راه و شهرسازیمجله خبری

37 درصد جمعیت تهران ساکن بافت فرسوده هستند

به گزارش ساختمان آنلاین:  حمیدرضا صارمی در شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادست و تذکرات و پیشنهادات شورای اسلامی شهر تهران، بررسی هایی در این زمینه انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق نفرآباد برای اجرای ۱۵ پروژه خدمات زیرساختی و تحرک توسعه تا پایان خردادماه اختصاص داده می شود، خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد این ۱۵ پروژه تا پایان امسال پیش خواهد رفت که این طرح ها از جمله مراکز آموزشی، عمومی و فرهنگی هستند.

وی همچنین تصریح کرد: در سال های اخیر، این موضوع مطرح بود که خیابان شوش از ۴۵ به ۲۰ متر کاهش پیدا کند که انجام نشد اما هفته گذشته در کمیسیون ماده پنج تصویب شده تا کاهش صورت بگیرد.

صارمی با بیان اینکه برای دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ناکارآمد، طرح تهیه شده است، یادآور شد: ۷۵۰ هکتار از کوره پزخانه ها تصویب شده است و با توجه به بازنگری ضوابط بند ۱۵ طرح تفصیلی در خصوص مشوق های مسکن نیز که در مرحله نهایی است پنج هزار پروانه در بافت فرسوده صادر خواهد شد.

تخصیص وام ۶۰۰ میلیون تومانی برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم عبدالعظیم حسنی (ع)

وی با اشاره به پیش بینی عرصه استقرار خوشه های دانش بنیان در تهران، گفت: اختصاص وام ۶۰۰ میلیون تومانی برای بافت اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در حال انجام است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه نگاه به بافت فرسوده در دوره ششم نگاه عمیقی بود، گفت: رویکرد در این بافت، نوسازی بود اما بازآفرینی و بهسازی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عمده بافت ما در شهرری است، یادآور شد: خطر جدی در خصوص زلزله در گسل موجود در این بافت جدی است.

صارمی گفت: ۳۷ درصد از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساکن هستند. اقداماتی که در شورای سوم و چهارم اتفاق افتاد اگر با همان سرعت پیش می رفت، بخش زیادی از بافت نوسازی می شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: سه هزار و ۲۸۵ هکتار بافت فرسوده در سال ۸۵ مصوب شد که در سال ۹۹ به چهار هزار و ۴۲۷ هکتار معادل هفت درصد از مساحت و ۲۰ درصد جمعیت با ۶۹ هزار پلاک ثبتی رسید.

ضرورت ارائه بسته‌های تشویقی برای ساخت در بافت فرسوده

وی با بیان اینکه باید بسته تشویقی در شورای اسلامی شهر در نظر گرفته شود تا تحرک بیشتری برای ساخت در بافت فرسوده صورت بگیرد، اظهار کرد: تراکم جمعیت در مناطق کمتر برخوردار سه برابر تراکم در دیگر نقاط شهر تهران است.

صارمی با بیان اینکه درصد زیادی از واحدهای مسکونی با ۵۰ متر مربع در در محدوده جنوب انقلاب قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: باید ببینیم چرا اقدامات ما نمی تواند فاصله شمال و جنوب را کم کند؟ این موضوع قابل پذیرش نیست.

وی در ادامه یادآور شد: اعتبار نوسازی ۱۰ درصد از بافت فرسوده در طول سال، ۴۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان به بهبود کیفیت خدمات عمومی اختصاص دارد.

در بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، دستگاه های متولی موضوع را جدی نمی گیرند

صارمی با تأکید بر اینکه در خصوص بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، دستگاه های متولی بازآفرینی این موضوع را جدی نمی گیرند، گفت: نباید اجازه دهیم اتفاقی مثل متروپل که در محدوده کوچکی روی داد، در تهران با این میزان وسعت اتفاق بیفتد؛ امروز که فرصت پیشگیری و پیش بینی هست باید دستگاه های مسئول کمک کند.

وی با بیان اینکه تراکم حضور افراد در نقاط مختلف شهر تهران ۱۳۱ نفر در هکتار و در بافت فرسوده ۳۹۱ نفر در هکتار است، تصریح کرد: سرانه خدماتی در بافت فرسوده، هفت متر مربع و در کل تهران ۳۰ متر مربع است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه راهبردهای ما بر اساس چشم انداز شورا تعیین می شود، خاطرنشان کرد: محله محوری، تامین مسکن استطاعت پذیر و همکاری و مشارکت با دیگر بخش ها از راهبردهای ما به شمار می رود.

۴۶۲ هزار مسکن نوساز در بافت فرسوده

وی گفت: ۴۶۲ هزار مسکن نوساز در بافت فرسوده ایجاد شده و علاوه بر این طراحی پروژه های مختلف در این مناطق نیز صورت گرفته است.

استفاده از ظرفیت ۴۱ دفتر تسهیل گر نوسازی در مناطق

صارمی همچنین خاطرنشان کرد: تقاضا داریم از ظرفیت ۴۱ دفتر تسهیل گری نوسازی که در مناطق ۲۲ گانه فعال هستند، استفاده شود.

وی با بیان اینکه سال ۹۰ و ۹۱ حدودا سالیانه ۱۰ هزار پروانه صادر می شد، گفت: این میزان به یک دهم در حال حاضر کاهش یافته است.

صدور پنج هزار و ۲۳۵ پروانه ساخت در بافت فرسوده در برنامه امسال

صارمی با اشاره به برنامه نوسازی پلاک ها تا سال ۱۴۰۵، گفت: پنج هزار و ۲۳۵ پروانه امسال صادر خواهد شد که ۳۰۰ درصد پیشرفت نسبت به سال قبل خواهد داشت و امیدواریم به ۱۰ هزار پروانه برسد. بر اساس برنامه سال ۱۴۰۵ میزان صدور پروانه به ۱۳ هزار و ۸۷ مورد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه میدانگاه شهید شهریاری در هفته آینده افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: طرح هایی نیز در منطقه هشت و ۱۹ در حال اجرا است.

صارمی در پاسخ به تذکرات اعضای شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ما تضمین می دهیم که صد در صد تعداد پروانه هایی که در بافت فرسوده تا سال ۱۴۰۵ پیش بینی شده، محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام مصوبات ما پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد، یادآور شد: مصوبه ای باید داشته باشیم که اگر حقوق مردم در اطراف بناها ضایع شده، هزینه های آن توسط دستگاه مورد نظر به مالکان پرداخت شود.

صارمی با اشاره به اینکه صدور بیش از سه هزار پروانه در بافت فرسوده در حال انجام است، گفت: تصمیم گیری در بافت فرسوده بسیار مهم است؛ مردم در این مناطق توان پرداخت تسهیلات را ندارند و باید در این خصوص فکر شود.

انتظار داریم شورا در موضوع بافت فرسوده بیشتر به شهرداری کمک کند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأکید کرد: وام ۶۰۰ میلیون تومانی تنها برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده و شاید بتوانیم با پیگیری ها این تسهیلات را به بافت ناپایدار نیز اختصاص دهیم.

وی افزود: انتظار داریم شورا در بافت فرسوده به شهرداری بیش از این کمک کند؛ چند بار موضوعاتی را درخواست کرده ایم که امکان انجام آن در شورا نبوده و صورت نگرفته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا