعال حوزه ساخ وساز در گفتگو با ساختمان آنلاین گفت: متاسفانه بی برنامگی دولت در بخش مسکن از یک سو و همچنین نگاه تک بعدی از سوی دیگر ،سبب شده که دولت طرح هایی در بخش مسکن رونمایی کند که فاقد پشتوانه کارشناسی باشد.

این فعال حوزه ساخت وساز ادامه داد: دولت در جدیدترین اقدامات خود در بخش مسکن ،طرحی را دنبال می کند که با اعطای زمین و تسهیلات تشویقی ،عملیات ساخت را به مردم وگذار کند ،این طرح هر چند که جنبه حمایتی دارد و می تواند در نهایت به خانه دار شدن گروه های از متقاضیان منجر شود ،اما از سوی دیگر با توجه به اینکه مسوولیت ساخت به مردم واگذار شده است، با پیامدهایی منفی از جمله ساخت واحدهایی ناایمن و فاقد کیفیت همراه خواهد بود.

حسینی توضیح داد: در واقع مداخله مردم در امر ساخت ،سبب می شود که واحدهایی با عمر مفید بسیار کم ساخته شود و این پروسه نه تنها سبب هدر رفت سرمایه های ملی خواهد شد بلکه سبب تکثیر بافتهای فرسوده نیز خواهد شد.

این فعال حوزه ساخت وساز خاطر نشان ساخت: در حالی که دولت و مردم با تبعات گسترده ناشی از بافتهای فرسوده مواجه هستند،به جایی عبرت آموزی از این مساله ،دولت در حال بازتولید بافتهای فرسوده از طریق طرح مذکور است.

وی با یادآوری این موضوع که دولت در بخش مسکن می بایست نسبت به تسهیل امور و نظارت بر حسن اجرای مقررات ساخت وساز اقدام کند تصریح کرد: از همان زمانی که دولت سیزدهم از وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در قالب طرح نهضت ملی مسکن خبر داد،کارشناسان به کرات خواستار عبرت آموزی دولت از طرح مسکن مهر شدند و تاکید داشتند که دولت باید ازنقاط ضعف این طرح درس بگیرد و در نهضت ملی مسکن آنها را تکرار نکند.

وی گفت: یکی از بزرگترین نقاط طرح مسکن مهر،ساخت واحدهای مسکونی در اراضی فاقد خدمات زیرساختی بود که سبب شد متقاضیان این واحدها با چالشهای عدیده ای مواجه شوند و در نهایت این واحد ها در بسیاری از مناطق به سکونت پایدار مردم منجر نشود.

حسینی افزود: با توجه به این تجربه،انتظار این بود که دولت سیزدهم در بخش مسکن از این تجارب درس بگیرد و هر چند که از همان ابتدا وزیر راه عنوان کرد که واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در زمین های ساخته می شود که دارای خدمات زیرساختی باشد ،اما در عمل به نظر می رسد که مسیر طرح مسکن مهر در طرح نهضت ملی مسکن در حال دنبال شدن است .

وی گفت: امیدواریم که دولت در طرح خود بازنگری کند و مانع از تولید واحدهای غیرکیفی در اراضی فاقد خدمات زیرساختی شود .

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا