اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

دولت مکلف به ساخت مسکن برای مجردین است

نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت مکلف به ساخت مسکن برای گروه های مختلف جامعه اعم از مجردین و متاهلین است، گفت: قوانین شورای عالی معماری و شهرسازی اجازه ساخت مسکن زیر پنجاه متر مربع را نمیدهد، این قوانین باید تغییر کند.

حجت‌الاسلام  سید سلمان ذاکر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: حاکمیت موظف است مطابق اصل 31 قانون اساسی نسبت به ساخت مسکن برای آحاد جامعه اقدام کند، در قانون اساسی تاکیده شده است دولت مکلف است که مسکن متناسب با نیازها برای افراد مختلف جامعه تامین کند.

وی ادامه داد: نیازهای افراد در بخش مسکن متفاوت است.به عنوان مثال افرادی که به تازگی ازدواج کرده اند، در شروع زندگی تا مقطعی که صاحب فرزند شوند، قطعا یک واحد کوچک متراژ پاسخگوی نیاز اولیه آنها به مسکن خواهد بود.

ذاکر تاکید کرد: بسیاری از افراد به صورت مجردی در جامعه زندگی می کنند، به عنوان مثال ممکن است فردی والدین خود را از دست داده باشد و مجبور باشد به صورت مجردی زندگی کند، یا ممکن است زنی سرپرست خانوار باشد که فاقد مسکن باشد، دولت موظف است مطابق قانون پیش بینی های لازم را انجام دهد و برای خانه دار شدن این گروه ها، اقدامات لازم را انجام دهد و به عنوان مثال اقدام به ساخت مسکن کوچک متراژ متناسب با نیاز برای این افراد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان ساخت: در حال حال حاضر ما در بخش قوانین و ضوابط شهرسازی و نیازهای افراد در بخش مسکن دچار تعارض هستیم، شهرداری می گوید من جواز ساخت برای کمتر از پنجاه متر مربع را صادر نمی کند، در حالی که این رویکرد برخلاف قانون اساسی است.

وی تصریح کرد: در مناطق حاشیه نشین یا در کلانشهرها افراد توانایی خرید مسکن بالای پنجاه متر را ندارند، اما شهرداری ها مجوز ساخت برای زیر پنجاه متر مربع را صادر نمی کنند، در روستاها هم تسهیلات مسکن به واحدهای زیر دویست متر مربع تعلق نمی گیرد. این رویکردها بر خلاف قانون اساسی است.

نماینده مجلس اذعان داشت: امروز رویکرد ما در بخش مسکن باید تامین مسکن برای اقشار مختلف مردم، علی الخصوص جوانان، طلاب، دانشجویان و… باشد.

ما باید انبوهی از واحدهای مسکونی مختلف برای رفع نیاز اوایل زندگی افراد تولید کنیم تا زوجین بتوانند تشکیل خانواده دهند.
وی گفت: عده ای در مخالفت با ساخت مسکن کوچک متراژ می گویند، براساس آموزه های اسلام، مسلمان باید در مسکن عریض و طویل زندگی کند، بله، اما به شرطی که بضاعت مالی افراد اجازه دهد،وقتی تمکن مالی افراد اجازه نمی دهد،ناگزیریم که در کوچک متراژ زندگی کنیم.

ذاکر اظهار داشت: در حال حاضر در کمیسیون تلفیق مجلس بر لزوم ساخت مسکن معیشت محور تاکید شده است.یعنی دولت اراضی دو الی سه هزار متری درجه دو یا سه را در اختیار مردم قرار دهد و مردم ساخت و ساز کنند و این اراضی را آباد کنند و هم مسکن دار شوند و هم معیشت خود را مهیا کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد برای اینکه سرپناهی برای خود داشته باشند، مجبور به ساخت و ساز در باغات شده اند و معیشت خود را از این باغات و کشاورزی تامین می کنند. اما دولت این بناها را قلع و قمع می کند، در حالی که این عده مسکن اشرافی نساخته و خدای نکرده  برای عیش و نوش این واحدها را نساخته اند، آنها برای سرپناه این واحدها را ساخته اند، از یک طرف ما این بناها را تخریب می کنیم از سوی دیگر در قانون مسکن معیشت محور تصویب می کنیم.

ما می توانیم به جای اینکه هزاران مسکن ساخته شده در باغات را تخریب کنیم، طبق قوانین و مقرراتی اجازه ساخت و ساز دهیم.

وی گفت:ما باید مسکن در متراژهای مختلف کوچک و متراژ برای افراد بسازیم، البته منظور از کوچک متراژ، مسکن 5 یا ۱۰ متری نیست، چرا که مسکن باید به گونه ای باشد که آرامش افراد را تامین کند، افراد می توانند برای شروع در واحدهای مسکونی کوچک متراژ زندگی کنند و سپس در مراحل بعدی مسکن خود را تبدیل به احسنت کنند.

وی اظهار داشت: بنابراین باید تعارضات مربوط به ضوابط شهرسازی در حوزه مسکن برداشته شود و دولت برای گروه های مختلف جامعه متناسب با نیاز افراد اقدام به ساخت و ساز کند.

ذاکر تاکید کرد: قوانین شورای عالی معماری و شهرسازی باید اصلاح شود و باید امکان ساخت مسکن زیر پنجاه متر مربع فراهم شود.

ساخت مسکن کوچک متراژ و مقاوم بسیار ارزش مند است، تا اینکه هیچ مسکنی ساخته نشود و افراد مجبور به زندگی مستاجری و سکونت در بافتهای فرسوده و حاشیه شهرها شوند.

نماینده مجلس ادامه داد: در هیچ کجای قانون اساسی عنوان نشده که دولت موظف است صرفا برای متاهلین اقدام به ساخت مسکن کند، بسیاری از جوانان ما در حال حاضر می خواهند درس بخوانند، آنها که همیشه امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی را ندارند، بنابراین نیاز به یک واحد مسکونی که تامین کننده آرامش آنها باشند دارند.

وی گفت: خیلی از جوانان ما سن و سالشان بالا رفته است و دوست دارند که یک واحد مسکونی مستقل داشته باشند که ادامه تحصیل دهند و در یک فضای آرام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهند. ممکن است، مرد یا زنی پنجاه ساله، فرصت ازدواج برایش فراهم نشده بود و بخواهد در یک واحد مسکونی مستقل زندگی کند.

نماینده مجلس اذعان داشت: ما نباید همیشه نسبت به زندگی تجردی، دیدگاه منفی داشته باشیم، این در حالی است که تنها زندگی کردن مقدمه اجتماعی کردن افراد در جامعه را فراهم می کند و چه بسا زمینه ساز ازدواج جوانان باشد.

وی عنوان کرد: دولت باید نیازهای مردم در بخش مسکن را فراهم کند، مردم اعم از متاهلین و غیر متاهلین است. در حال حاضر آمار طلاق بالا رفته باشد،جای سوال است این افراد کجا باید زندگی کنند،؟ آیا به آنها بگوییم شما دیگر متاهل نیستی و دولت موظف نیست برایت خانه بسازد؟ نه اینگونه نیست و دولت باید برای همه افراد خانه بسازد.

وی گفت: شاید فردی بنا به دلایل مختلف اعم از اقتصادی یا فردی، فرصت  ازدواج پیدا نکرده باشد، آیا این فرد چه پسر و چه دخترنباید مسکنی داشته باشد که بتواند زندگی بعدی خود را فراهم کند؟ بنابراین دولت موظف است برای مجردین هم اقدام به ساخت مسکن کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا