مجله خبریبورس و بازارصنایع ساختمانی

بساز و بفروش‌ها منتظر جهش بزرگ در 1402

بازار معاملات مسکن در روزهای پایانی سال با افزایش تقاضای خرید، افت محسوس عرضه فایل، قفل معاملات به واسطه خروج فروشنده ها از بازار و ناپایداری شدید در سطح قیمت ها مواجه شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، در این شرایط یک طیف از عرضه کننده های بازار فروش خانه، اقدام به قیمت گذاری با نرخ آتی کرده اند.

این دسته از فروشنده ها که مالکان واحدهای نوساز یا همان سازنده ها هستند در اصل تمایلی به فروش واحدها قبل از سال جدید ندارند. علت نیز مشخص است. عمده آنها منابع حاصل از فروش واحدهای آماده را برای ساخت واحدهای جدید و استارت پروژه های تازه نیاز خواهند داشت.

از آنجاکه به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و همچنین ماه نیمه تعطیل فروردین عملا استارت فعالیت سازنده ها در ماه های بعد خواهد بود، بنابراین این گروه از عرضه کننده ها تمایلی به فروش واحد قبل از سال جدید ندارند. به خصوص در شرایط تورمی فعلی که هزینه های ساخت هم روز به روز افزایش یافته و تورم مستمر به‌خصوص در نرخ مصالح ساختمانی فعالیت سازنده ها را دشوار کرده است.

با این حال، برخی از این سازنده ها، به صورت محدود و با در نظر گرفتن برآوردی از قیمت آتی آپارتمان خود در نیمه اول سال بعد، حاضر به فروش هستند. یعنی نرخی که آنها هم اکنون برای فروش واحدهای خود اعلام می کنند با نرخ های متعارف و روز بازار فاصله دارد و این فاصله نیز در بسیاری موارد قابل توجه است.

آنها با در نظر گرفتن هزینه ساخت مسکن در سال آینده (از ناحیه تغییرات دستمزدها، قیمت زمین و مصالح)، تورم ماه های اخیر بازار مسکن و همچنین انتظارات تورمی، معدل قیمت در فایل های فروش را تعیین کرده و در صورت وجود تقاضا با قیمت تعیین شده حاضر به فروش یک یا تعداد محدودی از واحدهای آماده خود و نه کل واحدها، هستند. این در حالی است که به دلیل فاصله زیاد این قیمت ها با عرف منطقه، عملا در بسیاری از موارد این آپارتمان ها در بازار معامله نمی شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا