مجله خبریبورس و بازارصنایع ساختمانی

بررسی تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته اخیر

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به طور میانگین ۱۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از صفحه اقتصاد، در هفته منتهی به ۱۱ اسفند، شاهد افزایش قیمت ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل چهار درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به طور میانگین به ۲۶۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۵۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۷۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۳۸۷۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۶۰۲۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۲ اسفند ۱۴۰۲، افزایش ۵۹۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۵۷ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۹۸۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۸۷۱ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۳۰ بهمن ۱۴۰۲، افزایش ۳۸۸ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۹ درصدی را نشان می دهد.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۴ اسفند ۱۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۳.۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۴۰.۵ درصد حجم عرضه شده میلگرد و ۹۰ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۱۵۰۰ تومانی (معادل ۲.۶ درصدی) نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۶۹۰۰ تومان به ۵۸۴۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۳۹۸۶۵ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می شود که در هفته پیش رو شاهد حرکت قیمت ها روی نبض نرخ ارز در بازار آزاد خواهیم بود. علی‌رغم اینکه به اواسط اسفند نزدیک می شویم به دلیل بارش شدید برف و باران و سرمای هوا در بسیاری از نقاط کشور، محدودیت های مصرف گاز صنایع نه تنها کمتر نشده، بلکه به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، افزایش نیز یافته است. این امر در کنار جهش مجدد قیمت ها در بازار آزاد ارز، افزایش قیمت ها در بازار فولاد را درپی داشته است. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که قیمت های جدید تعادلی در بازار فولاد به زودی مشخص شود. لازمه مشخص شدن قیمت های تعادلی محصولات فولادی، رفع کامل محدودیت های گاز، عادی شدن روند تولید و ایجاد ثبات نسبی در بازار آزاد ارز است. تا این شرایط برقرار نشود، نوسان ها در بازار آزاد ارز، سریعاً به بازار فولاد منتقل خواهد شد و قیمت ها تغییرات زیادی را بعضاً حتی به صورت روزانه تجربه خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا