اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

واکنش مهدی چمران به عدم انتشار اطلاعات بازار مسکن

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به توقف شش ماهه انتشار آمار اطلاعات بازار مسکن از سوی بانک مرکزی گفت: «شاید نگران است که انتشار قیمت‌ها سبب بالا رفتن نرخ مسکن شود.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین،  بانک مرکزی به عنوان مرجع اصلی و رسمی اعلام داده ها و آمارهای قابل استناد در بخش مسکن، طی 6 ماه اخیر، انتشار اطلاعات و آمارهای ماهانه مربوط به تغییرات قیمت و همچنین تحولات حجم معاملات خریدوفروش و اجاره آپارتمان شهر تهران را متوقف کرده است، عدم دسترسی خریداران و فروشنده ها به داده های رسمی، باعث شده است هم اکنون قیمت گذاری ها در این بازار به وضعیتی آشفته و بدون امکان مقایسه با قیمت های رسمی در معاملات ثبت شده، درآید.

ناظران دلیل این عدم شفافیت را ناشی از این می دانند که شفاف سازی قیمتها از سوی بانک مرکزی سبب افزایش قیمت‌ها شود، گمانه زنی که امروز رئیس شورای شهر تهران به صورت تلویحی آن را تایید کرد.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عدم انتشار اطلاعات بازار مسکن که احتمالا با هدف مهار قیمت‌ها در بازار مسکن است در نهایت به آشفتگی بیشتر قیمتها در این بازار دامن می زند.

در همین حال این سیاست با سایر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در امر شفاف سازی قیمتها در تضاد است، به عنوان مثال در یکسو این وزارتخانه با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، به زعم خود در صدد شفاف سازی بازار اجاره است، اما سوی دیگر بانک مرکزی حاضر به شفاف سازی تحولات قیمتی در بازار مسکن نیست.

به گفته ناظران، ارائه اطلاعات دقیق تحولات قیمتی بازار مسکن برخلاف تصور تصمیم گیران باعث کاهش میزان سردرگمی متعاملین خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا