بلاگنرم افزار های مهندسی

معرفی و بررسی نرم افزار اتوکد AutoCAD

AutoCAD چیست؟

واژه CAD (Computer Aided Design) یا “طراحی به‌کمک رایانه” به طیف وسیعی از برنامه‌هایی اطلاق می‌شود که به کاربرانشان این امکان را می‌دهند که نقشه‌ها ، طرح‌ها و نقاشی‌هایشان را به‌صورت الکترونیکی ترسیم نمایند. AutoCAD یکی از این برنامه‌هاست که به استفاده آسان شهره است. هفتاد درصد کاربران CAD در دنیا از AutoCAD استفاده می‌کنند.

AutoCAD به عنوان یک نرم افزار برای تسهیل در امور ساخت، اصلاح و بهینه‌سازی طرح‌ها و نقشه‌ها شناخته می‌شود. در نرم افزار اتوکد می‌توانیم طرح‌های ۲D و ۳D ایجاد کنیم. این نرم افزار در سال ۱۹۸۲ توسط جان واکر به کمک شرکت رایانه‌ای آمریکایی  AUTO DESK توسعه داده شد.. نرم‌افزار AutoCAD یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین محصولات شرکت اتودسک (Autodesk) است. این شرکت یک شرکت آمریکایی معتبر در حوزه طراحی و تولید نرم‌افزار است. اتوکد از ۱۴ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و بیشترین کاربرد آن در ساخت و اصلاح طرح‌های دو بعدی و سه بعدی با اطلاعات و اندازه‌گیری‌های دقیق است.

کاربران می‌توانند با استفاده از پلاگین‌های مختلف باتوجه به نیازهای پروژه خود  AutoCAD  را شخصی سازی کنند. اتوکد به طور گسترده در صنایع مکانیک، مخابرات، عمران و معماری استفاده می‌شود.

AutoCAD

دلایل استفاده از AutoCAD

یکی از دلایل استفاده از اتوکد کاربردهای گسترده آن در حوزه‌های مختلف است. هم‌چنین از نظر سازگاری نرم‌افزار، اتوکد با پردازنده‌های گرافیکی هماهنگی دارد. اتوکد این قابلیت را نیز دارد که همراه با نرم‌افزارهای دیگری مانند 3دی مکس استفاده شود که در این صورت می‌توان به کاربردهای بیش‌تر از این نرم‌افزار دست پیدا کرد.
مزایای دیگر اتوکد اعم هستند از :
1. ترسیم فوق العاده سریع
2. مدلسازی بدون حد و مرز
3. دقت بسیار زیاد
4. ابزارهای فراوان
• امکان ارتباطی زیاد با نرم افزار های جانبی (excel , Revit Architecture , …)
دلایل دیگری نیز وجود دارد که اتوکد را برای استفاده نسبت به نرم‌افزارهای دیگر ارجح می‌کند :

1. افزایش بهره‌وری برای طراح
2. بهبود کیفیت طراحی
3. ایجاد بانک اطلاعاتی
4. بهبود ارتباط منابع از طریق مستند سازی

بیش از اتوکد، مهندسین برای طراحی از کاغذ و قلم استفاده می‌کردند. استفاده از این ابزار وقت زیادی می‌گرفت. اگر محصول تولیدی مورد پسند مشتری نبود یا سازندگان پس از تولید خطایی در محصول مشاهده می‌کردند، باید دوباره این پروسه وقت گیر را انجام می‌دادند.

AutoCAD راه حلی مناسب برای این مشکلات است. در این نرم‌افزار می‌توانیم طرح‌ را در زمان مختلف و با تغییرات متفاوت ذخیره کنیم. می‌توانیم طرحی که قبلا ذخیره شده است را ویرایش کنیم و در زمان صرفه جویی کنیم. علاوه بر این اتوکد دقت بالایی در طراحی دارد.

کاربرد اتوکد در ترسیم جزئیات طرح‌ها و نقشه‌ها به‌این صورت است که این نرم‌افزار طرح‌های دو بعدی و سه بعدی عمق‌دار ایجاد می‌کند که در این‌صورت می‌توان جزئیات طرح را بهتر متوجه شد. علاوه بر این، مهندسان می‌توانند این طرح‌ها را آسان‌تر مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ارزیابی صحیح‌تری از آن داشته باشند. در صورت وجود هرگونه اشکال نیز می‌توان طرح‌ها را اصلاح کرد.

 

AutoCAD 

AutoCAD به چه معناست؟

AutoCAD مخفف عبارت Computer Aided Design است. اتوکد به طراحان این امکان را می‌دهد تا ایده‌ها، طراحی محصولات و نقشه‌ها را با سطح بالایی از دقت فنی، محاسبات و شبیه سازی در صنعت را انجام دهند.

 

معنای اتوکد

تاریخچه توسعه AutoCAD

اتوکد از یک برنامه رایانه‌ای به وجود آمد که در سال 1977 تولید شد و در سال 1979 منتشر شد. این برنامه Interact CAD نام داشت که با عنوان MicroCAD نیز شناخنه می‌شود. این نرم‌افزار که در واقع پایه به وجود آمدن اتوکد بود، قبل از تاسیس شرکت اتودسک توسط میشل ریدل طراحی و تولید شد.

نسخه اول در دو قسمت و در ۲۳ دسامبر ۱۹۸۲ منتشر شد:

  • AutoCAD 360
  • AutoCAD LT

AutoCAD 360 برای طراحی‌های ۲D، ۳D و Isometric استفاده می‌شود در حالی که AutoCAD  LT فقط برای ۲D استفاده می‌شود.

AutoCAD 2000 I : اضافه شدن اینترنت

AutoCAD 2006: اضافه شدن محیط کار

AutoCAD 2010: کیفیت طراحی ۳ بعدی افزایش یافت

In 2011: سیستم‌‌های کنترل View ports اضافه شد.

In 2012: اضافه شدن نمای مکعبی

In 2013: اضافه شدن نماد‌ها و آیکن‌ها.

In 2014: اضافه شدن نقشه برداری به صورت لایو.

In 2015: حذف اتوکد کلاسیک از محیط کار.

In 2016: اضافه شدن  مرکز هندسی“O snap”.

AutoCAD

انواع مختلف نرم‌افزار اتوکد

AutoCAD LT

این نرم‌افزار یک نسخۀ ارزان و با قابلیت‌های کمتر است که در سال ۱۹۹۳ به بازار عرضه شد. AutoCAD LT یک برنامۀ مقدماتی است که برای رقابت در بازار نرم‌افزارهای ارزان‌قیمت تولید شده است. قیمت فعلی این نرم‌افزار در حدود ۱۲۰۰ دلار است و می‌توان آن را از طریق نمایندگی‌های اتودسک و دیگر فروشگاه‌های رایانه‌ای تهیه کرد. AutoCAD LT قابلیت طراحی نقشه‌های سه‌بعدی و چاپ آن‌ها را ندارد.

این نوع از نرم‌افزار اتوکد، معماران، مهندسان و طراحان را قادر می‌سازد که طرح ها و مستندات 2 بعدی تولید کنند. برخی کاربردهای این نرم‌افزار عبارت است از :
1- طراحی، ترسیم و مستندسازی با هندسه 2 بعدی
2- دستیابی به مجموعه جامعی از ابزارهای ویرایش، طراحی و حاشیه‌نویسی
3- قابلیت کار با سرعت بالا در یک رابط کاربری شهودی

AutoCAD 360

این نرم‌افزار با سیستم حساب کاربری فعالیت می‌کند و به کاربرانی که ثبت نام کرده‌اند اجازه می‌دهد از طریق موبایل و فضای وب، از برخی ویژگی‌های اتوکد استفاده کنند. کاربران این نرم‌افزار می‌توانند تغییراتی روی فایل‌هایی که در حافظۀ ابری قرار دارند اعمال کنند و آن‌ها را به اشتراک بگذارند. AutoCAD 360 به سه شکل رایگان، Pro (در ماه ۴٫۹۹ دلار)، Pro Plus (در سال ۹٫۹۹ دلار) عرضه می‌شود.

دسترسی آنلاین به نقشه‌ها، قلم هوشمند و اتصال به فضاهای ذخیره‌سازی مانند Dropbox ، از جمله ویژگی‌های AutoCAD 360 به شمار می‌رود.

برخی دیگر از ویژگی‌های این نوع نرم‌افزار برشمرده شده است :
1- نمایش مبتنی بر وب مدل‌ها و طرح‌ها یک قابلیت مصورسازی عالی را در یک مرورگر فراهم می‌آورد و بیش از 50 فایل فرمت اتودسک شامل Solidworks، CATIA، Pro-E، Rhino و NX را پشتیبانی می‌کند.
2- اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها
قابلیت آپلود هر فایل در AutoCAD 360 و ایجاد یک لینک برای اشتراک‌گذاری سریع طرح‌های 2بعدی و3بعدی از طریق چت، ایمیل یا انتقال مستقیم به یک سایت
3- ارتباط‌گیری به‌روز
ارتباط و گرفتن بازخورد از بسیاری از صاحبان پروژه و بهبود بخشیدن پروژه با استفاده از نظرات و بازخوردها
4- دسترسی روی تلفن همراه
امکان دسترسی به پروژه‌ها روی گوشی هوشمند یا تبلت با استفاده از اپلیکیشن قابل نصب روی IOS و اندروید
5- ذخیره‌سازی
امکان دستیابی به داده‌ها از هر نوع وسیله ارتباطی و قابلیت آپلود و دستیابی به فایل‌های بزرگ در هر زمان و از هر نوع.

AutoCAD

AutoCAD WS

این نرم‌افزار نخست  نسخه‌ای برایiPhone  بود و سپس توسعه یافت. اکنون این نرم‌افزار روی iPad، iPod Touch و سیستم‌های اندروید قابل استفاده است. AutoCAD WS امکان طراحی خطوط و دایره‌ها، ایجاد متن و وارد کردن رنگ‌ها و ذخیره کردن فایل‌ها را به صورت آنلاین یا آفلاین برای کاربران فراهم می‌کند. این برنامه را می‌توانید از App Store یا Google Play دانلود کنید.

با استفاده از این نرم‌افزار امکان در اختیار داشتن یک نسخه کپی از پروژه در حال کار روی گوشی موبایل وجود دارد. برخی از ویژگی‌های این برنامه اعم هستند از :
1- راحتی و انعطاف‌پذیری
قابلیت آپلود مستقیم فایل‌ها از اتوکد و امکان مشاهده و ویرایش طرح‌ها روی رایانه با اپلیکیشن مبتنی بر وب ابری یا روی اپلیکیشن‌ تلفن همراه‌ با سیستم عامل IOS یا اندروید
2- همراهی همیشه با طرح‌ها
قابلیت آپلود آسان و دسترسی به ‌فایل‌ها از طریق حساب آنلاین AutoCAD WS با استفاده از تلفن همراه، مرورگر وب یا نرم‌افزار اتوکد 2012.
3- ویرایش، اشتراک‌گذاری و همکاری
امکان ایجاد یک حساب آنلاین و دانلود اپلیکیشن تلفن همراه AutoCAD WS روی اندروید یا IOS و آپلود فایل‌های روی آن و دسترسی آسان به فایل‌ها از هر مکان و هم‌چنین قابلیت استفاده از ابزار لازم برای ویرایش و اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تعامل افراد مختلف جهت ویرایش و بهبود کیفیت فایل‌ها.

AutoCAD

نسخه‌های دانشجویی

برای دانشجویان و آموزگاران، نسخه‌ای از نرم‌افزار اتوکد به صورت رایگان موجود است. این نسخه با یک قرارداد ۱۸ ماهۀ قابل تمدید در اختیار افراد قرار می‌گیرد. امکانات این نسخه کاملاً با نسخۀ اصلی اتوکد یکسان است و تنها تفاوت آن در هنگام پرینت گرفتن مشخص می‌شود. نقشه‌هایی که در این برنامه تولید شده‌اند با یک مهر مخصوص در هر چهار طرف کاغذ چاپ می‌شوند. این مهرها راهی برای جلوگیری از استفادۀ تجاری از نسخۀ دانشجویی اتوکد هستند.

سیستم‌های عامل

نرم‌افزار اتوکد برای استفاده در فضای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است و هر نسخۀ جدیدی که از آن ارائه می‌شود، از جدیدترین نسخۀ ویندوز و برخی نسخه‌های قدیمیتر آن، پشتیبانی می‌کند. اتوکد در سال‌های  ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۰ پشتیبانی خود را از سیستم‌هایMacintosh  شرکتApple  متوقف کرد ولی این پشتیبانی دوباره از سر گرفته شد. هم‌اکنون از سیستم‌های MAC نیز پشتیبانی می‌کند و قابلیت نصب روی آن‌ها را دارد.

AutoCAD

قابلیت‌های نرم‌افزار اتوکد

این نرم‌افزار قابلیت‌های فراوانی دارد. از جملۀ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت حاشیه‌نویسی در کنار نقشه‌ها، یکی از امکانات اتوکد است. شما می‌توانید توضیحات مربوط به نقشه یا طرح خود را در برنامه وارد و در هنگام نیاز به آن‌ها مراجعه کنید. در این نرم‌افزار نقشه‌ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای دارند و به صورت دو یا سه‌بعدی طراحی می‌شوند. اتوکد قدرت پردازش و چاپ بالایی دارد که در هنگام پرینت گرفتن از نقشه‌ها و طرح‌ها بسیار مفید واقع می‌شود. استفاده از این نرم‌افزار بسیار آسان است، محیط کاربری انعطاف‌پذیری دارد و امکان ترکیب چارت‌های اکسل با اتوکد را فراهم می‌کند. اتوکد از ایجاد تغییرات ناخواسته در طرح‌ها و نقشه‌ها جلوگیری و امکان مدیریت همه‌جانبه را روی تمام لایه‌های نقشه فراهم می‌کند. برای کاربردهای خاص، محیط برنامه‌نویسی پیشرفته‌ای در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده است. در هنگام اشتراک‌گذاری، فایل با کیفیت بالا و حجم کم انتقال می‌یابند. اتوکد به راحتی با پردازنده‌های گرافیکی سازگار می‌شود و به آسانی تنظیمات را از یک رایانه به رایانۀ دیگر انتقال می‌دهد.

AutoCAD

برخی دیگر از مزیت‌های اتوکد شامل موارد زیر می‌شود :
1- دقت بالا و کاهش خطا
اصلی که اتوکد بر مبنای آن کار می‌کند، یک مدل دینامیکی مهندسی است. این مدل، طراحی و تدوین محصول را با هم ترکیب می‌کند به‌گونه‌ای که که اجازه می‌دهد که بتوان در هر بخش از طراحی و در هر نقطه زمانی از کل پروژه تغییر ایجاد کرد. این کار باعث کاهش خطا و پایین آوردن احتمال بروز اشتباه در برنامه خواهد شد. به‌علاوه، طرح‌هایی که به‌صورت دیجیتالی تولید شده‌اند، همیشه قابلیت بهبود و افزایش کیفیت دارند.
2- کاهش هزینه‌های پروژه و صرفه‌جویی در زمان
اتوکد با یک محیط و رابط کاربری کاربرپسند و خاص، باعث صرفه‌جویی در زمان برای کاربرانش می‌شود. اتوکد هم‌چنین ابزارهای مستندسازی را پشتیبانی می‌کنند که نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهند، بلکه به طراحان و معماران کمک می‌کنند که روند کاری تولید طرح‌ها و مستندات را ساده‌تر به پایان برسانند. به علاوه، این برنامه برای پیاده‌سازی اصلاحات در پروژه راه‌کارهایی ارائه می‌دهد که صرفه‌جویی زیادی در زمان حاصل می‌کنند. در واقع اتوکد با کاهش خطاها و صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه را به ارمغان می‌آورد.
3- انتقال آسان داده
معماران با استفاده از اتوکد در طراحی‌هایشان، این امکان را می‌یابند که همزمان با طراحی، پروژه‌شان را با افراد مختصص حوزه کاریشان به اشتراک بگذارند. ساده نیست که بتوان همزمان روی یک پروژه سنگین و پیچیده کار کرد و بدون از دست دادن داده آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. اما اتوکد امکان اشتراک‌گذاری روی اینترنت را برای تعداد زیادی از افراد فراهم می‌آورد.

AutoCAD

4- پایگاه داده‌ها و تولید
اتوکد امکان تولید داده‌های تولید و ساخت مانند مواد مورد نیاز برای اجزاء، ابعاد و شکل مدل‌ها و طراحی و تولید اجزاء را فراهم می‌آورد. این قابلیت به ایجاد و مدیریت طیف وسیعی از پایگاه داده‌ها که امر مهمی در فرایند تولید است، کمک می‌کند.
5- ذخیره‌سازی و دسترسی
فایل‌های اتوکد می‌توانند روی رایانه یا هر وسیاه ذخیره‌ساز الکترونیکی ذخیره و آرشیو شوند. فایل‌های خروجی این نرم‌افزار در مقایسه با فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز برای نگهداری طراحی‌های دستی، فضای کمتری اشغال می‌کنند. هم‌چنین طراحی‌های دستی و کاغذی در طول زمان نیاز به مراقبت و حفاظت از ضرر و زیان‌های ناشی از سیل، آتش‌سوزی و سایر بلایای طبیعی و غیرطبیعی دارند در حالی که فایل‌های اتوکد می‌توانند در هر فضای ابری ذخیره شوند که از این طریق در هر زمان قابل دسترسی هستند.

فرمت و پسوند فایل‌های اتوکد

پسوند و فرمت اختصاصی نرم‌افزار اتوکدdwg  و در برخی مواقع DXF است. این دو فرمت، به فرمت‌های استاندارد برای همکاری و تبادل نقشه‌ها و داده‌های CAD تبدیل شده‌اند. نرم‌افزار اتوکد از فایل‌هایdwf  نیز پشتیبانی می‌کند. این فایل‌ها توسط همکاران و شرکای شرکت اتودسک برای چاپ نقشه‌ها و اطلاعات CAD ایجاد شده‌اند.

AutoCAD

سازگاری با دیگر نرم‌افزارها

برخی نرم‌افزارها مانند ESRI ArcMap 10 و Civil 3D با اتوکد سازگاری و قابلیت استخراج نقشه‌ها و داده‌ها را از آن دارند. همچنین توسط برخی مبدل‌ها می‌توان فایل‌هایی مانند PDF را به فایل‌های اتوکد تبدیل کرد. البته نتیجۀ به‌دست‌آمده همیشه دقیق نیست و ممکن است در بعضی موارد دچار اشکال باشد.

زبان نرم‌افزار اتوکد

نرم‌افزار اتوکد به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، اسپانیایی، روسی، چینی، فرانسوی، آلمانی و… موجود است. با دانلود و نصب افزونه‌ها می‌توان این نرم‌افزار را به زبان‌های دیگر نیز ترجمه کرد. در مورد برخی زبان‌ها، نرم‌افزار به صورت کامل ترجمه شده و در مورد برخی دیگر تنها به ترجمۀ اسناد اکتفا شده است.

 

معرفی و بررسی نرم افزار اتوکد AutoCAD

کاربرد AutoCAD

قطعا کاربردهای اتوکد آن‌قدر گسترده است که به‌آسان قابل برشمردن نیست ولی برخی از کاربردهای اتوکد در صنایع و حوزه‌های مختلف عنوان شده‌اند :
1- انواع طراحی‌های معماری
2- طراحی داخلی و برنامه‌ریزی تاسیسات
3- نمودارهای سازمانی و چارت‌های روند کار
4- پروپوزال و ارائه‌ها
5- انواع نمودارها
6- نقشه‌های توپوگرافی و نمودارهای دریایی
7- نمودارها و سایر نمایش‌های توابع ریاضی و علمی
8- طراحی روشنایی سالن تئاتر
9- نمودارهای فنی و مونتاژ

از اتوکد برای طراحی سوپاپ و قطعات یدکی موتور با اندازه گیری‌های دقیق استفاده می‌شود.

طرح تولیدی اتوکد با جابجایی بین بخش‌های مختلف از جمله تیم کنترل کیفیت و تیم فنی کامل می‌شود؛ نقایص آن شناسایی و رفع می‌شود.

AutoCAD

اتوکد به‌طور کلی در صنایع زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد :

  • صنعت هوافضا
  • طراحی قطعات در خودروسازی
  • طراحی مدار در برق و الکترونیک
  • راه آهن و دریانوردی

نسخه های مختلف اتوکد بر حسب کاربردهای آن
اتوکد در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد و هر رشته تخصصی، یک نسخه برنامه اتوکد خاص آن رشته طراحی شده است که اعم هستند از :
AutoCAD Architecture (اتوکد معماری)
AutoCAD Mechanical (اتوکد مکانیک)
AutoCAD Electrical (اتوکد برق)
AutoCAD Map 3D (اتوکد شهرسازی و جغرافیا)
AutoCAD Civil 3D (اتوکد ره سازی و عمران)
AutoCAD Plant 3D (اتوکد طراحی صنعتی)
AutoCAD P & ID (اتوکد طراحی ابزار و نقشه های تاسیساتی)
AutoCAD MEP (اتوکد تاسیسات)

اتوکد در معماری

Architecture AutoCAD  رابط کاربری همراه با پیش نمایش بصری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این ابزار شامل قالب‌ها و چیدمان‌ها بی‌شمار برای معماری و ساخت و ساز است. بنابراین با شناخت کافی از اتوکد، هرکسی می‌تواند پروژه‌هایی نظیر طراحی نقشه برای ساخت و ساز و.. را پیش ببرد.

اشیاء یا آبجکت‌های معماری با یکدیگر مرتبطند و به‌صورت هوشمندانه با یکدیگر تعامل می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، پنجره با دیواری که آن را در بر گرفته در ارتباط است و اگر دیوار حرکت کند یا حذف شود، پنجره از این تغییر تاثیر می‌گیرد. این اشیاي می‌توانند به‌صورت 2بعدی و 3بعدی نمایش داده شوند. به علاوه، اشیای هوشمند معماری، ارتباطات دینامیکی با مشخصات ساختمان را حفظ می‌کنند که پروژه نهایی دقیقی را نتیجه می‌دهد. مثلا، زمانی که در حذف شود یا تغییری پیدا کند، متعلقات در به‌صورت خودکار آپدیت می‌شوند. AutoCAD Architecture از فایل های با فرمت DWG استفاده می‌کند.

نسخه جدیدتر اتوکد ابزارهای تحلیلی برای تجزیه و تحلیل اجزای ساختمان، رفع مشکلاتی نظیر استرس و اضافه بار را در اختیار معمار قرار می‌دهد. این بدان معناست که می‌توانید یک نقشه ساختمان را طراحی کرده و آنالیزهای خاصی را انجام دهید تا قبل از ساخت از ظرفیت، نقاط قوت و ضعف ساختمان مطلع شوید.

AutoCAD

اتوکد در مهندسی

طراحی صنعتی و ترسیم مولفه‌های مهندسی، طراحی زیر ساخت‌ها و تجزیه و تحلیل سیستم‌های HVAC  در اکثر رشته‌های مهندسی مکانیک و برق نقش بسزایی دارد. استفاده از این برنامه ضمن تسهیل فرآیند، خطای انسانی را به حداقل می‌رساند.

اتوکد دارای کاربردهای بسیاری در مهندسی مکانیک است. در ابتدایی‌ترین مراحل طراحی محصول، مهندسان مکانیک می‌توانند از اتوکد برای شروع طراحی ایده‌ها و تحلیل آن‌ها جهت به‌دست آوردن بهترین ایده استفاده کنند. این نرم‌افزار این فرایند را ساده‌تر و سریع‌تر کرده و نیاز به طراحی نقشه‌های جدید برای هر نسخه یک ایده را از بین می‌برد. به‌علاوه، اتوکد به تفسیر و تحلیل این طرح‌ها و عیب‌یابی طرح نیز کمک کرده و خطاها و ناسازگاری‌های طرح را که ممکن است دور از چشم مهندسان مکانیک باشد، شناسایی می‌کند. در واقع مهندسان مکانیک می‌توانند از اتوکد برای تعیین منبع اشکال در عملکرد در یک طرح موجود با استفاده مشخصات طرح بهره‌وری کنند. به‌این صورت اتوکد در یافتن خطا و افزایش کارایی مهندسان تاثیرگذار است.

اتوکد یک ابزار طراحی گرافیکی:

اگرچه ابزار طراحی گرافیکی پیشرفته‌تری نیز وجود دارد ولی ویژگی‌های ذاتی اتوکد امکان ترسیم فضاهای مختلف را می‌دهد. در صورت نیاز می‌تواند در تعامل با نرم افزارهایی نظیر ۳D Max  و مایا نیز کار کند.

اتوکد از فایل‌هایی با پسوند DWG، DXF پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از خروجی آن در نرم افزار‌ها ساخت انیمیشن نیز استفاده کنید.

اتوکد در چاپ سه بعدی:

برای چاپ سه بعدی باید سه فرآیند: انتخاب و تهیه شی، تهیه نمای سه بعدی و ارائه طرح سه بعدی به پرینتر را  انجام دهیم.

مشخص است که برای طراحی مدل به نرم افزار طراحی نیاز است و اینجاست که اتوکد وارد می‌شود.

AutoCAD

اتوکد در صنعت مد

الماس، جواهرات و پوشیدنی‌هایی که شما از آن لذت می‌برید با برنامه‌های طراحی دقیقی نظیر AutoCAD  ساخته شده‌اند. این ابزار با  رابط کاربری بصری به شما در طراحی اشکال هشت ضلعی، چهار ضلعی و بسیاری از اشکال دیگر بدون ایجاد پیچیدگی کمک می‌کند.

یک طراح مد با استفاده از اتوکد می‌تواند طرح‌های اولیه، الگوها و پرینت‌های جدید را سریع‌تر و دقیق‌تر تولید کند. با افزایش استفاده از نرم‌افزارهای CAD، طراحان مد می‌توانند چند نسخه متفاوت از یک طرح واحد در اختیار داشته باشند و طرح را با الگوها و مواد مختلف ارزیابی کنند. هم‌چنین اتوکد بر خلاف روش‌های طراحی سنتی به طراحان مد این اجازه را می‌دهد ترکیب‌های رنگی متفاوتی را روی طرح مشاهده و ارزیابی کنند و سریع‌تر و دقیق‌تر طرح و رنگی را که می‌پسندند، انتخاب نمایند.

مزایای استفاده از AutoCAD

رابط کاربردی اتوکد این نرم افزار مهندسی را به بهترین انتخاب برای طراحان تازه‌کار و مهندسین خبره تبدیل کرده است.

مزایا:ِ

  • توانایی تولید طرح‌های دقیق
  • ساخت و بررسی نقشه‌‌ها در دو نمای ۲D و ۳D
  • اتصال آسان سایر نرم افزار‌ها به آن
  •  سازگاری و استاندارسازی یکی از امتیازات استفاده از اتوکد است به این معنا که اتوکد به‌عنوان استانداردی برای CAD مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع پکیج‌های CAD از عملیات اتوکد الگوبرداری می‌کنند که این سازگاری اتوکد نسبت به فایل‌های طراحی دیجیتال را نشان می‌دهد.
  •  اتوکد در نمایش جزئیات در طراحی نیز عالی عمل می‌کند. می‌توان با استفاده از اتوکد و با استفاده از امکانات بصری از قبیل محو کردن خطوط و افزایش خوانایی با منحنی به جای خطوط شکسته، جزئیات هر طرح را واضح‌تر مشاهده کرد.
  • اتوکد ابزاری برای طراحی و برنامه ریزی در معماری: این نرم افزار معماران را قادر می‌سازد که در مدت کوتاه مراحل طراحی، نقشه کشی، بررسی مقاومت ساختمان را در مدت کوتاهی پیش برند.
  • چاپ سه بعدی: چاپ سه بعدی مزایای خاص خود را دارد و این نرم افزار امکان چاپ سه بعدی با قالب‌های خاص را به طراحان می‌دهد.
  • صنعت مد: دارای ابزار لازم برای طراحی جواهرات و اشیاء ظریف است
  • ابزار طراحی صنعتی: با صرفه جویی در وقت و منابع به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

 

AutoCAD

چه کسانی از  AutoCAD  استفاده می‌کنند؟

همانطور که گفته شد، اتوکد قابلیت‌‌های بی‌شماری دارد می‌تواند در زمینه‌های مختلف استفاده شود. در علم مهندسی و معماری از این ابزار استفاده می‌شود با این حال بسیاری از هنرمندان و ریاضیدانان نیز برای ایجاد طرح تصویری از پژوهش‌های خود از این ابزار استفاده می‌کنند.

چند نمونه از مشاغلی که از این ابزار استفاده می‌کنند:

  • معماران داخلی
  • مهندس برق
  • مهندس مکانیک
  • طراحان مد
  • طراحان گرافیک

بسیاری از از طراحان از اتوکد برای تبدیل مفاهیم و مشخصات فنی معماران، مهندسان و دیگر طراحان ساخت به نقشه‌ها و طرح‌ها استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان نیز از این نقشه‌ها برای ساخت ابزار، ماشین‌ها و سازه‌ها استفاده می‌کنند. طراحان اغلب روی تخصص‌هایی از قبیل هوانوردی، معماری و الکترونیک تمرکز می‌کنند.
معماران نیز از اتوکد برای طراحی سازه‌هایی نظیر خانه‌های تک‌خانوار و ساختمان‌های اداری بهره می‌جویند. آن‌ها هزینه‌ها، مواد اولیه و برنامه‌های مورد نیاز برای ساخت را تخمین می‌زنند و قراردادهای ساخت و ساز را منعقد می‌کنند.
مهندسان نیز برای طراحی ماشین‌ها و فرایندهایی برای حل مسائل عملی وابستگی زیادی به اتوکد دارند. آن‌ها می‌توانند هر چیزی را با استفاده از اتوکد طراحی کنند. از فضاپیماها تا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری گرفته تا مدارهای رایانه‌ای. مهندسان با تخصص‌های مختلف نفت، هسته‌ای، مکانیک، عمران و … از اتوکد استفاده می‌کنند.

AutoCAD

پیش از شروع کار با AutoCAD

اتوکد می‌تواند برنامه‌ای پیچیده باشد و سال‌ها طول می‌کشد تا به آن مسلط شوید. از همین رو برای مبتدیان دلهره آور است. بنابراین قبل از اینکه به بررسی اصول اولیه اتوکد بپردازیم بهتر است چند نکته را مرور کنیم:

از امتحان کردن نترسید!

اتوکد با رابط کاربردی نسبتا ساده به طور اختصاصی برای مبتدیان عرضه شده است، با این حال پیچیدگی‌های خاصی دارد. بنابراین از امتحان کردن چیز‌های جدید نترسید. قبل از شروع کار با اصول اولیه آن آشنا شوید و یک روز کامل را صرف کار با آن کنید. هر آیکن و فیچری که پیدا می‌کنید را امتحان کنید. هرچه سریع‌تر با چیدمان و رابط کاربری آن آشنا شوید راه برای خلق اولین طراحی‌تان هموارتر می‌شود.

یادگیری مداوم اهمیت زیادی دارد.

با توجه به استفاده گسترده از این نرم افزار در دنیا، منبع آموزشی اتوکد زیاد است. مهم‌ترین منبع آموزشی آن دانشگاه Auto desk است. وب سایت آن دارای آموزش‌ها، جزوه‌ها و سخنرانی‌هایی است که از ابتدایی‌ترین مبانی تا پیچیده‌ترین را دربر می‌گیرد.

 

شروع کار با AutoCAD

نیاز به تمرین زیاد دارد

پس از آنکه مقدمات را فرا گرفتید باید به طور مدوام با  AutoCAD  تمرین کنید. مانند بقیه مباحث اگر تمرین نداشته باشید از آن دور خواهید شد. از تمرین‌های ساده شروع کنید تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید.

AutoCAD

مبانی پایه‌ای AutoCAD

همانطور که گفتیم، اتوکد می‌تواند یک برنامه بسیار پیچیده باشد. بنابراین جای تعجبی ندارد که بسیاری از مبتدیان نمی‌دانند از کجا شروع کنند. با توجه به این موضوع تصمیم گرفتم تا اصول اولیه  AutoCAD   را با هم مرور کنیم. در ادامه می‌خواهیم بخش‌های اصلی راهنمای Auto desk را مرور کنیم و مشخص کنیم که از کجا باید شروع کنیم و چگونه در آن پیشرفت کنیم.

همانطور که در بالا نشان داده شده است، Auto desk به مبتدیان توصیه می‌کنند که این مراحل را دنبال کنند:

• Basics (اصول پایه)
این قسمت کنترل‌های اساسی اتوکد را مرور می‌کند.
• Viewing
حرکت و زوم طرح و کنترل درجه هم‌پوشانی اشیاء
• Geometry (اشکال هندسی)
ایجاد اشیاء هندسی پایه مانند خط، دایره و مناطق هاشورخورده
• Precision
تضمین دقت مورد نیاز برای مدل‌ها
• Layers (لایه‌ها)
تنظیم طرح با قراردهی اشیاء در لایه
• Properties (خصوصیات)
تنظیم ویژگی‌هایی از قبیل رنگ و نوع خطوط در اشیاء یا ویژگی‌های پیش‌فرض لایه‌ها
• Modifying
اجرای عملیات ویرایش مانند پاک کردن و حرکت اشیاء در طرح
• Blocks
وارد کردن نمادها و جزئیات به طرح از منابع آنلاین یا از سایر طرح‌ها
• Layouts
نمایش یک یا چند نمای اسکیل‌شده به طرح روی یک برگه ترسیم با سایز استاندارد به نام layout
• Notes & Labels
ایجاد یادداشت‌ها، برچسب‌ها، حباب‌ها و ذخیره تنظیمات سبک‌ها با نام
• Dimensions
ایجاد چند نوع بعد و ذخیره تنظیمات ابعاد با نام
• Printing
خروجی گرفتن از layout طرح به پرینتر، پلاتر یا فایل و ذخیره‌سازی تنظیمات پرینتر برای هر layout

AutoCAD

قبل از شروع یادگیری اصول اولیه

در مرحله اول یک Sample ( نمونه) بسازید. وقتی AutoCAD  را باز می‌کنید، مانند سایر نرم افزار‌ها tabbed ribbon و تولبار را می‌بینید، در قسمت پایین صفحه نیز Command Window وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید ابزارهای مختلف را فعال کنید.

پنجره دستور در واقع قلب اتوکد است که معمولا در پایین پنجره اپلیکیشن قرار دارد. می‌توان به‌جای استفاده از ریبون، جعبه ابزار و منو، دستورات را مستقیما در پنجره دستور وارد کرد. در خیلی از موارد، کاربران استفاده ار این پنجره را ترجیح می‌دهند. زمانی که شروع به تایپ دستور می‌کنید، یک منو ظاهر می‌شود که چندین آپشن را نمایش می‌دهد و با کلیک روی آپشن مناسب، آن دستور اجرا می‌شود.

در اتوکد ماوس چیزی بیشتر از یک نشانگر است. با استفاده از آن می‌توانید اشیاء را انتخاب کنید، موقعیت و مکان را مشخص کنید، بزرگنمایی کنید و منوهای میانبر را مشاهده کنید.

بهتر از قبل از شروع تمام ابزارهای ترسیم نظیر خط، دایره، مستطیل و.. را تست کنید. اگر مشکلی داشتید می‌توانید از ابزارهای راهنما استفاده کنید.

قبل از شروع باید اطمینان یابید که با محیط اتوکد راحت هستید. با ابزارها و رابط کاربری آشنا هستید؛ اگر بدانید ابزارها کجا قرار دارند و کاربرد آن‌ها چیست، مراحل آموزش بسیار آسان‌تر خواهد شد.

دستورات ۱۰۱

قدم بعدی برای تازه‌ کارها، یادگیری دستورات AutoCAD  است. با استفاده از خط فرمان می‌توانید میانبرها و دستورات را تایپ کنید تا یک فرآیند فعال شود. این امر به کار شما سرعت می‌دهد. به جای صرف ۱۰ دقیقه زمان و استفاده از آیکون‌ها و ماوس می‌توانید با تایپ سریع یک دستور نیاز خود را رفع کنید.

صدها دستور وجود دارد و این می‌تواند دلهره آور باشد. برخی دستورها کلید میانبر دارند و برخی اینگونه نیستند. نگران نباشید، یادگیری این مباحث نیاز به زمان دارد. برای درک بهتر به اینفوگرافیک زیر توجه کنید:

AutoCAD

این‌ها نسخه‌‌های کوتاه شده دستورات هستند و معمولا دو تا سه حرفی هستند. به عنوان مثال RO به ROTATE اشاره دارد. استفاده از این میانبرها علاوه بر سرعت بخشیدن به کار، در پذیرش شما در موقعیت‌های شغلی نیز تاثیر مثبت بسزایی دارد.

دستورات اساسی

در ادامه به معرفی دستورات اصلی AutoCAD  می‌پردازیم.

شورتکات/ دستورات توضیحات
CO / COPY کپی کردن آبجکت
RO / ROTATE  چرخاندن آبجکت
MI / MIRROR  ساخت نسخه کاملا مشابه ( آینه وار) از آبجکت
X / EXPLODE جدا کردن یک آبجکت به اجزا آن
CHA / CHAMFER منحنی کردن لبه‌های آبجکت
LA / LAYERS بازکردن پنجره خصوصیت لایه‌ها
TR / TRIM چیدن آبجکت‌ها برای دیدن لبه‌ها
EX / EXTEND گسترش آبجکت برای دیدن لبه آبجکت‌های دیگر
DI / DISTANCE اندازه‌گیری فاصله و زاویه بین دو نقطع
AR / ARRAY  ساخت کپی از یک آبجکت بر اساس یک الگو خاص

دستورات کاربردی و مفید

این دستورات کمی پیچیده‌تر هستند و آموختن آن کمی طول می‌کشد. تا زمانی که دستورات اولیه را فرا نگرفته‌اید نباید از این دستورات استفاده کنید. اگر تایپ کردن دستورات برایتان دشوار است، می‌توانید کلیدهای میانبر خاص خود را ایجاد کنید.

 

دستور شرح فرمان
OVERKILL حذف نسخه‌های تکراری، برای تمیز کردن طرح استفاده می‌شود
OOPS بازیابی مواردی که اخیرا حذف شده است
MATLIB ایمپورت و اکسپورت کردن متریال‌های یک کتابخانه
PURGE حذف اشیائء بلا استفاده از طریق یک سری فیلترها
QSAVE ذخیره خودکار پرونده
TEXTTOFRONT همه یادداشت ها را جلو می‌آورد
ALIASEDIT لیستی از همه فرمان‌هایی که دارای کلید میانبر هستند را به شما می‌دهد.
MOCORO به شما اجازه استفاده از دستورات حرکت، کپی، چرخش و بزرگنمایی را می‌دهد
SAVEALL تمام پرونده‌های باز را ذخیره می‌کند
TORIENT متن و بلوک ها را می‌چرخاند

 

برای یاد گرفتن کامل این دستورات نیاز به زمان دارید. تعداد دستورات و کلیدهای میانبر زیاد است، توصیه ما این است که دستورات را داخل یک دفترچه یادداشت کنید و زمان استفاده از اتوکد آن را همراه خود داشته باشید.

AutoCAD

ایجاد یک طرح

با انجام تنظیمات خاص برای متن، ابعاد، نوع خطوط و ویژگی‌های دیگر، می‌توانید به‌آسانی طرح خود را با استانداردهای یک شرکت یا صنعت خاص ایجاد کنید. همه این تنظیمات می‌توانند در فایل نمونه طرح ذخیره شوند. با کلیک روی گزینه New می‌توان از میان چند فایل نمونه طرح، یکی را انتخاب کرد.
برای طرح‌های تجربی که فرض می‌کنند واحدهای اندازه‌گیری، اینچ هستند، می‌توان از acad.dwt یا acadlt.dwt استفاده کرد. برای طرح‌های استاندارد که واحدها، میلی‌متر در نظر گرفته می‌شوند، باید از فایل‌های acadiso.dwt و acadltiso استفاده کرد.
می‌توان هر فایل طراحی dwg را به‌عنوان یک نمونه طراحی dwt ذخیره کرد. هم‌چنین می‌توان هر فایل نمونه طراحی موجود را باز کزد، تغییر داد و دوباره در صورت نیاز با نام دیگری ذخیره کرد.
اگر به‌صورت مستقل کار می‌کنید می‌توانید نمونه طراحی را با اضافه کردن تنظیمات برای ویژگی‌های اضافه به معیارهای استاندارد کاری خود ارتقا دهید.
زمانی که ترسیم یک طرح را با اتوکد شروع می‌کنید، باید برای انتخاب واحد طول مناسب تصمیم‌گیری کنید. اینچ، فوت، سانتی‌متر، کیلومتر و … می‌توانند به‌عنوان واحد طول انتخاب شوند.

AutoCAD

بهترین منابع آموزش AutoCAD

اگر می‌خواهید در اتوکد خبره شوید باید از بهترین منابع استفاده کنید.از این گذشته یادگیری یک فرآیند مداوم است.

لیستی از وبلاگ‌هایی که همه چیز، از آموزش‌ تا سوالات را پوشش می‌دهد.

  • Cadalyst
  • Ellen Finkelstein
  • CAD Tutor
  • The CAD Setter Out
  • CAD Notes

اگر این مطالب کافی نیست به CAD Panacea مراجعه کنید.

بعضی از افراد با خواندن راهنما‌ و نکات آنلاین بهتر یاد می‌گیرند درحالی که بعضی دیگر با آموزش‌های تصویری و عملی بهتر می‌آموزند.

در زیر لیستی از بهترین کانال‌های YouTube برای آموزش AutoCAD  را ذکر می‌کنیم:

  • CAD CAM Tutorials
  • Sabeercad
  • SourceCAD
  • Brooke Godfrey
  • Mufasu CAD

اگر این آموزش‌ها نیز برای شما کافی نیست، می‌توانید سایت رسمی AutoCAD  را بررسی کنید. آخرین اخبار اتوکد و جدیدترین ویژگی‌های آن را می‌توانید در این سایت بیابید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا