بلاگروش های اجرا و ساخت

پیش سازی: افزایش سرعت و کیفیت ساخت سازه‌های چوبی

مقدمه:

پیش‌سازی یک مفهوم نو در معماری نیست، اما روز‌به‌روز شاهد افزایش کاربرد آن هستیم. با توجه به اینکه امروزه در بحث فضای اجرا، با محدودیت مواجهیم و همینطور نیاز به بهینه کردن هزینه‌های اجرایی داریم، استراتژی صنایع تولید محصولات معماری، به سمت راه حل‌های کارآمدی سوق پیدا کرده است که در برخی حالات، پروژه در مدت زمان چند روز و یا چند هفته به انجام برسد. یکی از این راه حل ها استفاده از سازه‌های چوبی پیش ساخته می باشد که در ادامه به آن میپردازیم.
سازه‌های چوبی پیش ساخته که هم در فریم‌های چوبی و هم در سازه‌های ساخته شده از تیر های چوبی سنگین استفاده می‌شود، به حل بسیاری از چالش‌های طراحی و مهندسی کمک می‌کند. علاوه بر افزایش بهره‌وری در مواد‌‌اولیه‌ی مصرفی و زمان، چه از نظر کاهش هدر‌رفت و چه از نظر کنترل هزینه، قطعات چوبی پیش ساخته، قابلیت اجرا و پیاده‌سازی فوق‌العاده بالا و همچنین بهینگی انرژی در طراحی های مقاوم را دارا هستند.

 

سازه های چوبی پیش ساخته

 

سازه‌های پیش ساخته، از چیستی تا رویه‌ی ساخت و نصب

تکنیک استفاده از سازه‌های چوبی پیش ساخته در ساختمان، نخستین بار، قرن گذشته، در ایالات متحده به‌کار‌ گرفته‌شد. پس از جنگ جهانی دوم، نیاز به با‌کیفیت بودن خانه‌سازی در عین مقرون به‌صرفه بودن، جریان را به سمت روش «جعبه قطعات ساختمان‌سازی» هدایت کرد. امروزه، ابزار های خلاقانه‌ی دیجیتال، پیش‌سازی را بسیار آسان‌تر از قبل کرده‌است.
استفاده از مواد‌اولیه پیش ساخته، قابلیت اجرای پروژه‌ای با هزینه‌ی پایین، پایدار و کارا برای سازنده به همراه دارد. برای انجام فرآیند ساخت‌و‌ساز در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، و دوری از هدر‌رفت مواد اولیه، باید روش ساخت به گونه‌ای باشد که هم به فنون معماری توجه شود و هم تمامی امکانات سازه‌ای باهم ترکیب‌ شوند.
طراحی دقیق، فرآیند ساخت‌و‌ساز را تسهیل کرده و زمان مونتاژ در محل پروژه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، در محیطی کنترل شده، قطعات پیش‌ ساخته به کمک مواد اولیه با کیفیت و به طور دقیق، تولید می‌شوند. پس از پیش‌سازی و آماده‌سازی سازه‌های چوبی در کارگاه، تکه‌ها مرتب‌شده، داخل کامیون‌ها بارگیری شده و برای مونتاژ فوری به محل پروژه ارسال می‌شوند.

 

سازه های چوبی پیش ساخته

 

ویژگی‌های پروژه‌های چوبی پیش ساخته

 

سازه های چوبی پیش ساخته

طراحی منعطف

از آنجا که مونتاژ قبلاً خارج از محل پروژه انجام شده، پروژه‌های پیش ساخته، گزینه‌های انتخابی متعددی از سازه‌های استاندارد مسکونی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. هر مشتری می‌تواند هر طراحی به‌خصوص و هر ترکیبی از سرویس مورد‌نظرش را انتخاب کند. با‌ توجه به اینکه چوب، ماده‌اولیه‌ای همه منظوره با قابلیت پیاده‌سازی در طرح های مختلف است، لیست انتخابی از طراحی‌ها و رنگ‌های متفاوتی از سازه‌های چوبی را برای مشتری فراهم می‌کند.

 

سازه های چوبی پیش ساخته
کارایی

از جمله مزیت‌های بارز پروژه‌های پیش‌ساخته، بحث کارایی است. برای کسانی که با تفکر «وقت طلاست» زندگی می‌کنند، این سازه‌ها پایین‌ترین نرخ ساخت‌و‌ساز در سریع‌ترین زمان را تضمین می‌کنند. پی ساختمان می‌تواند در طول زمانی‌که شرکت چوب سازی در حال آماده‌سازی اجزا سازه‌های چوبی برای استفاده در کارگاه است، ریخته شود. از آنجا که سازه در نبود کارخانه تولید می‌شود، تعداد خطا‌های فنی به‌طرز چشم‌گیری کمتر از پروژه‌های ساخت‌و‌ساز مرسوم است و زمانی به‌منظور اصلاح و یا دوباره‌کاری هدر نمی‌رود. علاوه بر سرعت در اجرا، با توجه به نرخ پایین تکرار تولید قطعات و دوباره‌کاری که هم موجب هدررفت وقت و هم اتلاف مواد‌اولیه می‌شود،  مدیریت هزینه‌ها در سازه‌های پیش ساخته بسیار آسان‌تر است.
اگر چه قطعات و بخش‌های مختلف ساختمان در نظر بینندگان بسیار گران‌قیمت جلوه می‌کند؛ اما مجموع هزینه‌ی ساخت سازه درمحل پروژه بسیار اندک است!

 

سازه های چوبی پیش ساخته
پایداری

پایداری پروژه‌های ابتکاری این‌چنینی، ناشی از کاهش میزان هدررفت، عمل‌کرد محیطی کارآمد، مواد‌اولیه متنوع و ارتباط عالی با عوامل بیرونی است. ویژگی زیست‌دوستی (بیوفیلیک) چوب، سلامتی بشر را ارتقا می‌دهد و آگاهی زیست‌محیطی انسان را افزایش می‌دهد.

 

سازه های چوبی پیش ساخته

 

 

منبع: https://www.archdaily.com

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا