مجله خبریبورس و بازار

رکود و تورم بی‌سابقه بازار مسکن در استان سمنان

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه رکود و تورم مسکن در ۳۰ ماهه اخیر بی سابقه بوده است، گفت: متاسفانه ساز و کارهای کنترلی قیمت مسکن از سوی دولت تاکنون در استان سمنان جواب نداده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از بازار، امیر هوشنگ مظهری ضمن اشاره به رکود بازار مسکن و همچنین شرایط حاکم بر آن در استان سمنان، تاکید کرد: شرایط مسکن این استان تابع شرایط عمومی اقتصاد مسکن در کشور است لذا شاهد رکود و افزایش بی رویه قیمت مسکن و اجاره بها هستیم و هیچ ساز و کاری هم در قبال آن جواب نمی دهد.

وی با بیان اینکه رکود و تورم مسکن رکورد ۳۰ ماهه را شکست، ابراز کرد: آماری که روز گذشته اعلام شد نشان داد تورم و رکود حاکم بر بازار مسکن به بالاترین میزان خود در سه دهه اخیر رسیده و این شرایط بدی را برای مردم به خصوص قشر متوسط جامعه ایجاد می کند.

شرایط خانه دار شدن قشر ضعیف

این کارشناس مسکن با بیان اینکه همه چیز به ضرر قشر متوسط است، گفت: شرایطی که امروز پیش آمده این گونه است که شکاف بین قیمت یک خانه ۱۰۰ متری در نقطه متوسط شهری مانند شاهرود یا سمنان و حقوق و دریافتی یک کارگر، آنقدر وسیع شده که اگر کارگر دو بار و هر بار ۳۰ سال کار کند نمی تواند خانه مذکور را بخرد چرا که درست در زمان پس انداز کردن ۱۰ میلیون از سوی کارگر خانه ۲۰ میلیون تومان گران می شود و این چرخه ادامه خواهد داشت.

مظهری با بیان اینکه تسهیلات مسکن می تواند تا اندازه ای مشکل را حل کند اما نه برای قشر متوسط و ضعیف، بیان داشت: تسهیلات مسکن توانسته تعداد خانه های پولداران را افزایش دهد ما امروز شاهد هستیم کسانی که در همین سمنان آپارتمان می سازند و می فروشند و خانه اول شان را به دومی و سومی بدل می سازند چرا که توان بازپرداخت ماهانه پنج میلیون تومان قسط را کارگر ساده و کارمند ندارد اما او دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انبوه سازی می تواند راهکاری برای کاهش قیمت مسکن باشد، بیان کرد: خیر چرا که اول میزان مسکن های ساخته شده در استان سمنان به نسبت جمعیت فاقد خانواده بسیار اندک است آمار درستی در دسترس نیست که چه میزان جمعیت استان خانه ندارند اما مسکن ملی و مسکن مهر به نظر نمی رسد حتی یک از هر ده خانوار بدون خانه را هم صاحب خانه کرده باشد.

شرایط بازار مسکن و قیمت گذاری

این کارشناس مسکن با بیان اینکه موضوع دوم این است که خانه ها تحویل مردم شود و به سرنوشت مسکن مهر دچار نگردند که در شهری مانند شاهرود هنوز هم از دولت دوم احمدی نژاد بلاتکلیف است، بیان داشت: سومین موضوع این است مسکن ملی در قیاس با تعداد خانه های شهرهای استان چون قطره ای میان دریاچه است پس تاثیر بسزایی در قیمت گذاری ندارد.

مظهری با بیان اینکه اینطور نیست که به محض تحویل مسکن ملی یکباره قیمت خانه در سمنان متری سه میلیون تومان ارزان شود، گفت: مسکت اصلا تابع قیمت هایی که در اختیار دولت و بازار و عرضه و تقاضا باشد نیست تابع یک معجونی از بی نظارتی و قیمت گذاری مالکان آن هم بدون هیچ ضابطه ای است و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

وی با بیان اینکه انبوه سازی برای جامعه ای جواب می دهد که قیمت مسکن آن دارای حساب و کتاب باشد، بیان کرد: امروز قیمت گذاری در دستان دو گروه است مالکان و گروه های سازنده خانه یا دلالان مسکن لذا اصلا بازار مسکن تابع شرایط استاندارد نیست که شرایط عرضه و تقاضا بتواند بر آن اثرگذار باشد.

قیمت گذاری و سیستم من درآوردی

این کارشناس مسکن با بیان اینکه در یک کوچه یا خیابان یک نفر خانه ای را ساخته و متری ۲۳ میلیون تومان قیمت می گذارد این در واقع ملاک آن منطقه می شود بالاتر از آن ۲۵ و پائین تر از آن ۲۰ میلیون تومان معامله می شود حال آنکه اصلا کسی نمی پرسد که این قیمت ۲۳ میلیون تومان به ازای هر متر خانه از کجا آمد و ملاک آن چیست؟ افزود: این نوع قیمت گذاری خانه هایی که در بهترین حالت متری ۱۴ میلیون تومان هستند را به متری ۲۰ میلیون تومان افزایش داده و حالا کسی هم نمی تواند آن را پائین بیاورد.

مظهری با بیان اینکه قیمت مسکن در طول یک شب تا صبح تغییر می کند یعنی مالک امروز یک واحد ۱۰۰ متری را دو و نیم میلیارد تومان قیمت می گذارد فردا تماس می گیرد و آن را دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می کند! ابراز کرد: بالا رفتن قیمت مسکن ساعتی است اما پائین آوردنش یک سال زمان می برد و این اتفاقی است که برای مسکن استان سمنان به خصوص در چهار شهر شاهرود، سمنان، دامغان و گرمسار رخ داده است.

بررسی دفاتر موجود در بنگاه های املاک نشان می دهد قیمت مسکن نوساز در برخی نقاط شهرهای سمنان و شاهرود حتی از متری ۲۵ و ۲۷ میلیون تومان هم فراتر رفته و در معدود مواردی حتی متری ۳۰ میلیون تومان نیز رسیده است موضوعی که اصلاً برای مردم این استان سابقه نداشته و با کاملاً با این ارقام بیگانه هستند. امروز در حالی صحبت از اجاره مسکن با ارقامی مانند ۱۰۰ میلیون تومان پول پویش و شش میلیون تومان اجاره می شود که در سال ۹۶ خانه در بهترین نقطه شهری مانند شاهرود متری دو و نیم میلیون تومان بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا