بلاگنرم افزار های مهندسی

معرفی نرم افزار تکلا استراکچرز – TEKLA Structures

با نرم‌افزار TEKLA Structures بیشتر آشنا شوید

نرم‌افزار TEKLA Structures (تکلااستراکچرز) نرم‌افزاری بسیار توانمند در طراحی و مدل‌سازی سازه‌های عظیم فولادی و بتنی است. تکلااستراکچرز گاه با نام قدیمی خود، XSteel که نام بخش فولادی این نرم‌افزار است، هم شناخته می‌شود. این نرم‌افزار فنلاندی ابزاری ترسیمی است و اولین نسخه‌ی آن در سال ۱۹۶۶ به بازار عرضه شده‌است. تکلااستراکچرز در ابتدا به‌عنوان ابزاری برای طراحی سازه‌های فولادی به کار گرفته می‌شد. اما به مرور زمان قابلیت‌های دیگری ازجمله مدل‌سازی سازه‌های بتنی هم به آن افزوده شده‌است. با این وجود قابلیت‌های این برنامه برای مدل‌سازی سازه‌های فولادی، به‌ویژه سازه‌های پیچ و مهره‌ای کم‌نظیر است.

نرم‌افزار TEKLA Structures

مهندسان عمران، کارشناسان متره و برآورد، طراحان سازه، سازندگان بناهای فلزی و تهیه‌کنندگان نقشه‌های اجرایی از اصلی‌ترین مخاطبان این نرم‌افزار هستند. تکلااستراکچرز را می‌توان در دسته‌ی نرم‌افزارهای CAD و BIM قرار داد. به بیان دیگر تکلااستراکچرز نرم‌افزاری برای طراحی به‌کمک کامپیوتر و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است. سه‌بعدی‌سازی سازه‌های ساختمانی و صنعتی مهم‌ترین کاری است که کاربران می‌توانند با استفاده از تکلااستراکچرز انجام دهند. از اصلی‌ترین رقبای این نرم‌افزار می‌توان به دو نرم‌افزار Revit و Architectural Desktop اشاره کرد.

TEKLA Structures چه ویژگی‌هایی دارد

تکلااستراکچرز بیش از ۳۰ محیط کاری مختلف دارد و از استانداردهای متنوع و ۱۴ زبان زنده‌ی دنیا پشتیبانی می‌کند. این پوشش گسترده موجب شده تا تکلااستراکچرز بین کاربران کشورهای مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار باشد. امکان انتقال داده به نرم‌افزارهایی مانند ETABS، SAP2000 و AutoCAD از دیگر قابلیت‌های تکلااستراکچرز به شمار می‌آید. هم‌چنین سازه‌هایی که در این نرم‌افزار طراحی شده‌اند، به آسانی امکان تحلیل در نرم‌افزار STAAD Pro را دارند. این نرم‌افزار در عین سادگی، ویژگی‌های بسیار گسترده‌ای دارد که در ادامه فهرستی از این قابلیت‌ها گردآوری شده‌است.

مدل‌سازی سازه در نرم‌افزار TEKLA Structures

  • مدل‌سازی انواع سازه‌های فولادی و بتنی
  • مدل‌سازی اجزای سازه‌ای مانند تیر، ستون، دال، فونداسیون، اتصالات، راه‌پله، مهاربند و …
  • برخورداری از کتابخانه‌ای غنی شامل انواع جزییات و ابزارها مانند انواع پروفیل‌ها، پیچ، مهره، میلگرد، جوش و …
  • امکان تعریف اتصالات جدید توسط کاربر
  • ارائه‌ی انواع گزارش‌های برآورد مصالح و لیستوفر برای کارهای اجرایی
  • امکان شبکه‌سازی سیستم‌ها و فعالیت هم‌زمان چند نفر روی یک پروژه و تحت یک سرور
  • امکان انجام هر فاز از یک پروژه بر سیستم‌های مختلف و تجمیع نهایی همه‌ی آن‌ها به‌صورت یکپارچه
  • تولید خودکار نقشه‌های کارگاهی شامل نقشه‌های قطعه‌زنی، نقشه‌های ساخت و مونتاژ و نقشه‌های نصب،
    با تمام جزییات و بدون نیاز به هیچ‌گونه ترسیم دستی
  • تولید نقشه‌ی برش به‌منظور کاهش دورریز ورق در کارگاه
  • تولید اطلاعات قابل قرائت توسط دستگاه‌های مختلف  CNC

مدل‌سازی اجزای سازه‌ای در نرم‌افزار TEKLA Structures

با TEKLA Structures چه می‌توان کرد

تکلااستراکچرز از سه قسمت اصلی مدل‌سازی، نقشه‌گیری و گزارش‌گیری تشکیل شده‌است. با استفاده از توانایی‌های این نرم‌افزار، طراحی و مدل‌سازی بسیاری از سازه‌ها به‌آسانی امکان‌پذیر می‌شود. استادیوم‌ها، سوله‌های صنعتی، سکوهای نفتی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، پل‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های مسکونی ازجمله این سازه‌ها هستند. کارخانه‌های تولید قطعات فولادی و کارخانه‌های تولید قطعات پیش‌ساخته‌ی بتنی هم از کاربران تکلااستراکچرز به شمار می‌روند. 

یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های ورزشی فوتبال در جهان، با استفاده از این نرم‌افزار ساخته شده‌است. ورزشگاه Wembley لندن با ظرفیت ۹۰هزار نفر بلندترین ورزشگاه دنیا است. در ساخت این ورزشگاه، ۲۱۵هزار تن بتن و حدود ۲۳هزار تن فولاد به کار رفته‌است. علاوه بر شرکت‌های ساختمانی، بسیاری از شرکت‌های معتبر نفت، گاز و پتروشیمی هم در طراحی‌های خود از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. کمپانی‌های بزرگی در سراسر جهان از قابلیت‌های تکلااستراکچرز برای انجام پروژه‌های خود بهره می‌برند. شرکت  PIDEC، شرکت SEZA ترکیه، گروه DAFOUS، شرکت ماشین‌سازی Tasha و شرکت LINDE  آلمان ازجمله این کمپانی‌ها هستند.

ایجاد مدل اولیه در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

برای ایجاد مدل می‌توان از منوی File گزینه‌ی New Model را انتخاب کرد. همچنین می‌توان روی آیکن New در نوار ابزار نرم‌افزار کلیک کرد تا پنجره‌ی محاوره‌ای New Model باز شود. کاربران می‌توانند در پنجره‌ی بازشده با کلیک روی نوار انتخاب مسیر پوشه‌ی مدل، نام پیشنهادی نرم‌افزار برای مدل جدید را به نام دلخواه خود تغییر دهند. در صورت فعال بودن تیک سبز در کنار گزینه‌ی Create default view and grid در زیر نوار انتخاب مسیر، تنظیمات پیش‌فرض نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures در ساخت مدل اعمال خواهد شد. کاربران در صورت نیاز می‌توانند با یک کلیک روی این تیک سبز آن را حذف کنند. در نهایت، کلیک روی گزینه‌ی OK در پایین پنجره به ایجاد شبکه‌ی سه‌بعدی مدل اولیه و کلیک روی گزینه‌ی Cancel به لغو عملیات می‌انجامد. محدوده‌ی کار کاربر در مدل‌ اولیه‌ی ایجاد با خط‌چین مشخص می‌شوند. همچنین کاربران می‌توانند در حین مدل‌سازی با انتخاب گزینه‌ی Autosave از منوی Setup از قابلیت دخیره‌ی خودکار نرم‌افزار هم استفاده نمایند.

نرم افزار تکلا استراکچر

ایجاد شبکه در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

کاربران می‌توانند بنا به نیاز شبکه‌بندی مدنظر خود را تعریف یا از شبکه‌بندی ابتدایی اعمال‌شده روی مدل استفاده کنند. ‌برای حذف شبکه‌ی از پیش‌ تعریف‌شده توسط نرم‌افزار و تعریف یک شبکه‌بندی جدید، کاربران کافی است روی خطوط شبکه دوبار کلیک کنند تا پنجره‌ی Grid باز شود. در این پنجره بخش‌های مختلفی تعبیه شده که امکان ویرایش و ذخیره‌‌ی شبکه‌بندی مدل را فراهم می‌کند. کاربران با ویرایش اطلاعات بخش‌های Coordinates، Labels، Line extensions و Origin می‌توانند به تنظیم شبکه‌بندی مدنظر خود بپردازند. همچنین در بالای پنجره‌ی Grid کادری تعبیه شده که با ویرایش آن می‌توان نام دلخواهی را به شبکه‌ اختصاص داد. همچنین با کلیک بر گزینه‌ی Save as در کنار این کادر می‌توان خصوصیات شبکه‌ی ویرایش‌شده را برای استفاده‌های بعدی به‌کار گرفت. کلیک روی دکمه‌ی Modify در پایین پنجره به اصلاح شبکه‌بندی و اعمال آن روی مدل می‌انجامد. پس از اصلاح خطوط شبکه‌بندی، اندازه‌ی محیط کار که با خط‌چین مشخص می‌شود تغییر می‌کند و نسبت به کادر نمایش ناهماهنگ به‌نظر می‌رسد. برای رفع این مشکل کافی است کاربران از منوی View روی دستور Fit work area کلیک کنند.

نرم افزار تکلا استراکچر

تعریف نماها در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

پلان‌ها و نماها در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures با استفاده از خطوط شبکه تعریف می‌شوند. هر نما در نرم‌افزار در پنجره‌ی جداگانه‌ای پدیدار می‌گردد و شامل یک صفحه نمایش است که در آن محل تقاطع نقاط و خطوط شبکه با رنگ زرد نشان داده می‌شود. برای ایجاد نما کاربران می‌توانند بعد از انتخاب یکی از خطوط شبکه، با کلیک راست روی آن گزینه‌ی Create view و سپس Grid views را انتخاب کنند تا پنجره‌ی Creation of views along gird lines باز شود. در این پنجره در بخش View plane سه صفحه‌ی XY، ZY و XZ تعریف شده که بسته به نیاز ویرایش هر کدام از آن‌ها ممکن است. کاربران می‌توانند با کلیک روی دکمه‌ی Show که مقابل هر کدام از این صفحات تعبیه شده،  تنظیمات قبلی را بنا به خواسته‌ی خود تغییر دهند. با کلیک روی Show پنجره‌ی View properties صفحه‌ی مدنظر باز می‌شود. این کادر از بخش‌های مختلفی نظیر View type، Rotate، Angle و… تشکیل شده که کاربران می‌توانند از طریق آن‌ها تغییرات دلخواه خود را اعمال نمایند.

چرخش نما در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures در رابطه با نماها می‌توان به امکان چرخاندن مدل سه‌بعدی در نمای Render اشاره کرد. برای این منظور کافی است کاربر کلید V را فشار دهد، سپس باید مرکز چرخش نما را انتخاب کند، آن‌گاه می‌تواند با پایین نگه داشتن کلید Ctrl و استفاده از دکمه‌ی وسط ماوس مدل را بچرخانند و یا با پایین نگه‌ داشتن همزمان دکمه‌های Ctrl و P نمای دید را بین مدل سه‌بعدی و پلان جابه‌جا کند. برای نمایش دادن یا پنهان کردن نماها هم می‌توان از آیکن Open named view list در نوار ابزار نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures استفاده کرد. به این منظور کاربران باید نمایی را که می‌خواهند نمایش داده یا پنهان شود انخاب کنند. سپس می‌توانند با فشردن دکمه‌های جهت‌دار نماها را با هدف نمایش یا عدم نمایش به‌سمت راست یا چپ انتقال دهند.

نرم افزار تکلا استراکچر

ساخت فوندانسیون در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

ساخت فوندانسیون برای مدل از جمله مهم‌ترین مراحل در طراحی سازه است. برای ایجاد پایه‌ی ستون باید در نوار ابزار روی Create pad footing کلیک کرد تا پنجره‌ی Pad footing properties باز شود. کاربران با اعمال تنظیمات مدنظرشان از طریق این پنجره می‌توانند روی محورهای مختلف پی ایجاد کنند. در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures سه نوع پروفایل استاندارد، پارامتری و ثابت برای ایجاد پی تعبیه شده است. برای کپی کردن پی‌های ایجادشده در جهات مختلف X، Y و Z کافی است پس از انتخاب پی مدنظر روی آن کلیک راست نمود و از قسمت Copy گزینه‌ی Translate را انتخاب کرد. کاربران می‌توانند در پنجره‌ی بازشده تعداد کپی‌‌ها را تعیین و جهات آن‌ها را مشخص نمایند.

نرم افزار تکلا استراکچر

ایجاد اعضای فولادی در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

ایجاد اعضای فولادی یکی از مراحل مهم در طراحی مدل است. از جمله اعضای فولادی کاربردی که معمولاً در مدل‌سازی‌ها به‌کار می‌رود، می‌توان به ستون اشاره کرد. کاربران به‌راحتی می‌توانند با انتخاب آیکن Create column از نوار ابزار، پس از شدن پنجره‌ی Column properties تنظیمات مدنظر خود را اعمال و ستون‌های دلخواه را ایجاد نمایند. ستون‌های ایجادشده را می‌توان به تعداد و در جهات مختلف با انتخاب گزینه‌ی Translate از قسمت Copy و ویرایش اطلاعات در پنجره‌ی Copy-translate کپی کرد. کاربران می‌توانند با انتخاب مجدد Create column با استفاده از پروفایل پارامتری و اعمال برخی تغییرات به طراحی سیلو نیز بپردازند. برای تعبیه‌ی تیر در مدل‌سازی نیز می‌توان از آیکن Create beam در نوار ابزار استفاده کرد و در پنجره‌ی Beam properties پیش‌فرض‌های نرم‌افزار را ویرایش و تغییرات مدنظر را اعمال کرد. تیرها را نیز می‌توان به‌طور مشابه با انتخاب Copy و سپس Translate در جهات مختلف کپی کرد و سرعت طراحی را بالا برد. در ادامه به برخی از شیوه‌های دیگر کپی و تکثیر اجزا نیز می‌پردازیم.

·       شیوه‌های مرسوم Copy در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

برای کپی کردن آیتم‌های مختلف کاربران می‌توانند از ابزار Snap نیز استفاده کنند. ابزار Snap در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures به کاربران کمک می‌کند تا بدون دانستن مختصات یک نقطه یا به‌کارگیری نقطه‌ی کمکی تیرها آن‌ها را با دقت بالا در محل مدنظر قرار دهند. بعد از انتخاب آیکن Snap to reference lines/points از بخش Snap settings، کاربران می‌توانند نقطه‌ی آغاز تیر را انتخاب و دستور ایجاد تیر را صادر کنند، سپس با پایین نگه داشتن کلید Ctrl محل تقاطع مدنظر را انتخاب و با قرار دادن مکان‌نما در موقعیت مدنظر روی آن کلیک راست کنند تا گزینه‌های مختلفی نظیر Near، Free، Perpendicular، Point or grid intersection و… پدیدار شود. انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها رابطه‌ی تیر را با موقعیت انتهایی آن تعیین و تثبیت می‌کند، مثلاً می‌توان با انتخاب Perpendicular تیر را عمود بر موقعیت مشخص‌شده ایجاد کرد. برای کپی هر کدام از آیتم‌ها پس از دوران می‌توان بعد از انتخاب گزینه‌ی Copy روی Rotate کلیک کرد تا پنجره‌ی Copy-rotate باز شود و کاربران میزان دوران مدنظر و جهات دلخواه برای کپی شدن آن‌ها را معلوم نمایند. به این منظور در پنجره‌ی Copy-rotate باید مرکز دوران و محوری که چرخش حول آن صورت می‌پذیرد نیز مشخص شود.

نرم افزار تکلا استراکچر

ایجاد اعضای بتنی در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

ایجاد اعضای بتنی نیز همانند اعضای فولادی اهمیت به‌سزایی دارد. کاربران برای ایجاد دال بتونی مجوف می‌توانند از آیکن Create concrete beam در نوار ابزار استفاده کنند. با باز شدن پنجره‌ی Concrete beam properties و ویرایش گزینه‌های مختلفی نظیر Position، Cast unit، Attributes و… می‌توان به تنظیم جزئیات طراحی پرداخت. با انتخاب گزینه‌ی Translate از بخش Copy می‌توان دال را در جهات دلخواه X و Y تکثیر نمود. برای کپی دال‌ها در ترازهای دیگر می‌توان آن‌ها را با ویرایش فیلد dZ در پنجره‌ی Copy-translate در جهت Z تکثیر کرد. کاربران برای ایجاد دال بتونی می‌توانند از آیکون Create concrete slab در نوار ابزار استفاده کنند. با کلیک روی این آیکون پنجره‌ی Concrete slab properties باز می‌شود که خود از بخش‌های مختلفی نظیر Attributes، Analysis، Design، Position و Cast unit تشکیل شده است. می‌توان با ویرایش فیلدهای تعبیه‌شده برای هر کدام از این بخش‌های تنظیمات مدنظر خود را اعمال نمود.

نرم افزار تکلا استراکچر

سیستم اتصالات در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

کاربران در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures به‌راحتی می‌توانند اتصال ایجاد کنند، مشخصات اتصال را تنظیم و تعریف کنند، این مشخصات را برای استفاده‌های بعدی ذخیره نمایند و… در عین حال، امکان استفاده از Auto Defaults به‌منظور به‌کارگیری اتصلات از پیش تعریف‌شده‌ی خود نرم‌افزار نیز وجود دارد. استفاده از قواعد تعریفی نرم‌افزار در صورت استفاده یک اتصال ناشناخته یا غیرمعمول می‌تواند کاربرد بسیاری داشته باشد. در این شرایط کاربران می‌توانند با استفاده از خصوصیات پیش‌فرض اتصال را ایجاد کنند و سپس با یافتن ایرادها، آن‌ها را اصلاح کرده و سرعت طراحی خود را به‌مراتب بهبود ببخشند. در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures در صورت اصلاح یکی از اعضای اصلی مدل، کلیه‌ی اتصالات مربوط به آن توسط نرم‌افزار به‌طور اتوماتیک تعدیل می‌شود. همچنین در صورت اعمال دستوراتی نظیر Edit، Copy و… این دستورات علاوه بر جزء انتخابی بر تمام اتصالات مرتبط نیز اعمال می‌گردد. اتصال‌های تکثیرشده یا انتقال‌یافته هیچ تفاوتی با اتصال‌های اولیه ندارند. کاربران می‌توانند از طریق نوار ابزار اتصالات واقع در سمت راست پنجره‌ی اصلی نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures به همه‌ی سیستم‌های اتصال دسترسی داشته باشند.

نرم افزار تکلا استراکچر

کنترل تداخل در سازه در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

برای کامل کردن مدل‌سازی یک سازه باید اتصالات اعضای آن به هم برقرار شود. پیش از برقراری اتصال معمولاً اعضا در برخی از بخش‌های سازه با هم تداخل دارند. با استفاده از دستور Clash check می‌توان محل تداخل اعضا را به‌طور دقیق مشخص و کنترل کرد. برای این منظور کافی است تمام اعضای سازه انتخاب شوند، سپس با کلیک راست روی سازه و انتخاب گزینه‌ی Clash check نرم‌افزار تمام اعضایی را که با هم تداخل دارند با رنگ زرد مشخص می‌کند و لیستی از این اعضا را به کاربر گزارش و در اختیار او قرار می‌دهد. با انتخاب هر کدام از اعضای سازه از روی لیست، نرم‌افزار آن عضو را در مدل نسبت به باقی اعضا روشن‌تر می‌کند تا امکان تشخیص سریع آن برای کاربر وجود داشته باشد.

صفحه‌ی زیرستون در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

صفحه‌ی زیرستون از جمله مهم‌ترین سیستم‌های اتصال در مدل‌سازی سازه‌ها به‌شمار می‌رود. معمولاً پیشنهاد می‌شود برای طراحی صفحه‌ی زیرستون از مقادیر پیش‌فرض نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures استفاده و سپس آن‌ها را اصلاح کرد؛ آن‌گاه می‌توان در صورت نیاز از صفحه‌ی اصلاح‌شده برای طراحی دیگر صفحات زیرستون استفاده کرد. برای ایجاد صفحه‌ی زیرستون باید روی آیکن Base plate در نوار ابزار کلیک کرد. در این صورت پنجره‌ی Base plate باز می‌شود که از بخش‌های مختلفی نظیر Picture، Parts، Parameters، General، Bolts، Anchor rods، Extra plates و Analysis تشکیل شده است. کاربران می‌توانند اطلاعات این بخش‌های را ویرایش و تنظیمات دلخواهشان را اعمال نمایند. پس از فعال شدن دستور کافی است ستون‌های مدنظر انتخاب و روی نقطه‌ی پایین یکی از آن‌ها کلیک شود تا صفحه‌ی زیرستون ایجاد گردد. با استفاده‌ی همزمان از کلیدهای Ctrl و 2 می‌توان از امکان نمایش قاب سیمی نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures استفاده کرد. در این نما پیچ‌های مهاری به‌شکل پیچ‌های معمولی نشان داده می‌شوند. با ویرایش Anchor rods در پنجره‌ی Base plate می‌توان این پیچ‌ها را به میل مار تبدیل کرد.

اتصال تیر و جان تیر در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

با استفاده از گزینه‌ی Shear plate simple در نوار ابزار نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures می‌توان تیر را به جان تیر متصل کرد. از این اتصال معمولاً وقتی دو تیر نسبت به هم عمودند یا با زاویه‌ی مشخصی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود. در این روش ورق جان ابتدا به تیر اصلی جوش داده و بعد به تیر دوم پیچ‌ می‌شود. بعد از باز شدن پنجره‌ی Shear plate simple کاربران با استفاده از گزینه‌های مختلفی نظیر Plates، Notch، Haunch، Beam cut و… می‌توانند به ویرایش اطلاعات مدنظر خود بپردازند. کاربران باید تیر اصلی و تیر متقاطع با آن را انتخاب کنند تا اتصال میان این دو برقرار شود. برای کنترل اتصال تیرها در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures می‌توان از جهت‌های مختلف نماهای مختلفی ایجاد کرد تا محیط کار کاملاً روی اتصال‌ها متمرکز شود و اتصال‌ها بزرگ‌تر نمایش داده شوند. برای ایجاد نمای اتصال کافی است کاربران بعد از انتخاب سمبل اتصال، با کلیک راست در موقعیت مدنظر از بخش Create view گزینه‌ی Component basic views را انتخاب کنند و در نهایت با حفظ نمای Component front view بقیه‌ی نماها را ببندند. برای کنترل فاصله‌ی بین پیچ‌ها و لبه نیز می‌توان از منوی Tools گزینه‌ی Bolt measure را از بخش Measure انتخاب کرد. بعد از انتخاب گروه پیچ‌ها و ورق اتصال جان، اندازه‌های مربوطه نمایش داده می‌شود.

اتصال بادبندهای دیوارها در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

با دستور Tube gusset از نوار ابزار نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures می‌تواند بادبندها را ایجاد و در ادامه مشخصات آن‌ها را اصلاح کرد. با انتخاب پی در پی بادبندها و همچنین ستون مدنظر اتصال میان بادبندها با عبور ورق اتصال از میان ستون برقرار می‌شود. کاربران می‌توانند اتصال میان بادبندها را با ایجاد نمای Component basic view از محل اتصال کنترل کنند؛ نباید هیچ فاصله‌ی آزادی بین ورق اتصال و جان ستون وجود داشته باشد. در صورت وجود فاصله، می‌توان با کلیک روی نماد اتصال و بعد از باز شدن کادر مربوطه، عدد مربوط به فاصله‌ی آزاد را در فیلد تعبیه‌شده ویرایش کرد. همچنین به‌منظور اصلاح اتصال می‌توان تعداد ردیف‌های پیچ‌ها را هم تغییر داد. برای اعمال تغییرات کلیک روی Modify و سپس Apply کافی خواهد بود. برای کنترل این تغییرات می‌توان روی آیکن Create X measure کلیک کرد و سپس نقطه‌ی شروع و پایان و نقطه‌ای را هم برای اندازه‌گذاری انتخاب کرد تا اندازه‌ی مدنظر کنترل شود. برای هر اندازه‌ای که کنترل آن مدنظر کاربر باشد باید همین مراحل را تکرار کرد.

اتصالات کمکی در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

ساخت اتصالات کمکی از مراحل مهم طراحی سازه است. امکانات مختلفی در رابطه با اتصالات کمکی در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures تعبیه شده است. برای ساخت ورق‌های انتهایی یا سخت‌کننده باید آن‌ها را به‌طور جداگانه از طریق System Connection Detail ساخت. معمولاً در تکلااستراکچرز برای اضافه کردن سخت‌کننده ابتدا سیستم اتصال ورق انتهایی را Explode یا منفصل می‌کنند، چون امکان تعریف سخت‌کننده‌ها از درون اتصال وجود ندارد. بعد از Explode اعضای اتصال از یکدیگر جدا می‌شوند و دیگر عضو یک گروه نیستند. حتماً قبل از انفصال صفحه‌ی اتصال باید تمام اصلاحات و تغییرات مدنظر روی آن انجام شده باشد، چون اعمال تغییرات و اصلاحت دلخواه بعد از انفصال به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود. برای انفصال کافی است کاربران بعد از انتخاب ورق مربوطه روی آن کلیک راست کنند و گزینه‌ی Explode component را انتخاب تمایند. با این کار تمام جرئیات اتصال، حتی جزئیاتی که پیش از این پنهان بودند، نمایان و از هم گسسته می‌شوند. در ادامه می‌توان برای اضافه کردن سخت‌کننده از گزینه‌ی Multiple Stiffeners استفاده و اندازه‌ها و فواصل سخت‌کننده‌ها از لبه‌ی ستون را تنظیم کرد.

·       ورق انتهایی در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

ورق انتهایی یکی دیگر از اتصالات کمکی مهم به‌شمار می‌رود. دستور Create counter plate به کاربران جهت ایجاد ورق برای ستون کمک می‌کند. معمولاً از گزینه‌ی Component and view نیز برای سهولت انتخاب نقاط ایجاد ورق استفاده می‌شود. در ادامه‌ می‌توان با ویرایش فیلدهای مربوطه ورق را به عمق مناسب جابه‌جا کرد. در صورت داخل ورق اتصال ستون با بال‌های ستون می‌توان از دستور Create part cut برای حل این مشکل و برش ستون با ورق استفاده کرد. بعد از کلیک روی آیکن Create part cut از نوار ابزار، بایستی ستون و ورق از قسمتی که باید برش بخورند انتخاب شوند. به‌ این ترتیب ستون دقیقاً از لبه‌ی ورق بریده می‌شود. پس از برش، کاربران می‌توانند فاصله‌ی مدنظر خود را بین ورق و بال‌های ستون ایجاد نمایند. برای جوش ورق به تیر یا ستون نیز می‌توان از آیکن Create weld در نرم‌افزار استفاده کرد. با کلیک روی این آیکن پنجره‌ی Weld properties باز می‌شود و کاربران می‌توانند از طریق فیلدهای مختلف تعبیه‌شده در این پنجره تنظیمات دلخواه خود را اعمال نمایند. از گزینه‌ی Assembly در بخش Inquire می‌توان مونتاژ را کنترل کرد. برای این منظور کافی جزء مدنظر انتخاب شود، سپس با راست‌کلیک روی آن و انخاب Assembly از Inquire جزء اصلی مونتاژ قرمز و اجزای فرعی زرد خواهند شد. تعریف گروه پیچ‌ها یکی دیگر از امکانات تعبیه‌شده در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures است. برای تعریف گروه‌ پیچ‌ها باید روی آیکن Create bolts از نوار ابزار کلیک کرد. ورق‌ اتصال ستون و ورق انتهایی بایستی از بخش‌هایی که باید پیچ بخورند انتخاب شوند. پس از این کار، با فشردن کلید وسط ماوس عمل انتخاب به‌پایان می‌رسد. در مرحله‌ی باید کاربران باید مبدا پیچ‌ها و جهت پیچ‌ها را مشخص نمایند.

نرم افزار تکلا استراکچر

برش در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures

در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures از سه نوع برش خطی (Line cut)، برش چندضلعی (Polygon cut) و برش جزئی (Part cut) می‌توان استفاده کرد. همواره در مدل‌ها قسمت‌های مختلفی با هم تداخل پیدا می‌کنند. برای حل مشکلات ناشی از تداخل در مدل‌سازی باید از برش استفاده کرد. برش جزئی در برش دال بتنی از سیلوها و برش چندضلعی برای ایجاد فضای نفوذ ستون‌ها در دال مجوف کاربرد بسیاری دارد. برای ایجاد برش در سیلوها کافی است آیکن Create part cut از نوار ابزار انتخاب شود. بعد از انتخاب این آیکن، باید به‌ترتیب دال مدنظر برای برش و سیلوی مربوط به جزء برش انتخاب شوند؛ به این ترتیب دال به‌اندازه‌ی فضای سیلو برش می‌خورد. در مرحله‌ی بعد، معمولاً برای ایجاد فاصله‌ی آزاد میان سیلو و دال اصلاحاتی اعمال می‌شود. برای سهول اعمال اصلاحات در نرم‌افزار تکلااستراکچرز – TEKLA Structures می‌توان همه‌ی کلیدهای انتخاب‌کننده به‌غیر از Select cuts را غیرفعال نمود. سپس می‌توان از طریق ویرایش فیلد مربوطه درجعبه‌ی مشخصات ستون فاصله‌ی مدنظر را میان سیلو و دال ایجاد نمود. یکی دیگر از پارامترهای مهم در این بخش ارتفاع جزء برش یا Part cut است. گاه لازم است این ارتفاع کاهش پیدا کند و ویرایش آن در مدل‌سازی ضروری است. کاربران می‌توانند با کلیک راست روی دال و انتخاب گزینه‌ی Part از بخش Inquire ارتفاع پایین و بالای دال را مشاهده نمایند. برای تغییر این ارتفاع نیز می‌توان در سربرگ Position در کادر Column properties فیلدهای مربوطه را ویرایش کرد.

نرم افزار تکلا استراکچر

برای نصب TEKLA Structures به چه سیستمی نیاز دارید

TEKLA Structures Designer 21 آخرین نسخه‌ای است که از این نرم‌افزار روانه‌ی بازار شده‌است. تکلااستراکچرز هردو سیستم‌عامل ۳۲ و ۶۴ بیتی را پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار بر ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰ قابل نصب است. برای نصب تکلااستراکچرز دست‌کم به سیستمی با پردازنده‌ی ۵ هسته‌ای و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی موقت نیاز خواهید داشت.

3.6/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا