اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

پنل 7 : بنای برتر، فراتر از استاندارد | نمایشگاه تاسیسات 1402

مدیر مکانیک هلدینگ ساختمانی پارس کهن: تعمیق فرهنگ تاسیسات برای پیشبرد صنعت ساختمان ضروری است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از استودیو نمایشگاه تاسیسات؛ پیمان شمس مدیر مکانیک هلدینگ ساختمانی پارس کهن در پنل “بنای برتر و فراتر از استاندارد” با اشاره به طراحی تاسیسات ساختمان ها اظهار داشت: در طراحی صنعت ساختمان برای پروژه فاز صفر، یک و دو تعریف می‌شود که در فاز صفر کاربری و شکل معماری و در فاز دو و سه بهترین سیستم و طراحی پروژه مشخص می‌شود.

وی در مورد انتخاب مواد اولیه و طراحی تاسیسات در ساختمان‌های بلندمرتبه ادامه داد: پروژه ها به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم می شوند و به عبارت دیگر با
کارفرمایان حرفه ای و غیرحرفه ای مواجه هستیم که کارفرمایان غیرحرفه‌ای بعضا هزینه های هنگفتی برای نما و ظاهر ساختمان انجام می‌دهند ولی در مورد تاسیسات کم کاری می کنند که نتیجه آن انتشار بوی فاضلاب است.

 

مدیر مکانیک هلدینگ ساختمانی پارس کهن عنوان کرد: تاسیسات اهمیت بالایی دارد و هزینه‌های اصلاح آن بعد از ساخت هنگفت است و باید در مرحله ساخت به ابعاد مختلف سیستم فاضلاب توجه کرد؛ چراکه از روزی که ساکنین از شیر آب استفاده می کند تاسیسات خود را نشان می دهد.

شمس در مورد رعایت مبحث ۱۶ توسط مهندسین طراح و ناظر گفت: در نظام مهندسی، ناظر تا چهار مرحله از قسمت های مختلف پروژه بازدید می کند و ناظر مقیم نداریم، از اینرو نقشه کلی را می توان دید، در برخی موارد متاسفانه تعارض مالک ها و مهندسین و کم لطفی برخی مهندسین باعث بروز مشکل می شود و نگاه درستی به تاسیسات وجود ندارد.

وی در مورد میزان دخیل بودن مهندسین در انتخاب مواد اولیه تاسیسات فاضلاب خاطرنشان کرد: تا زمانی که مالکین عمیقا اهمیت تاسیسات را درک نکنند مشکل وجود خواهد داشت؛ و اگر کارفرما دید بلندمدت داشته باشد و فرهنگ تاسیسات درک شود می‌توان اقدام عملیاتی و موثر در این زمینه داشت.

مدیرعامل شرکت نیروگسترش: پیاده سازی BIM مانع از توسعه بحران در صنعت ساختمان سازی می شود/ پیمانکاران متخلف تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات، محمدتقی کردی در پنل “بنای برتر؛ فرارتر از استاندارد” نقش طراحان و مشاوران در ایجاد امنیت و آسایش پروژه های ساختمانی اظهار داشت: اگر بخواهیم از نگاه سنتی و عامیانه به این موضوع نگاه کنیم طراحی نقطه آسایش را فراهم می‌کند که از این جهت به قلب ساختمان تعبیر می شود.

وی افزود: هرچقدر جزئیات محصولات تولیدی در دنیا بالاتر برود، قطعا کیفیت هم بالا می رود؛ اما این موضوع در بخش تاسیسات چندان نافذ نیست، برای مثال اگر سیفون خوب طراحی نشده باشد معضلاتی را برای ساختمان ایجاد می کند، از این لحاظ می توان گفت عمر ساختمان در بخش تاسیسات دقیقا به نحوه اجرا و طراحی محصول مورد استفاده برمی گردد.

مدیرعامل شرکت نیروگسترش سپس با بیان اینکه تاسیسات به عنوان یک آیتم غیرسازه ای به ویژه در بحث زلزله بسیار دارای اهمیت است، تصریح کرد: HSE تنها در زمان‌ ساخت پروژه کاربرد ندارد بلکه به محافظت از جان افراد و نگاهداشت محیط زیست در زمان ساخت پروژه نیز برمی گردد که بهره برداران در آن ها نافذ هستند، اگر احیانا سیستم تهویه و فاضلاب به خوبی محاسبه نشده باشد قطعا آسیب رسان خواهد بود و بنابراین عدم رعایت این نکات برای سازنده یا پیمانکار حتی می تواند پیگرد قضایی نیز به همراه داشته باشد.

کردی ادامه داد: در بخش تاسیسات قوانین خوبی وجود دارد، اما بخش بزرگی از این قوانین، خود سیستم را مدنظر قرار می دهد. اتفاقی که در سال های اخیر شاهد آن بودیم اختلاف نظر بین‌ معماران و مهندسان و سازندگان بوده، معماران چون به سرفصل های تاسیساتی واقف نیستند، همواره چالش هایی را ایجاد می کند، بنابراین دلیل اینکه به سمت تکنولوژی هایی مانند “بیم”(BIM) حرکت می کنیم همین است که تمامی بحران ها شناسایی و مانع از رخداد و گسترش آنها شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا