بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

اقدام استاندار هرمزگان در کنترل بازار سیمان‌

به گزارش ساختمان آنلاین:   سیمان یکی از مواد پر کاربرد در جوامع امروزی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که با این ماده سر و کار نداشته باشد و به واقع حیات صنعت ساختمان و مسکن به قیمت سیمان بستگی دارد اما عدم نظارت صحیح دولت دوازدهم بر بازار سیمان منجر شد که شاهد نوسات فوق العاده زیادی در این حوزه باشیم.

این عدم نظارت باعث شد این محصول نیز به محدوده کالاهای لوکسی که باید برای به دست آوردنش در صف ایستاد اضافه شود چرا که در اواخر عمر دولت دوازدهم این محصول کاملا نایاب شد و فقط کسانی که از رانت خاصی برخوردار بودند توانستند به آن دسترسی پیدا کنند و همچنین بسیاری از پروژه‌های مسکن به ویژه در حوزه مسکن خرد که بیشتر مربوط به منازل مردم مستضعف است تعطیل شد و نارضایتی‌های بسیاری به بار آمد.

سیمان در اواخر عمر دولت روحانی افزایش قیمت تا هر پاکت 100 هزار تومان را نیز تجربه کرد اما با تعویض دولت و تغییر قدرت در کشور یکی از نخستین اقدامات خوب و تاثیرگذاری که دولت آیت‌الله رئیسی توانست در آن موفق عمل کند کاهش قیمت سیمان بود و سیمان از قیمت 100 هزار تومان به 25 هزار تومان کاهش پیدا کرد؛ دیگر اقدام موثر دولت سیزدهم برای کاهش قیمت سیمان هدایت معاملات و خرید و فروش سیمان به بازار سرمایه بود.

این اقدام موثر دولت منجر به ایجاد شفافیت در عرضه سیمان و همچنین قطع دست دلالان نیز از این صنعت می‌شود.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز از زمانی که در استان هرمزگان حضور پیدا کرده تاکید بسیاری در ساماندهی بازار سیمان در هرمزگان داشته چرا که علی‌رغم نیاز بالایی که به این ماده در استان هرمزگان وجود دارد استان هرمزگان به ویژه شهرستان بندرخمیر یکی از قطب‌های تولید سیمان در استان هرمزگان محسوب می‌شود.

بر همین اساس یکی دو روزی است که با تأکیدات استاندار هرمزگان آموزش خرید سیمان از طریق بورس به همه عاملان فروش و توزیع سیمان با همکاری سازمان بورس، توسط کارگزاران آن سازمان در محل بورس استان هرمزگان و همچنین خدمات رایگان با استقرار کارشناسان ایستگاه مباشرت خرید سیمان برای خریداران خرد شناسه‌دار از بورس، در شهرستان‌های استان هرمزگان آغاز شده است.

دوستی آموزش در هر زمینه‌ای را یکی از محورهای کار خود در استان هرمزگان قرار داده و نشان داده است که قبل از هر کاری و هر تصمیمی فرهنگ‌سازی و توانمندسازی جامعه هدف در دستورکار خود دارد.

طبق دستور استاندار هرمزگان به معاونت اقتصادی سر شماره 33610522 جهت پاسخگویی عاملان سیمان استان قرار داده شده است.

روز گذشته با دستور استاندار هرمزگان کارگاه آموزشی خرید سیمان از بورس برای عاملان سیمان در شهرستان میناب برگزار شد و امروز نیز همین کارگاه آموزشی برای عاملان سیمان بندرعباس در سالن حوزه علمیه خواهران هرمزگان آموزش‌های لازم را به شاغلان این صنف ارائه داد.

یوسف ذاکری رئیس اداره امور اصناف و تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در این باره اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که با تدبیر دولت سیزدهم در کشور اتفاق افتاده است بحث ورود سیمان و عرضه آن در بورس کالا است که این امر پایانی بر قیمت‌گذاری دستوری سیمان که یک کالای استراتژیک است محسوب می‌شود.

وی افزود: عرضه سیمان در بورس کالا فضای خرید و فروش سیمان را به فضلیی رقابتی تبدیل می‌کنند که در آن همه خریداران و فروشندگان این کالا در شرایط برابر می‌توانند به رقابت در خرید و فروش این محصول بپردازند و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین شود.

ذاکری عنوان کرد: عرضه سیمان در بازار سرمایه کمک شایانی به شفافیت در حوزه این کالای استراتژیک می‌کند و متقاضیان خرید این محصول می‌توانند با حذف واسطه‌ها و دلالان مستقیما کالای مورد نیاز خود را از کارخانه تامین کنند و با کمترین عوامل موثر بر افزایش قیمت به دست مصرف کنندگان برسد.

رئیس اداره امور اصناف و تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات مکرر استاندار هرمزگان ارائه آموزش‌های کاربردی به عاملان سیمان در استان هرمزگان است که با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده این امر در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در همین راستا کارگاه آموزشی نحوه خرید سیمان از بورس با حضور فعالان حوزه سیمان و اعضاء اتحادیه‌های مصالح ساختمانی، بلوک زنان و قطعات بتونی در محل سالن همایش حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد و تلاش بر این است تا در سایر مناطق نیز این کارگاه‌ها برگزار شود.

تسنیم

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا