بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

مسیر پرپیچ و خم ساخت‌و‌ساز مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: بررسی روند ساخت‌و‌ساز در سطح کشور از وضعیت نابسامان این حوزه حکایت می‌کند. آن‌طور که برخی از انبوه‌سازان به آن تاکید و اشاره می‌کنند این است که وضعیت ساخت‌و‌ساز در سال جاری از سال گذشته بهتر نخواهد بود و این روزها برخی اقدامات از سوی شهرداری تهران نشان می‌دهد که وضعیت ساخت‌و‌ساز پیچیده‌تر خواهد شد.

برخی از انبوه‌سازان با اشاره به اینکه این روزها سازندگان بنام و معتبر در مناطق مختلف تهران وارد عرصه ساخت‌و‌ساز نشده‌اند و منتظر هستند تا وضعیت برخی ابلاغیه‌ها مشخص شود می‌گویند: وقتی به یکباره اعلام می‌شود تاییدیه ایمنی ساختمان‌های تهران از سازمان آتش‌نشانی گرفته شد باید داستان مفصل سنگ‌اندازی جلوی پای ساخت‌و‌ساز را تا پایان خواند.

ابلاغیه شهرداری تهران نشان می‌دهد که تاییدیه نقشه‌های معماری منطبق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به مسوولیت طراحان و با کنترل دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای احداث ساختمان‌های مسکونی تا ۱۱ طبقه و ساختمان‌های احداثی با کاربری تجاری و اداری تا ۷ طبقه صورت گیرد و نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک شهر در این خصوص توسط شهرداری‌های مناطق و سازمان آتش‌نشانی خواهد بود.

وعده شهردار تهران به کجا رسید؟

اما در خصوص کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی علیرضا زاکانی شهردار تهران در اسفند ماه سال گذشته در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی تا این حد بالا رفته و حتی به بیش از شش ماه تا یک سال می‌رسد گفته بود که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران به طور متوسط ۷ تا ۱۰ ماه است که شهرداری تهران تلاش می‌کند آن را به زیر دو ماه کاهش دهد.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران حداقل ۶ ماه است؟ تاکید کرده بود که در سال آینده با اقداماتی که خواهد شد تلاش خواهد شد زمان صدور پروانه ساختمانی به زیر دو ماه برسد.

این پیام شهردار تهران را اگر چه همان روزها سازندگان به فال نیک گرفتند اما با گذشت زمان و گذشت ۴۵ روز از سال جاری خبرها از شهرداری‌های مناطق نشان می‌دهد که این وعده دو ماهه به هیچ‌وجه رعایت و پیاده نشده است.

عواقب طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور نیز در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری بهتر شده و زمان انتظار برای صدور پروانه کاهش داشته است؟ گفت: در خصوص ساخت‌و‌ساز و رابطه رشد قیمت تمام‌شده ساخت‌و‌ساز که با طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان می‌تواند یک رابطه مستقیم داشته باشد باید گفت که قطعا این روند می‌تواند در نهایت به بالا رفتن قیمت مسکن و متضرر شدن مصرف‌کننده‌ها و متقاضیان مسکن منجر شود.

فرشید پورحاجت ادامه داد: این روزها در خوش‌بینانه‌ترین حالت زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها برای ساخت‌و‌ساز از زمانی که متقاضی به شهرداری مراجعه می‌کند تا زمانی که دستور نقشه تهیه کند و جواز ساخت بگیرد شش ماه به طول می‌انجامد. حالا اینکه گفته شده است در تهران زمان آن به دو ماه قرار است کاهش یابد باید به این اقدام و دستور تا حدودی شک کرد.

سیر نزولی تعداد پروانه‌های ساختمانی در ۱۰ سال اخیر

گزارش‌ها از وضعیت و روند نزولی صدور پروانه ساختمانی نشان می‌دهد که از سال ۹۰ به این سو صدور پروانه‌های ساختمانی به شکلی غیر‌قابل باور نزولی بوده است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص دلایل زمانبر بودن صدور پروانه‌های ساختمانی که باعث کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی شده است، گفت که می‌توان زمان صدور پروانه ساختمانی را به یک ماه هم رساند که این مهم با این ساختار موجود در شهرداری‌ها بعید است.

حمزه شکیب با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به زمان یک ماه صدور پروانه ساختمانی برسیم باید ساز‌و‌کاری ایجاد کرد که از زمان درخواست تا صدور پروانه کمترین زمان طی شود ادامه می‌دهد: شهرداری‌ها دلیل زمانبر بودن صدور پروانه ساختمان را بررسی کرده‌اند و قطعا می‌دانند مشکل کجاست بنابراین اگر اراده‌ای باشد، ظرف یک ماه می‌تواند پروانه ساختمانی صادر شود. اگر هم متوسط به دو ماه برسد می‌تواند مفید باشد. اما در حال حاضر متوسط زمان صدور پروانه ساختمانی شش ماه است.

نقش سازمان نظام مهندسی در صدور پروانه

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۰ میزان صدور پروانه ساختمانی در تهران عدد ۵۰ هزار فقره را نشان می‌داد اما الان این عدد به هشت هزار فقره رسیده است. طی چهار تا پنج سال اخیر و هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش صدور پروانه ساختمانی داشتیم. در سال ۹۹ حدود هشت هزار پروانه ساختمانی در تهران داشتیم و برای سال ۱۴۰۰ را هم شهرداری باید اعلام کند. رییس انجمن مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان تهران در گفت‌و‌گو با بازار در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی شش ماه و حتی بیشتر از یک سال است؟ آیا این درست است؟ گفت: صدور پروانه ساختمانی فرآیندی است که زمان آن صرفا در اختیار مهندسان نیست. میانگینی که دوستان در شهرداری اعلام کرده‌اند شش ماه است. اما به جرات می‌توان گفت که در ۵/۵ ماه آن خود کارفرما پیگیر این است که فیش عوارض پرداخت کند.

مهیار فرنیا ادامه داد: آن قسمت زمانی که در اختیار مهندسان و یا سازمان نظام مهندسی است کمتر از یک هفته است. انتخاب ناظر ساختمانی در سه فرآیند زمانی صورت می‌گیرد. مجموعا در ۴۸ ساعت سازمان نظام مهندسی ساختمان تمام کنترل‌هایی را انجام می‌دهد که در مقایسه با آن اتفاقی که برای بحث تاخیر صدور پروانه ساختمانی صورت می‌گیرد خیلی ناچیز است.

مقصر طولانی شدن زمان صدور پروانه‌های ساختمانی کیست؟

این تاخیر و قصور را اخیرا محمد آیینی معاون وزیر راه‌وشهرسازی نیز مطرح و در نهایت اعلام کرده است که این تاخیر به دلیل اقدامات شهرداری‌هاست.

او اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرده است که شهرداری‌ها عامل تطویل صدور پروانه ساختمانی هستند و کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی بازده اقتصادی سازندگان را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

این اظهارات از سوی یک مقام دولتی نشان می‌دهد که شهرداری‌ها باید هر چه سریع‌تر تغییری در رفتار و برنامه‌های خود برای رسیدن به یک زمان نُرمال در صدور پروانه ساختمانی بدهند.

آیینی با بیان اینکه شهرداری‌ها حداکثر پنج روز پس از دریافت نقشه‌های مربوطه با رعایت ضوابط اعلام‌شده نسبت به ارائه برگ‌های پرداخت عوارض و سایر حقوق قانونی متعلقه به ملک مورد تقاضا اقدام کنند، می‌گوید: شهرداری دو روز پس از پرداخت و تسلیم قبوض عوارض فوق‌الذکر نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند. شهرداری‌ها پس از دریافت عوارض مربوط مهلت دارند تا طی دو روز نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه دلیل طولانی شدن زمان صدور پروانه نوسازی بوروکراسی طولانی در ادارات و بخش‌های زیر‌مجموعه شهرداری است، تصریح کرد: فرآیند پروانه ساختمان به استعلام از ادارات زیر‌مجموعه شهرداری‌ها نظیر آتش‌نشانی، فضای سبز و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، ادارات ثبت اسناد، املاک و… گره خورده که گردش بین سازمان‌ها و کارتابل‌های اداری باعث طولانی شدن این فرآیند شده است.

این گزارش نشان می‌دهد اگر چه شهرداری‌ها موظفند به ‌تدریج زمان مصروفه مراحل صدور پروانه ساختمان را از ۱۴ روز به حداکثر هفت روز کاهش دهند اما در برخی موارد صدور پروانه ساختمانی ۱۷ ماه تا ۲۴ ماه طول می‌کشد. به نظر می‌رسد این طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی در نهایت به ضرر متقاضیان مسکن تمام خواهد شد چراکه هر چقدر زمان صدور پروانه ساختمانی افزایش یابد و از سوی دیگر تولید مسکن کاهش یابد این مصرف‌کننده نهایی است که باید با تورم فزاینده‌ای به سمت خرید مسکن حرکت کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا