دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تسهیل صدور مجوزها نباید به بهای کاهش ایمنی ساختمان‌ها باشد

به گزارش ساختمان آنلاین:  اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ،علیرضا زاکانی ،شهردار تهران بخشنامه‌ای صادر کرد که در محتوای آن عنوان شده بود :« از این پس تاییدیه نقشه‌های معماری ساختمان‌های مسکونی تا ۱۱ طبقه و ساختمان‌های تجاری و اداری تا ۷ طبقه، منطبق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به مسئولیت طراحان و با کنترل دفاتر خدمات الکترونیک شهر انجام شود.»

ابلاغ این بخش نامه با واکنش های بسیاری از سوی متخصصان و همچنین برخی از اعضای شورای شهر تهران مواجه شد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شورای شفافیت شورای شهر تهران نسبت به واگذاری تاییدیه ملزومات ایمنی در صدور پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک و طراح هشدار داد وتاکید کرد :شهرداری تهران اخیرا موضوع تاییدیه ملزومات ایمنی در صدور پروانه را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و طراح واگذار کرده و از 4 خرداد ماه امسال در سامانه های شهرسازی عملیاتی کرده است. شمول این بخشنامه قاطبه صدور پروانه املاک شهر تهران خواهد بود.

وی در ادامه گفت: اساسا تایید ملزومات ایمنی در طراحی نقشه های معماری یک امر تخصصی در حوزه سازمان آتشنشانی شهرداری تهران بوده و با وجود داشتن نهاد تخصصی، واگذاری این امر به دفاتر خدمات الکترونیک که در حال حاضر فاقد تخصص ویژه در این حوزه هستند، صرف تسریع در صدور پروانه بدون لحاظ تامین ایمنی و حفظ جان شهروندان در ساخت و ساز های جدید شهر تهران قابل پذیرش نیست ، لازم به ذکر است که در زمان بروز حادثه ، حواله دادن موضوع تقصیر به این نهاد و آن شخص و دفتر ، رافع مسئولیت شهرداری تهران نخواهد بود.

همچنین مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز در این زمینه گفته بود: واگذاری یک مأموریت به بخش دیگری اسمش حذف نیست. نکته ای که وجود دارد این است که آیا بخشی که می خواهد این مأموریت را انجام دهد توانایی، دانش فنی و صلاحیت این کار را دارد یا خیر؟ اگر ندارد در چه مدت زمانی می خواهد دارای صلاحیت شود و چه زمانی قرار است این مأموریت به آن واگذار شود؟ این موضوعات  باید به عنوان مجهول ماجرا حل شود. واگذاری ماموریت جدید به هر جایی که توانایی، دانش فنی و صلاحیت لازم را نداشته باشد پیش از این که این آمادگی ها ایجاد شود کار مناسبی نیست.

در همین زمینه علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین گفت: واگذاری تاییدیه ایمنی آتش نشانی ساختمانهای زیر شش طبقه به دفاتر خدمات الکترونیک نیاز به تامین زیرساختها دارد و باید متخصصان این دفاتر از تخصص لازم برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه بدون تامین زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری تخصصی در دفاتر الکترونیک اجرای بخش نامه شهردار تهران میسر نخواهد بود اذعان داشت: نباید بین ایمنی ساختمان یک طبقه و برج چند طبقه قائل به تفکیک باشیم .

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه افزود: هر چند که برخی از موانع باعث طولانی شدن زمان صدور پروانه ساخت شده است اما تسهیل و کاهش زمان این فرآیند نباید به بهای نادیده گرفتن مسایل فنی و ایمنی باشد .

وی با یادآوری مجدد مبنی بر لزوم ایجاد دانش فنی و تخصصی در دفاتر خدمات الکترونیک برای اجرای این مسوولیت مهم گفت: نباید برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی از آن طرف بام بیفتیم و قطعا شورا به وظایف نظارتی خود برای پیشگیری از این اتفاق عمل خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا