اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهمجله خبری

10 هزار نفر در صف خرید مسکن 25 متری هستند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: پس از رسانه ای شدن موضوع مسکن اقتصادی تا این لحظه به اندازه 10 هزار واحد برای این وادها صف خرید ایجاد شده و دستگاههای مختلف برای پرسنل خود متقاضی این برنامه هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، خشایار باقرپور در نشست خبری با موضوع «طرح مسکن اقتصادی» اظهار کرد: طی حدود یک ماه گذشته پس از رسانه‌ای شدن بحث مسکن اقتصادی نقطه نظرات مختلفی در بخشهای مرتبط و غیرمرتبط مطرح شد که نشان می‌دهد این بحث دایره عامی پیدا کرده است. ما نه به دنبال پروپاگاندای رسانه‌ای هستیم و نه بازاریابی. تا این لحظه به اندازه 10 هزار واحد برای مسکن اقتصادی صف خرید ایجاد شده و دستگاههای مختلف برای پرسنل خود متقاضی این برنامه هستند.

وی افزود: در روزهای اخیر شنیده شد که طراح مسکن 25 متری عقب نشینی کرده است. در حالی که ما همان مسیر روز اول را درباره این طرح، بدون تغییر جلو می‌بریم و از تمامی ضوابط قانونی که حاکمیت تعیین کند تبعیت می‌کنیم.

باقرپور با بیان اینکه میانگین ازدواج در پسرهای ایرانی به 30 سال رسیده است گفت: کسانی که به سن ازدواج رسیده‌اند به طور ویژه با بحران مسکن مواجه هستند. شما خبرنگاران مطلعید که خبرهای مربوط به بی مسکنی و بدمسکنی شنیده می‌شود. تورم مسکن به حدی رسیده که اگر جوانان حتی اگر شاغل باشند، تامین مسکن و حتی حفظ مسکن برای آنها کار ساده‌ای نیست.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تاکید کرد: حدود دو سال بر روی مدلهای مختلف مسکن کار کردیم که زوج جوان بتوانند در یک فضای مالکانه زندگی کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه هزینه ساخت در طرحهای بلندمرتبه سازی کمتر از 30 میلیون تومان نیست، بیان کرد: طرح نهضت ملی مسکن را به سمت واحدهای ویلایی یک طبقه سوق دادند تا هزینه‌های ساخت را کاهش دهند. حاضر سیمان، فولاد، بیمه، عوارض، دستمزد افزایش می‌یابد و تورم ساخت و ساز در محدوده 160 درصد است که حدود چهار برابر تورم عمومی را شامل می‌شود.

باقرپور گفت: اگر ما به سمت کوچک متراژ رفته‌ایم به این دلیل است که مسکن گران تمام می شود چون هزینه ساخت بالا رفته است.

وی کاهش تعداد طبقات، استفاده از معماری ساده و متقارن، کاهش حداکثری فضای مشاعات، استفاده از مصالح استاندارد ارزان قیمت، فناوری‌های نوین، صننعتی‌سازی، خرید عمده وسایل مورد نیاز و نهایتا کوچک کردن متراژ را از جمله راهکارها برای کاهش قیمت مسکن دانست.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران یادآور شد: سرانه مسکن برای هر نفر 17.5 متر است که برای دو نفر به 35 مترمی رسد بنابراین به مسکن 25 متری مجوز ساخت داده نمی‌شود. ولی ما از ابتکار مفهوم اقامت و سکونت استفاده کردیم. در قالب هتل آپارتمان یک مجموعه اقامتی برای سکونت احداث می‌کنیم. بر اساس مدلهای جهانی و واقعیتها امیدواریم ضوابط اصلاح شوند تا بتوانیم با پروانه واحدهای مسکونی، مسکن اقتصادی بسازیم.

باقرپور با بیان اینکه خودمان را جدا از اهداف دولت نمی‌بینیم گفت: همه خوب بلدیم انتقاد کنیم و به چالش بکشیم اما فراموش نکنیم که هم باید راهکار ارایه دهیم و اقدامات ارزنده را هم ببینیم. ما در مسکن اقتصادی روی یک ریال تسهیلات و منابع دولتی حساب نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برخی گفتند مسکن 25 متری سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد. هر جامعه‌ای در گذر زمان دچار تغییرات فرهنگی می‌شود. خانه های قدیمی ما یک زمانی اندرونی، بیرونی، هشتی داشت. الان یک خانه به من نشان بدهید که اینگونه ساخته می‌شود. زمانی که آپارتمان سازی در تهران شروع شد بسیاری افراد از آن به عنوان قوطی کبریت یاد می کردند اما الان بسیاری از مردم در این خانه‌ها زندگی می‌کنند. بنابراین ذائقه جامعه به مرور زمان تغییر می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: برخی با استناد به احادیث، مسکن 25 متری را در تضاد با مبانی دینی دانستند. اتفاقا ساده زیستی یکی از ارکان شریعت است. از مراجع قم هم سوال کردیم و مخالفتی ندیدیم. مکاتباتی هم انجام دادیم که مطابق با فقه شرعی ما را راهنمایی کنند تا در این واحدها لحاظ کنیم.

باقرپور با اشاره به انتقادها درباره تبعات اجتماعی مسکن اقتصادی بیان کرد: ما قرار نیست شهر بسازیم. قرار است در استانهای تهران و البرز 30 تا 40 هزار واحد را به صورت پایلوت بسازیم. برخی کارشناسان علاقه دارند که توضیحات ما را سانسور کنند. وقتی این واحدها با پروانه هتل ساخته میشود در بهره‌برداری تابع قوانین و مقررات است و استفاده به صورت تجردی نخواهد بود.

هرچند معتقدم برای اسکان مجردها هم باید برنامه ریزی داشته باشیم که در فازهای بعدی مسکن اقتصادی نیم‌نگاهی هم به جامعه مجردان خواهیم داشت.

وی با اشاره به تصویری که از مسکن 25 متری در ایسنا ارسال شده بود گفت: تصویری که از مسکن 25 متری در خبرگزاری ایسنا ا
مجید: رسال شد برای این بود که نشان دهیم مسکن اقتصادی می‌تواند دارای امکانات کامل باشد. واحدهای 25 متری ما به صورت مبله و اثاثیه کامل تحویل می‌شود. به همین دلیل قیمت این واحدها در مقایسه با آپارتمان‌های خام متفاوت است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران مدعی شد: مدل مسکن کوچک متراژ در دنیا در حال توسعه است. کانادا که اتفاقا کشور پهناوری است قصد پیاده سازی این مدل را دارد. سوال این است مظاهر بدمسکنی که شاهدش هستیم کرامت انسانی را زیر سوال می‌برد یا مسکن کوچک متراژ؟ مسکن اقتصادی برای خانواده با بعد 2 نفر طراحی شده و بعد از فرزندآوری به واحدهای بزرگتر منتقل می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا