امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

انواع بیمه نامه کارگاهی ساختمان

انواع بیمه نامه مسئولیت (ساختمانی-تولیدکنندگان)

با توجه به افزایش ساخت و سازها در کشور و افزایش تقاضا برای مسکن،لزوم ورود صنعت بیمه به منظور تامین آسایش مصرف کنندگان امری ضروری است. امروزه خوشبختانه مقوله بیمه نامه برای سازندگان اهمیت دوچندان یافته و این عزیزان با بیمه ساختمان آشنایی نسبی پیدا کرده اند. اما سازندگان معمولا دو نوع بیمه برای ساختمان خود تهیه می نمایند:

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان

در این بیمه نامه کلیه حوادثی که در محل بیمه برای کارکنان اتفاق می افتد – از هزینه های پزشکی گرفته تا فوت و نقص عضو- تحت پوشش قرار می گیرد.

*کلوز های مهم و الزامی در بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان:

کلوز ۱: تعدد دیات – این کلوز اغلب در زمانی مفید است که شخصی سقوط کرده و بجای اینکه فوت شود، قطع نخاع میشود؛ آنگاه بجای یک دیه ی کامل، دو دیه یک فرد بالغ به او تعلق میگیرد و درصورتی که این کلوز تحت پوشش نباشد خسارت کامل پرداخت نمیگردد و باقی مانده را میبایستی کارفرما از جیب خود بپردازد.

کلوز۳:به موجب این کلوز صدمات جانی که خارج از ساعات اداری وارد می شوند جبران خواهد شد.(بسیار مهم)

کلوز۴:صدمات جسمانی وارد شده به کارکنان بیمه گذار ناشی از مسئولیت مهندس مجری صلاحیت دار تحت پوشش قرار میگیرد.

کلوز۶:صدمات جسمانی وارده به کارکنان بیمه گذار و پیمانکاران فرعی ناشی از مسئولیت وی تحت پوشش قرار میگیرد.

کلوز۷:صدمات جسمانی وارد شده به کارکنان بیمه گذار ناشی از مسئولیت مهندسین ناظر و مشاور(محاسب) تحت پوشش قرار میگیرد.

کلوز۸:مسئولیت بیمه گذار ناشی از صدمات جسمانی وارده به کارکنان بدون رای دادگاه و با احراز مسئولیت بیمه گذار جبران می گردد.

 

 

کلوز۹:هزینه های پزشکی ناشی از صدمات جسمانی وارده به کارکنان بدون اعمال تعرفه دولتی و با ارائه صورتحساب مراجع درمانی جبران میگردد.

کلوز۱۰:مطالبات بیمه تامین اجتماعی که طی ماده۶۶قوانین بیمه تامین اجتماعی بر بیمه گذار وارد می شود،پرداخت خواهد شد.
(تبصره۱ماده۶۶بیمه تامین اجتماعی:چنانچه کارگری طی حادثه ای در کارگاه ساختمانی فوت کند و یا نقص عضو گردد و از کار افتاده شود،بیمه تامین اجتماعی حقوق مستمری ده سال نامبرده را از صاحبکار و مقصرین حادثه بطور یکجا مطالبه کرده و ماهیانه به زیان دیده و یا وراث او پرداخت میکند)

کلوز۱۱: صدمات جسمانی وارده به شخص بیمه گذار، کارفرما و پیمانکار، مهندسین ناظر و طراح تحت پوشش قرار میگیرد.

کلوز۱۲: صدمات جسمانی وارده به اشخاص ثالث جبران خواهد شد.

کلوز۱۳:در صورتی که پس از پایان بیمه نامه افزایش نرخ دیات اتفاق بیافتد،دیات به نرخ روز پرداخت میشود.(مبنای محاسبه نرخ دیات زمان ارجاع پرونده به اجرای احکام است)

کلوز۱۵:صدمات جسمانی وارده به اشخاص ثالث که ناشی از فعالیت های نامرتبط ساختمانی باشد.(مثلا حادثه به دلیل جابجایی میلگرد سر کوچه اتفاق بیافتد)

کلوز۱۶:صدمات جسمانی وارده به اتباع خارجه غیرمجاز(کارگر افغانی)جبران می شود.(این کلوز از تاریخ۹۲/۴/۲۵توسط بیمه مرکزی لغو شده است و به همین دلیل پیشنهاد میشود اصلا از کارگر افغانی استفاده نکنید.

  • بیمه مسولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث

در این بیمه نامه کلیه خسارت ها به اشخاص ثالث مانند ریزش ساختمان های مجاور، خسارات مالی به همسایگان، خسارت به اموال عمومی( خطوط انتقال گاز، آب، معابر) و همچنین عابران تحت پوشش قرار می گیرد.

  • بیمه ساختمان های مجاور (۶ماهه-مالی و جانی و اغلب برای گودبرداری استفاده میشود)

  • بیمه مهندسی عیوب اساسی و پنهان ساختمان ( تضمین کیفیت ساختمان)

سومین بیمه که سازندگان با آن آشنایی کافی ندارند و مانند دو بیمه ذکر شده از اهمیت زیادی برخوردار است، بیمه مهندسی عیوب اساسی و پنهان ساختمان است. این بیمه نامه هرگونه خسارت وارده به سازه های اصلی و جانبی ساختمان ناشی از طراحی غلط یا مواد و مصالح معیوب و اجرای ضعیف یا نادرست توسط پیمانکار یا مجری در بخش های ( استراکچال، مکانیکال یا الکتریکال) را پوشش می دهد. این بیمه نامه تضمینی برای فروش بهتر ساختمان است و مصرف کنندگان نیز با آسایش خاطر از اجرای اصولی و صحیح کار، اقدام به خرید خانه می کنند.

پوشش های این بیمه نامه عبارت اند از:

    1. سازه های ساختمان شامل پی، اسکلت، سقف و سفت کاری تا ۱۰ سال
    2. عایق های رطوبتی ساختمان تا ۵ سال تجهیزات و تاسیسات مکانیکی تاسیسات تاسیسات برقی و آسانسورها تا ۳ سال

در ضمن مطابق بند ب ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه و بند ب ماده ۱۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه مراجع صدور پروانه ساختمان ملزم به اخذ بیمه نامه کیفیت ساختمان از سازندگان جهت اعطای پروانه ساخت و گواهی پایان کار می باشد.لازم است سازندگان هنگام تهیه بیمه نامه به دنبال کیفیت بیمه نامه باشند نه میزان حق بیمه چون در نهایت این بیمه باعث آسایش مصرف کنندگان و تداوم حسن شهرت و اعتبار سازنده می شوند.

  • بیمه مسئولیت کیفیت محصول

این بیمه نامه مربوط به تولیدکنندگان است و می تواند کیفیت محصول آنان را در مقابل مصرف کنندگان تضمین نماید و فروش بیشتری به همراه داشته باشد. خسارات وارده ناشی از استفاده محصول که در نتیجه عدم ایمنی و وجود عیب و نقص در کالای تولید و عرضه شده به وقوع پیوسته باشد، تحت پوشش این بیمه قرار می گیرد. این بیمه نامه شامل دو نوع پوشش می باشد.

    1. خطرات تبعی ناشی از محصول
    2. تضمین کیفیت محصول در برابر مصرف کنندگان و اشخاص ثالث

در این بیمه نامه چنانچه محصول کیفیت مورد انتظار در عرف مصرف را نداشته باشد، یا بهره برداری از محصول مشکلات جانی و مالی برای سایر افراد ایجاد نماید، شرکت بیمه ضرر و زیان وارده را جبران خواهد کرد. این بیمه تضمینی برای مصرف کننده بوده و تولید کنندگان نیز محصول خود را با تضمین وارد بازار می نمایند.

نویسنده: شریف حسینی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا