اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ساخت مسکن کوچک متراژ، فرصتی برای خانه دار شدن مردم است/دولت در حوزه مسکن سردرگم است

نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای حل بحران مسکن، ساخت مسکن کوچک متراژ است در واکنش به  اظهارات برخی از منتقدان که بر این باورند زندگی در این واحدها با زیست اسلامی مغایرت دارد گفت: بدون شک سکونت در واحدهای کوچک متراژ با زندگی اسلامی مغایرت دارد، اما همزمان بی خانمانی، حاشیه نشینی، زندگی در زیر راه پله، آوارگی و... هم قطعا با زیست اسلامی مغایرت دارد.

بهروز محبی نجم آبادی ضمن بیان مطلب فوق  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی ساختمان آنلاین اظهار داشت: در حالی که بخش مسکن به حال خود رها شده است و مشکلاتی نظیر سوداگری، خانه های خالی و… سبب تشدید مشکلات بخش مسکن شده است، برخی از افراد با ساخت مسکن به شیوه کوچک متراژ مخالف هستند در حالی که ساخت این واحدها و نظارت بر روند واگذاری آنها ،می تواند مشکلات بخشی از گروه های افراد فاقد مسکن را حل کند.

وی در واکنش به برخی از اظهار نظرها مبنی براینکه این واحدها ممکن است سبب ایجاد آسیبهای اجتماعی و… شود، تصریح کرد: اگر در واگذاری این واحدها سازوکار قانونی تدوین شود و شرایطی اتخاذ شود که واحدهای کوچک متراژ به زوجین جوان یا افراد سالمند واگذار شود، نه تنها خانه های نقلی آسیب زا نخواهد بود بلکه از بروز بسیاری از آسیبهای اجتماعی پیشگیری خواهد شد.

نجم آبادی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه در حوزه مسکن دولت سازنده خوبی نیست و باید به جای مداخله در ساخت، از کسانی که اقدام به ساخت و ساز می کنند حمایت کند گفت: برای حل بحران مسکن دولت می تواند در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهر های کوچک اراضی مرغوب و قابل ساخت و ساز را به گروه های سه نفره واگذار کند و این سه نفر ضامن یکدیگر شوند و از این طریق زنجیره ضامن شکل بگیرد و واگذاری زمین و وام تسهیل شود

این نمانیده مجلس اذعان داشت: به عنوان مثال در حوزه کاری اینجانب در شهر سبزوار 900 قطعه زمین از چنگ زمین خواران گرفته شده است و اگر همین اراضی به 1700 جوان متقاضی مسکن در این شهر واگذار شود،امید آفرینی فزآینده ای ایجاد می شود.

وی در واکنش به موضوع توسعه افقی شهرها که اخیرا از سوی برخی از کارشناسان مطرح شده است گفت: توسعه شهرها باید به تناسب شرایط منطقه باشد و ممکن است در برخی از مناطق لازم باشد که شهرها را به صورت افقی بسازیم و در برخی مواقع ممکن است شیوه ساخت به صورت عمودی باشد، اما توسعه افقی شهرها، در برخی از مواقع ممکن است با افزایش هزینه های خدمات رسانی همراه باشد.

نجم آبادی خاطر نشان ساخت: در همین حال ایجاد شهرکهای جدید نیز یکی از راهکارهای حل معضل مسکن است، چرا که زندگی در شهرکهای جدید و در حاشیه کلانشهرها که دارای سهولت دسترسی باشد، قطعا از زندگی در مراکز شهرها و کلانشهرها که جمعیت متراکمی دارد بهتر است.

نماینده مجلس اذعان داشت: دولت در حوزه مسکن سردرگم است و نمی داند در حال انجام چه کاری است، این در حالی است که موضوع مسکن و خودرو از جمله عوامل مهمی هستند که عملکرد مطلوب دولت در این زمینه ها، سبب می شود که زنجیره خدمت رسانی دولت و مجلس به شهروندان تکمیل شود.ما اراضی بسیاری در تهران و کلانشهرها داریم که می توانیم آنها را تبدیل به مسکن کنیم، این تصمیمات باید با سرعت انجام شود.

وی گفت: البته واگذاری زمین به مردم در تهران، سبب تشدید مهاجرت مردم به تهران خواهد شد، این یکی از مضعلات جدی ماست ولی با توجه به ظرفیتهای بسیار بالایی که ما در حوزه مسکن داریم و با توجه اراضی مرغوبی که در سطح کشور داریم می توانیم مدیریت کنیم و با شرایط ویژه به مردم اراضی واگذار کنیم و مشکل مسکن را مدیریت کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا