راه و شهرسازیمجله خبری

فردا برای تسهیل در رفع مشکل پروژه اطلس اراک جلسه می گذاریم

به گزارش ساختمان آنلاین:  مسئله زمین و مسکن از همه نوعش در اراک به یک کابوس تبدیل شده، از جولان بساز بفروش هایی که در نقش مشاور املاک قیمت ها را چند برابر می کنند تا زمین های کشاورزی که چراغ خاموش قطعه قطعه شده و به فروش می رسند تا موضوعی همچون موضوع خیابان جهرم و حالا مسئله پروژه مسکن فرهنگیان!

برای رسیدن به پروژه مسکن فرهنگیان باید به سمت انتهای خیابان امام خمینی(ره) بروید، آنجا یک مجتمع سفید قد برافراشته که ظاهرا تکمیل شده، اما حدود ۹۰ درصد آن خالی است.

ظاهر مجتمع را که نگاه می کنیم، به نظر می رسد که کار ساخت و سازش کاملا تمام شده است پرده هایی که در برخی از طبقات پشت پنجره ها نصب شده این تصور را به واقعیت نزدیک می کند، اما مسئله اینجاست که تعداد زیادی از مالکین که در طول چند سال اخیر با هزار و یک مشکل و اخذ وام تلاش کردند سقفی برای خود دست و پا کنند، در حسرت این خانه ها مانده اند و در ماه های گذشته تقریبا فقط از بیرون می توانند نظاره گر خانه های خود باشند.

بی خانه ماندن ۷۰ خانواده و اعتراضات آنها که از دو روز گذشته در مقابل استانداری مرکزی شدت گرفته است به این پروژه ساختمانی که اطلس نام دارد و توسط تعاونی مسکن فرهیختگان دانشگاه اراک و با مشارکت پیمانکار ساخته شده باز می گردد.

ماجرا از این قرار بود که سال ۹۲ سرمایه گذاری پروژه آغاز شد و قرار بود سال ۹۶ واحدها تحویل شوند، اما تا امروز که سوم آذرماه ۱۴۰۰ است هیچ کدام از اعضای این تعاونی در مجتمع ساکن نشده اند و به گفته اهالی، در طول این سال ها دائما درگیر دور باطل بوده اند و هیچ کس بابت این سال ها پاسخگو نیست.

با ادامه یافتن اعتراضات اهالی که در این شرایط اقتصادی و گرانی خانه، مستاجر هستند و در عین حال قسط این خانه ها را نیز می پردازند، امروز بازدیدی از سوی محسن خیرمند معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان مرکزی از این مجتمع صورت گرفت.

در جریان این بازدید، وقتی درب ورودی مجتمع به روی مالکین حاضر در این بازدید باز شد، از ورود به مجتمع ابراز خوشحالی کردند چراکه ظاهرا سازنده این پروژه اخیرا اجازه ورود اهالی به مجتمع را نمی دهد، نکته قابل توجه اینجاست که  تعداد معدودی از اهالی قبل از ممنوع الورود شدن به مجتمع! اسباب و وسایل خود را به خانه ها منتقل کرده اند و کلید واحد را در اختیار دارند، اما چند وقتی است که ممنوع الورود شده اند و اینبار نه تنها به خانه که به وسایلشان هم دسترسی ندارند.

خاکی نژاد یکی از اهالی که واحدش در طبقه اول قرار دارد و چندی پیش بخشی از وسایل خود را به خانه منتقل کرده است، گفت: در سال ۱۳۹۸ پس از اینکه مجتمع تقریبا ساخته شد، سازنده(انصاری) با امضای خود، من را به عنوان یکی از اعضای تعاونی جهت پرداخت اقساط تسهیلات به بانک معرفی کرد.

وی بیان کرد: در همان سال، سازنده اجازه داد که واحد خود را کابینت کنم و بدون هیچ منعی واحد را تکمیل کردم، اسفندماه ۹۹ اعلام کردم که مستاجر هستم و نمی توانم قرارداد را تمدید کنم و می خواهم به خانه جدید اسباب کشی کنم، سازنده گفت که وسایل را منتقل کن من طی دو تا سه ماه اول ۱۴۰۰ خانه ها را تحویل می دهم.

خاکی نژاد با بیان اینکه پس از انتقال وسایل، امکان رفت و آمد به خانه و انجام برخی از امور و آماده سازی خانه را داشتم، افزود: چند ماهی از ابتدای سال نگذشته بود که به ناگاه، درب مجتمع بسته شد و اجازه ورود ندادند و سازنده هیچ پاسخی بابت این رفتار و تحویل نشدن خانه ها نداد و دائما وعده دو سه ماه دیگر را داد که تا امروز این وعده ها ادامه داشته است.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که سازنده تمایلی به تکمیل خانه ها ندارد و پاسخ روشنی هم نمی دهد، می گوید فضای مجتمع هنوز کارگاهی است و امکان اسکان، تردد و تحویل خانه ها نیست، اما با نگاهی به طبقات متوجه می شوید که تعدادی از واحدها دارای سکنه است و پرده در آنها نصب شده است.

خاکی نژاد افزود: این مجتمع ۱۵۰ واحدی است و سازنده، واحدهایی که متعلق به خودش بوده است را فروخته و مالکین جدید نیز ساکن شده اند، اما به دلیل اختلاف با تعاونی، واحدهای اعضای تعاونی را تکمیل نمی کند.

فردا برای تسهیل در رفع مشکل جلسه می گذاریم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در حاشیه بازدید از این مجتمع اظهار کرد: مشکل مالکین در پروژه ساختمانی اطلس به اختلاف تعاونی و سازنده بازمی گردد که این اختلاف کاملا حقوقی است.

محسن خیرمند تصریح کرد: سازنده در برهه ای از زمان با مالکین همکاری داشته است، اما مسئله اینجاست که هنوز امکان ساکن شدن در این پروژه برای آنها فراهم نشده است. در حال حاضر دعوای حقوقی به عنوان داوری در اتاق تعاون در حال رسیدگی است  اما موضوع اینجاست که مالکین معرفی شده به بانک در حال پرداخت اقساط تسهیلات بانکی هستند و باید مشکلات این افراد حل شود.

وی گفت: دراین بازدید میزان پیشرفت پروژه و قابلیت سکونت آن بررسی و مقرر شد که فردا جلسه ای مشترک با حضور سازنده، اداره کل کار، مستندات بانکی و دادگستری داشته باشیم تا روند کار تسهیل شود و در صورت وجود شرایط لازم برای سکونت، قطعا اقدام خواهد شد.

خیرمند تاکید کرد: قطعا نباید سکونت در شرایطی صورت گیرد که ساختمان فاقد امنیت کافی باشد و با اسکان مردم، مشکل یا حادثه ای برای اهالی بروز کند و امیدواریم نهایتا در هفته آینده وضعیت افرادی که اقساط را پرداخت کرده اند روشن شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا