بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

غفلت از صنعتی‌سازی ،سبب شکل‌گیری تقاضاهای سوداگرانه در بازار مسکن شده است

مهندس مصطفی موحدیان ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهارداشت: وقتی بخش مولد بازار مسکن که شامل تولید و عرضه است سودآوری خود را از دست می دهد دیگر انگیزه ای برای تولیدکنندگان در افزایش سرعت ساخت یا استفاده از مصالح و فناوری های نوین ساختمانی باقی نمی ماند.

وی افزود: این در حالی است چنانچه اهمیت تولید صنعتی مسکن و همه مزایای آن برای تصمیم گیران و مجریان در سطح کلان کشور آشکار شود و کاربرد این روشها باعث عرضه بیشتر مسکن شود آنگاه با کاهش تقاضا، بخشهای غیرمولد نیز که هم اکنون بیشترین سود را در این حوزه دارند، کم رنگ می شوند و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

موحدیان خاطر نشان ساخت: اگر بخواهم تعریف دقیقی از صنعتی سازی ساختمان بیان کنیم مطابق آنچه در عمل در کشورهای توسعه یافته در حال رخ دادن است؛ تولید صنعتی مسکن را می توان شامل”فرآیند ساخت و اجرای پیوسته و زنجیره‌ای ساختمان تعریف کرد که در آن اجزاء و عناصر ساختمانی به صورت مدولار و پیش‌ساخته تولید شده و از نظر کیفیت در تمام مراحل ساخت و اجرا، قابل کنترل هستند”دانست.

وی در ادامه به میانگین عمر مفید ساختمانها اشاره کرد و افزود: عمر مفید ساختمان در کشورهای توسعه یافته امروزه به حدود 100 سال رسیده است و در برخی کشورها مثل چین برج های عظیم تجاری و اداری در کمتر از یک ماه در محل پروژه اجرا و ساخته می شوند.

موحدیان با بیان اینکه در کشور ما میانگین عمر مفید ساختمانها به طور متوسط 30 سال است تصریح کرد: شاید خیلی راحت از کنار این عدد حداکثر 30 سال عمر مفید عبور کنیم ولی خوب است توجه کنیم که در چند دهه آینده که این ساختمانهای 4 تا 5 طبقه شهری که عرف بیشتر تراکم مجاز در کلانشهرها هستند،اگر قرار باشد مجدد تخریب و نوسازی شوند، چه فاجعه بزرگی به بار خواهد آمد.

وی در تشریح تبعات چرخه تخریب و نوسازی ساختمانها اذعان داشت: کاهش عمر مفید ساختمانها که به تخریب زودهنگام آنها منجر می شود دارای پیامدهای منفی بیشماری است که از جمله آن می توان به تبعات زیست محیطی و تولید حجم وسیعی از نخاله و هم به لحاظ حقوقی و تعداد زیاد مالکانی که هر یک سهم اندکی از عرصه زمین داشته و دیگر قاعده های مشارکت در ساخت اشاره کرد.

موحدیان تصریح کرد: بنده به عنوان یک کارشناس این حوزه، نگران این فاجعه برای کشور طی سالهای آینده هستم و معتقدم باید یک تجدید نظر اساسی در جلوگیری از فروش تراکم و در عوض توسعه افقی شهرها، به کارگیری تولید صنعتی مسکن و استفاده از فناوریهای نوین ساختمانی به منظور افزایش کیفیت و عمر مفید بناها صورت گیرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا