بورس و بازارمجله خبری

افزایش 50 درصدی اجاره‌بها در زاهدان

به گزارش ساختمان آنلاین:    افزایش تورم و رشد قیمت همه کالاها در قیمت مسکن بی‌تاثیر نبوده و شرایط را در همه نقاط استان سیستان و بلوچستان برای تهیه منزل و خانه دشوار کرده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان بلوچستان اظهار کرد: همه ساله شاهد رشد قیمت خرید و اجاره منزل در همه نقاط استان بودیم. البته این شرایط شامل همه نقاط کشور هم می‌شود، اما در یک‌سال اخیر رشد قیمت‌ها چند برابر شده و خرید خانه و رهن و اجاره آن را برای طبقات متوسط و کم‌درامد شهری و روستایی دشوار کرده‌ است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین نقاط شهر

عباسعلی سلیمانی در باره وضعیت اجاره و رهن خانه در مرکز استان گفت: برخلاف اغلب شهرهای بزرگ و مراکز استان‌های کشور، مناطق شمال زاهدان جزو مناطق پایین شهر و حاشیه‌ای و مناطق جنوب آن هم به عنوان مناطق مرفه‌نشین و بالا به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: خیابان‌های دانشگاه، معلم و بزرگمهر از گران‌ترین نقاط زاهدان برای تهیه مسکن به‌شمار می‌آیند که اخیرا شهرک نوساز قدیر هم خیلی مورد توجه قرار گرفته و تهیه مسکن در این شهرک برای اقشار کم‌درآمد تقریبا ممکن نیست.

مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان بلوچستان افزود: همچنین بافت مرکز شهر که جزو بافت قدیم هستند به دلیل نزدیکی به بازار و مراکز تجاری هم در بورس مسکن مرکز استان قرار دارند و قیمت اجاره بهای این مناطق نسبت به جنوب شهر پایین‌تر و نسیت به شمال شهر بالاتر است که مهم‌ترین خیابان‌های این بخش شهر هم بهشتی، مولوی، شریعتی، مصطفی، امام و هسته مرکزی زاهدان هستند.

سلیمانی ادامه داد: شیرآباد و کریم‌آباد هم از مناطق حاشیه‌نشین زاهدان به حساب می‌آیند که در شمال شهر واقع شده‌اند و اغلب ساکنان این منطقه از قشر کم‌ درآمد شهر هستند.

افزایش چند برابری قیمت‌ها

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه تعاونی‌های مسکن استان سیستان و بلوچستان هم افزایش قیمت‌های تهیه مسکن را چند برابر اعلام کرد و گفت: از سال گذشته تا به امروز شاهد افزایش چند برابری قیمت اجاره و رهن مسکن در زاهدان هستیم و این مساله تهیه مسکن را برای مردم به ویژه طبقه متوسط جامعه و اقشار کم‌درآمد دشوار کرده است.

محمد جامی ادامه داد: سال گذشته در همین موقع سال، یک واحد ۵۰ یا ۶۰ متری در خیابان دانشگاه که از مناطق گران زاهدان به شمار می‌آید با ۱۰ تا ۲۰ میلیون و دیعه و ۷۰۰ هزارتومان به اجاره می‌رفت. اما اکنون این رقم به ۴۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان اجاره رسیده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه تعاونی‌های مسکن استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: تهیه مسکن در مناطق کریم‌آباد و شیرآباد اگرچه با رشد همراه بوده ولی در حال حاضر می‌توان با ۵ تا ۱۰ میلیون تومان رهن و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خانه اجاره کرد.

جامی گفت: درچند سال گذشته ساخت و سازها در زاهدان رشد چشمگیری داشته و بخش قابل‌توجهی از نیازمندی‌های مرکز استان در مساله تهیه مسکن را برطرف ساخته است.

وی افزود: در شرایط حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از موجران به گرفتن ودیعه از مستاجران علاقه‌مندتر هستند که این مساله اکنون در بسیاری نقاط دیگر دیده نمی‌شود. دلیل این مساله هم این است که مردم در ساخت و سازها مشارکت دارند و و پول این ودیعه‌ها را یا در ساخت و سازها سرمایه گذاری می‌کنند.

جامی ادامه داد: برخی افراد هم برای خرید خانه با کمبود سرمایه برخورد می‌کنند که باقی پول مورد نظر را با پول ودیعه تامین می‌کنند و خانه را بعد از خرید در اختیار مستاجران قرار می‌دهند. البته این مساله بیشترهنگام خرید خانه‌های نوساز روی می‌دهد.

معاون امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان هم اظهار کرد: ما امسال نسبت به سال گدشته شاهد رشد ۵۰ درصدی در رهن و اجاره منزل در زاهدان هستیم.

ابوالفضل مهدیار گفت: شهر زاهدان را از نظر بافت مسکونی و جمعیتی می‌توان به سه بخش تقسیم کرد که رشد قیمت‌ها به نسبت در همه مناطق با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده‌است.

وی افزود: یکی از راه‌های کاهش قیمت رهن و اجاره خانه، تولید مسکن است که اکنون شاهد رشد تولید مسکن در استان هستیم.

طرح خانه دار کردن مردم

معاون امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین دولت برای خانه‌دار کردن مردم، طرح اقدام ملی مسکن را راه‌اندازی کرده است که اولین پروژه طرح اقدام ملی مسکن برای تیر و مرداد ماه امسال در زاهدان آماده می شود.

مهدیار بیان کرد: این طرح در استان به دو صورت اجرا خواهد شد. یکی زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان و دیگری زیر نظر بنیاد مسکن می‌شود که در این رابطه طرح‌های مربوط به شهر زاهدان و زابل توسط این اداره کل و باقی شهرهای استان توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا