راه و شهرسازیمجله خبری

صدور پروانه ساخت‌ و ساز در یک هفته

به گزارش ساختمان آنلاین:   «محسن تاجیک» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان پاکدشت، منطقه‌ای کارگری با مردمی تلاش‌گر است که داشتن آرامش، حق آنان است، آرامشی که ابتدا باید در شهرداری به آنان القا شود.

وی تصریح کرد: امروز پیشرفت‌های علمی تا جایی رسیده که افراد بدون نیاز به حضور فیزیکی در جامعه می‌توانند تمامی نیازهای خود را برآورده کنند از این رو، اجرای طرح شهر هوشمند در شهرداری پاکدشت آغاز شده تا کار مردم در ادارات و شهرداری، بدون حضور ارباب رجوع و در کمترین زمان ممکن انجام شود و تلاش می‌شود این مهم پیش از پایان امسال محقق شود.

وی اظهار کرد: مردم حق دارند تا با شفافیت امور در شهرداری، کارهای خود را در منزل انجام دهند، شهروند پاکدشتی باید با در اختیار داشتن دفترچه عوارض، بدون نیاز به حضور در شهرداری نسبت به محاسبه عوارض سالیانه اقدام و در منزل نسبت به پرداخت آن اقدام کند که این کار قانونی، از بسیاری مفاسد جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: معطل کردن مردم در شهرداری، به بهانه دریافت مجوز ساخت و یا پایان کار، جز ایجاد نارضایتی اثر دیگری ندارد، پایان کار و صدور مجوز نهایتاً باید یک هفته زمان ببرد و اگر مسؤولی در شهرداری نمی‌تواند این کار را انجام دهد، برکنار می‌شود.

تاجیک از شفاف سازی امور به عنوان مهمترین اصل در مقابله با فساد یاد کرد و افزود: در شهرداری پاکدشت هیچ مناقصه‌ای بدون حضور پیمانکار و پشت درهای بسته انجام نمی‌شود، شفاف سازی عین اجرای قانون است و قطعاً به صورت زنده جریان آن برای مردم پخش می‌شود.

وی گفت: شهر پاکدشت با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت د ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت، از حجم بالای نیروی انسانی در شهرداری برخوردار است به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته ۷۰ درصد از اعتبارات شهرداری صرف حقوق و دستمزد این افراد می‌شد.

تاجیک که به تازگی مسؤولیت شهرداری پاکدشت را بر عهده گرفته اظهار کرد: طی سه ماه گذشته، تمامی این نیروها که گاه در ادارات و یا نهادهای دیگر کار می‌کردند و اسمی از آنان در شهرداری بود ولی رسماً حضوری در محل کار خود نداشتند شناسایی و نسبت به ساماندهی آنان اقدام شد.

شهردار پاکدشت گفت: مفاسد باید از شهرداری پاکدشت جمع شود، کاهش هزینه‌های غیرضروری و مناسب سازی مناسبات کاری برای شهر درآمدزایی می‌کند.

وی تصریح کرد: شهرستان پاکدشت از به هم پیوستن چندین روستا بوجود آمده لذا از هویت شهری مناسبی برخوردار نیست و حتی شهرک‌های جدیدالاحداث نیز از آهنگ متوازنی در ساخت و ساز و تقسیم بندی شریانی برخوردار نیست و این امر، خدمت رسانی به مردم را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی گفت: عبور بزرگراه امام رضا (ع) از میان شهر پاکدشت اگرچه فرصت مناسبی است اما به دلیل نبود جاده کمربندی به تهدیدی جدی برای مردم تبدیل شده است، ترافیک شدید مرکز شهر لزوم احداث کمربندی‌های شمالی و جنوبی را ایجاب می‌کند، مسیرهایی که اگر هر سال فقط یک کیلومتر از آن اجرایی می‌شد، امروز مشکلی به اسم ترافیک در شهر وجود نداشت.

تاجیک از وجود کانال‌های متعدد انتقال آب از میان شهر پاکدشت به عنوان دیگر معضل این شهر یاد کرد و افزود: این کانال‌ها علاوه بر اینکه سیمای شهر را با مشکل مواجه کرده، هر از چندگاهی باعث سقوط کودک و یا خودرویی شده و جان مردم را با خطر مواجه می‌کند لذا ساماندهی این سازه‌ها در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی ساماندهی ساخت و سازهای مجاز و غیر مجاز را وظیفه ذاتی شهرداری دانست و افزود: باید فضای ناامنی برای افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند، ایجاد شود، برخورد با این پدیده باید به صورت علمی و با ریشه‌یابی علت وقوع همراه باشد تا به صورت اساسی نسبت به ریشه کنی آن اقدام شود.

تاجیک گفت: علاوه بر ساخت و سازهای غیرمجاز، در احداث برخی از ساختمان‌های دارای پروانه نیز از اصول فنی استفاده نشده است، ساختمان‌هایی در شهر پاکدشت وجود دارد که با وجود ارتفاع پنج طبقه‌ای، هیچ اصولی در احداث آن رعایت نشده و به جای استفاده از آهن، از قوطی در ساخت استفاده شده است.

وی اظهار کرد: احداث ساختمان در منطقه شن و ماسه کریمی به یک بحران و استرس شهری تبدیل شده و با کوچک‌ترین زلزله، این ساختمان‌ها تخریب می‌شوند، سازه‌هایی که بر بستر سست و بدون نظارت احداث شده است.

وی تأکید کرد: شهرداری پاکدشت به ساختمانی که در ساخت آن اصول فنی رعایت نشده، از استحکام بنا برخوردار نیست و نماسازی نشده پایان کار نمی‌دهد.

وی از وجود سد معبر و افراد دستفروش به عنوان یک مشکل قابل رفع در شهر پاکدشت یاد کرد و افزود: برخوردهای قهری با افراد دستفروش صحیح نیست، رفتار همراه با اخلاق با کسانی که برای گذران زندگی خود مجبور به دستفروشی هستند، اصلی است که می‌تواند هم مشکل آنان را حل کند و هم شهر را از نظم مناسب برخوردار کند.

شهردار پاکدشت افزود: همانطور که واحدهای صنفی شهر از کد و شماره شناسه برخوردارند، دستفروشان شهر پاکدشت نیز به منظور ساماندهی از کد و کارت شناسایی برخوردار می‌شوند تا فعالیت آنان زیر نظر شهرداری انجام شود.

وی فرسودگی شبکه انتقال آب شهر پاکدشت را مشکلی جدی برای شهرداری دانست و افزود: ۷۰ درصد از معابر شهرداری پاکدشت با مشکل فرسودگی شبکه انتقال آب مواجه است و این باعث می‌شود تا هر از چندگاهی با شکستن لوله، ادارات خدمات رسان مجبور به حفاری می‌شوند که این امر، هزینه‌های زیادی به شهرداری تحمیل می‌کند.

وی گفت: اگر روان‌آب‌ها و فاضلاب‌های تولید شده در شهر توسط شبکه فاضلاب جمع آوری و تصفیه شود، می‌توان از پساب خارج شده در بسیاری از اماکن از جمله آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

پاکدشت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا