راه و شهرسازیمجله خبری

اجاره‌نشینی جایگزین خانه‎‌دار شدن می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین: کمیل طیبی در خصوص شرایط سخت خانه دار شدن افراد در تورم کنونی، اظهار کرد: خانه دار شدن در ایران به جنبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و … برمی گردد و افراد برای ادامه زندگی خود معمولا به دنبال مالکیت مسکن و مستغلاتی هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به محدود بودن عرضه زمین، املاک و مستغلات شاهد تقاضای دائمی افراد هستیم، افزود: در این شرایط سهم زیادی از بودجه و دارایی مردم و بخشی از برنامه ریزی آنها برای دریافت تسهیلات به خرید مسکن اختصاص می یابد، از سوی دیگر شاهد محدودیت بودجه ای برای خرید مسکن هستیم و همواره سرپرستان خانوار بخشی از عمر خود بدهکار بانک ها هستند و باید اقساط بانکی پرداخت کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه به دلیل خصیصه ارزش و ثروت، قیمت مسکن در تمام مقاطع بالا بوده و حتی در برهه ای از زمان دچار شوک افزایشی می شود، چراکه تقاضای خرید مسکن بالاست، تصریح کرد: البته بعد از شوک افزایش، مسکن در برهه ای از زمان وارد رکود می شود، اما باید توجه داشت که به دلیل تورم، راه خانه دار شدن افراد از طریق کسب درآمد و یا وام بانکی کاهش می یابد، بنابراین افراد به سمت تبدیل و معاوضه خانه های خود می روند، در این شرایط متقاضی خرید مسکن، می تواند مابه التفاوت هزینه مسکن را از اندوخته خود تامین کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به ارزش و قیمت بالای مسکن و عدم همخوانی آن با بودجه درآمدی افراد و حتی سقف وام های کنونی، یک خانواده با درآمد سه تا ۱۰ میلیون تومان هم بعضا نمی تواند مالک مسکن شود، که در شرایط سخت تورم و افزایش قیمت ها، متقاضیان خرید مسکن به خصوص اگر در سال های نخست زندگی مشترکشان باشند، فاصله زیادی تا خانه دار شدن پیدا می کنند.

طیبی ادامه داد: در این شرایط نوع تقاضای مسکن شکل دیگری به خود گرفته و به صورت اجاره نشین، خوش نشین و یا زندگی در خانه هایی با مرغوبیت پایین و یا حاشیه نشینی شهرها، نمود پیدا می کند.

وی با بیان اینکه به طور معمول افراد در کشورهای دارای اقتصاد باز، براساس بودجه و درآمد خود متقاضی مسکن و تغییر آن می شوند، توضیح داد: در آن کشورها نسبت اجاره مسکن به مالک شدن افراد بسیار بیشتر است، چراکه هزینه مسکن از محل درآمد تامین می شود و تسهیلات بانکی نیز می تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

این استاد اقتصاد درباره وضعیت خانه دار شدن افراد در ایران نیز، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی اقتصاد ایران این حقیقت را باید پذیرفت که با افزایش قیمت ها، و روند تصاعدی قیمت مسکن و همچنین نقدینگی محدود و سطح درآمدی پایین افراد و تسهیلات پایین بانکی، افراد تا صاحب خانه شدن فاصله زیادی گرفته و ناچار به تغییر رویه زندگی خود شده اند.

وی تصریح کرد: با ادامه شرایط فعلی، به نظر می رسد در آینده فرهنگ اجاره نشینی، جایگزین خانه دار شدن شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا