اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

هیچ پولی در صندوق ملی مسکن وجود ندارد

در حالی دولت شعار حمایت از تولید و عرضه مسکن را سر داده است که شواهد و آمارها حاکی از عدم تامین منابع مالی صندوق ملی مسکن و ناتوانی در تخصیص بهینه منابع مالی به بخش مسکن دارد.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، صندوق ملی مسکن راهکار دولت‌ها برای کمک به تولید مسکن است که متاسفانه با وجود راه‌اندازی بیش از دو سال این صندوق و قول دولت برای بهره‌مندی مردم از توان این صندوق برای رونق بخش ساخت و ساز و افزایش بنیه بخش مسکن، هنوز هم نتوانسته است در ابتدای تشکیل خود توان لازم را برای تقویت بخش مسکن و رفع برخی از مشکلات مالی در این حوزه برطرف کند.

اگرچه برخی از مسئولان کنونی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر در دولت سیزدهم توانسته اند 70 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر را تکمیل کنند و به متقاضیان تحویل دهند اما شواهد و آمارها حاکی از آن است که منابع صندوق ملی مسکن برای تحقق اهداف کلان مسکن ناکافی است.

اهدافی که بخشی از آنها شامل تشویق، حمایت و مشارکت در تامین مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در آماده‌سازی اراضی، ساخت، بهسازی و نوسازی مسکن و تولید مصالح نوین و فناوری ساخت از طرق مختلف از جمله بانک‌های عاملی و موسسات مالی و اعتباری مجاز است.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در تدوین قانون جهش تولید مسکن نیز مشارکت داشته در خصوص منابع مالی صندوق ملی مسکن و توان این صندوق برای رفع موانع موجود بر سر راه تولید مسکن گفته است به ساختمان آنلاین گفت: تمامی پیشنهادهای مجلس از جمله تخصیص مبلغی از تبصره ماده 18 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و همچنین پیش‌بینی بودجه 2 میلیارد دلاری صندوق ملی مسکن حاصل از تهاتر نفت رد و حذف شدند و هم اکنون هیچ پولی در صندوق ملی مسکن وجود ندارد.

به گفته شاکری، سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان از تبصره ماده 18 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن برای منابع صندوق ملی مسکن پیشنهاد شد ولی متاسفانه فقط 8 هزار میلیاردتومان آن پرداخت شد.

وی پیشنهاد کرده است تا هرچه سریع‌تر جلسه هیات‌امنای صندوق ملی مسکن برگزار شود تا راهکاری برای ادامه کار صندوق چاره‌اندیشی شود.

شاکری همچنین تاکید کرده است که باید رقم تسهیلات و سایر شرایطی که برای متقاضیان واقعی مسکن در نظر گرفته شده است به گونه‌ای باشد که قابل پرداخت برای مردم باشد که این موارد در شرایط فعلی برای بخش عمده‌ای از مردم قابل پرداخت نیست.

بر اساس اظهارات برخی از مسئولان هم اکنون نرخ سود تسهیلات مسکن برای گروه‌های کم درآمدی تامین نشده است و در عین حال برنامه‌ریزی‌های به گونه‌ای است که نرخ سود بازپرداخت تسهیلات مسکن برای اقشار میان درآمدی و متوسط جامعه بیش از 18 درصد است.

اخیرا نیز علی عسکری سرپرست بانک مسکن در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرده بود که رقم نرخ بازپرداخت سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن 23 درصد است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا