مجله خبریبورس و بازار

وضعیت بازار مسکن بحرانی‌تر شده است

گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن در آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به آذرماه ۱۴۰۰، با رشد ۴۷ درصدی، به قیمت متوسط ۴۸ میلیون تومان در هر مترمربع در سطح شهر تهران رسیده است. اما رشد واقعی مسکن در یکسال گذشته ۴۷ درصد بوده است؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از خبرآنلاین، بررسی معاملات مسکن تهران در آذرماه ۱۴۰۱ نشان می دهد که حجم معاملات چهار درصد نسبت به آذر ۱۴۰۰ رشد داشته است اما بررسی دقیق تر نشان می دهد که سنگینی معاملات به سوی ساختمان های قدیمی تر و ارزان تر سوق پیدا کرده است.

سهم واحدهای کمتر از ۱۰ سال ساخت در معاملات از ۵۴ درصد در آذر ۱۴۰۰ به کمتر از ۴۶ درصد در آذر ۱۴۰۱ رسیده است. همچنین تعداد معاملات واحدهای بالای ۲۰ سال ساخت بیش از ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. تغییر مسیر بازار مسکن از سوی واحدهای نوساز به سوی واحدهای قدیمی و مستهلک از چند زاویه قابل توجه است:

رشد بی سابقه معاملات در ساختمان های قدیمی با توجه به مشکل نقدشوندگی آن در آینده، نشان می دهد که رشد قیمت مسکن ناشی از تورم و افزایش قیمت ارز، مسکن نوساز را نه تنها از دسترس تقاضای مصرفی که از دسترس تقاضای سرمایه ای نیز خارج کرده است، عقب ماندن توان اقتصادی خانوار در رقابت با افزایش قیمت کوچ اجباری تقاضای بازار مسکن به واحدهای مستهلک را سبب شده است.

هرچه حجم معاملات از ساختمان های نوساز به سوی ساختمان های فرسوده و قدیمی سوق پیدا کند، گردش نقدینگی از تولید و تولیدکننده نیز دورتر خواهد شد. در شرایطی که نقدشوندگی واحدهای ساخته شده و تزریق نقدینگی به واحدهای درحال احداث از مهمترین چالش های تولیدکنندگان مسکن است، انحراف منابع از تولید کاهش پروانه های ساختمانی در آینده را تشدید خواهد کرد.

اما نکته آخر اینکه با توجه به اینکه برآورد متوسط قیمت مسکن در هر متر مربع از معدل واحدهای معامله شده به دست می آید، با توجه به تغییر فراوانی معاملات از واحدهای نوساز (گرانتر) به سوی واحدهای مستهلک و ارزان تر، قیمت واقعی متوسط هر مترمربع در تهران بیش از ۴۸ میلیون تومان خواهد بود و می توان گفت قیمت مسکن در تهران بیش از ۴۷ درصد رشد داشته است لذا باید انتظار رشد به مراتب بیشتری در بازار اجاره نسبت به آمار معاملات خرید و فروش را داشته باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا