مجله خبریبورس و بازار

بازار مسکن با فضاسازی و خبر درمانی آرام نمی‌شود

بر اساس گزارش های مرکز آمار میزان تورم مسکن و اجاره بها صعودی بوده و طبق گزارش بانک مرکزی، گروه ساختمان رشد بسیار حداقلی داشته و در آستانه تابستان مردم برای اجاره‌ یک واحد مسکونی در شهرهای بزرگ به زحمت افتاده اند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دانشجو، در آستانه فصل نقل و انتقالات مسکن شاهد انتشار اخباری مبنی بر کاهش قیمت مسکن و اجاره بها در برخی رسانه هستیم؛ یک رسانه در رابطه با این موضوع نوشته قیمت واحد‌های مسکونی در پایتخت ظرف دو هفته اخیر یک میلیارد کاهش یافته است! رسانه دیگری مدعی شده بازار فروش واحد‌های زیر یک میلیارد تومانی در تهران داغ شده و اساسا متقاضی در بازار نیست و اغلب به دنبال فروش هستند.

این فضاسازی و خبر درمانی در رابطه با موضوع مسکن در حالی است که رصد شاخص های مهم این حوزه نشان می دهد که اساسا هیچ اتفاق مثبتی نه در رابطه با ساخت و نه در رابطه با قیمت مسکن رخ نداده و مشخص نیست این رسانه ها با چه کار ویژه ای چنین مطالبی را منتشر می کنند و نمک به زخم مستاجران و مردم مستاصل از قیمت های نجومی خانه می زنند.

نکته تلخ ماجرا اینجاست که از زمان شروع به کار مهرداد بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی اصلی ترین گزارش قیمت مسکن که مرجع رسانه ها برای ارزیابی بازار بود به یک باره توسط بانک مرکزی دیگر منتشر نشد.

این گزارش تحت عنوان «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران» سال ها بود که منتشر می شد، اما به ناگهان از آذر ماه سال گذشته و شروع به کار تیم جدید در وزارت راه شهرسازی دیگر منتشر نشد و اساسا هم اکنون معیاری برای بررسی بازار وجود ندارد و هر شخص یا رسانه ای می تواند بنابر سلیقه یا پروژه ای که دارد قیمتی را در این باره اعلام کند.

گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران

با وجود خفقان اطلاعاتی شکل گرفته، اما هنوز مرکز آمار تورم بخش اجاره و بخش مسکن را ذیل تورم ماهانه تمام اقلام کالایی اعلام می کند که شواهد گویای آن است قیمت ها روند افزایشی داشته اند؛ تا جاییکه تورم نقطه به نقطه مسکن و اجاره بها از اسفند سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری همواره بیش از ۳۵ درصد بوده است.

تورم بخش اجاره و مسکن

موضوع جالبتر اینکه این نرخ دقیقا از آذرماه سال گذشته افزایشی شده و به احتمال زیاد این سرفصل پس از انتشار این گزارش خبری از برآورد‌های مرکز آمار حذف خواهد شد.

این حلوا حلوا کردن در بازار مسکن در حالی است که وزارت راه شهرسازی بعد از گذشت دو سال هنوز که هنوز است یک گزارش دقیق درباره اقداماتی که در راستای نهضت ملی مسکن انجام داده، ارائه نکرده است و مشخص نیست پروژه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال دقیقا در چه مرحله ای وجود دارد.

البته این وزارتخانه پس از اینکه متوجه شد از انجام این کار بزرگ ناتوان است طرح عرضه زمین را پیش کشید که در این رابطه هم هیچ گزارش رسمی وجود ندارد. ناگفته نماند مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفته است نزدیک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد زمین نهضت ملی تامین شده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیز در دست ساخت است ولی جزئیاتی درباره این واحدها در دست نیست.

موضوع قابل توجه در رابطه با بازار مسکن اینجاست که با کاهش قیمت دلار تا حدودی فروشندگان محتاط شده اند و مانند دیگر بازار‌ها منتظر این هستند که نتایج مذاکرات دیپلماتیک را ببینند، این اتفاق هم آنچنان روی قیمت ها تاثیر نگذاشته و در بهترین حالت توانسته قیمت ها را در دو هفته گذشته ثابت نگه دارد.

نباید فراموش کنیم که بزرگترین معضل بازار مسکن کشورمان موضوع عرضه است که در دو سال اخیر هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است.

اما این تمام ماجرا نیست، بانک مرکزی اخیرا میزان رشد اقتصادی کشور را در سال گذشته منتشر کرده است. بر این اساس میزان رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت چهار و بدون نفت ۳.۵ درصد بوده است و نوید بخش روز‌های بهتر برای اقتصاد کشورمان است، اما میزان رشد گروه ساختمان صرفا ۱.۲ درصد بوده که به هیچ وجه زیبنده دولتی که یکی از اولویت های اصلی اش ساخت مسکن است، نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا