بلاگمصالح و متریال

بررسی انواع شیشه، شیشه بالکنی، شیشۀ دکوراتیو

شیشه چیست؟

اختصاصی ساختمان آنلاین: شیشه در واقع مایعی شفاف و بی‌رنگ است که به صورت جامدی غیر بلوری درآمده و از آنجایی که مانند تمام مایعات شکل هندسی خاصی ندارد قابلیت تبدیل شدن به هر شکلی را دارد. از طرفی شیشه به دلیل همین خاصیت شفاف بودن و عبور دادن نور علاوه بر صنایع مختلف در ساختمان‌سازی نیز کاربرد فراوانی دارد.

نکتۀ جالب راجع به شیشه آن که قدمت آن به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد و محققان این صنعت را به سوریۀ امروزی نسبت می‌دهند. البته اشیاء شیشه‌ای یافته شده در نقاط مختلف کشور نشانگر قدمت بالای صنعت شیشه‌گری در ایران نیز هست.

مواد تشکیل‌دهندۀ شیشه

در گذشته شیشه عمدتاً از ماسۀ سیلیسی، کربنات سدیم، کربنات پتاسیم و آهک ساخته می‌شد اما امروزه با توجه به افزایش کیفیت شیشه‌ها و ورود انواع شیشه با خواص مختلف به عرصۀ صنعت، مواد مختلف دیگری نیز به ترکیب آن افزوده می‌شود.

 انواع شیشه

هرچند در گذشته شیشه از تنوع بالایی برخوردار نبوده و از روش‌های ساده برای ساخت آن استفاده می‌شده اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری شیشه‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

شیشه در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد که یکی از آن‌ها استفاده از شیشه در بالکن است که در این بخش به آن می‌پردازیم.

شیشۀ بالکنی

امروزه اغلب خانه‌ها و آپارتمان‌ها دارای بالکن هستند و هر خانواده طبق خواست و نیاز خود از آن استفاده می‌کند؛ اما بالکن در کنار تمام مزایای که دارد دارای مشکلات و مخاطراتی از قبیل نفوذ سرما، گرد و غبار، حشرات و صدا، امکان سقوط و … است.

راه‌حل جدیدی که برای این مسائل مطرح است استفاده از شیشه برای بالکن است. علاوه بر این برخی افراد برای کاربردهای خاص و حتی زیبایی نمای ساختمان اقدام به نصب شیشه در این قسمت از ساختمان خود می‌کنند؛ اما مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌شود آن است که آیا هر شیشه‌ای برای این کار مناسب است؟

شیشه‌های مورداستفاده به این منظور باید از استحکام بالایی برخوردار باشند به همین دلیل شیشه‌های بالکنی در شرایط آزمایشگاهی در مقابل فشار باد، فشار بار، ضربه و … آزموده می‌شوند و برای این کار معمولاً از شیشۀ سکوریت استفاده می‌شود که علاوه بر دارا بودن تمام این ویژگی‌ها در صورت شکستن به ‌جای آنکه به قطعات تیز و برنده تقسیم شود به قطعات ریز و مدور تقسیم می‌شود که میزان آسیب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

شیشۀ سکوریت چیست؟

شیشۀ سکوریت در واقع همان شیشۀ معمولی است که تنها در فرآیند تولید متفاوت است و به دو روش حرارتی و شیمیایی به دست می‌آید که میزان استحکام شیشه در روش دوم بیشتر است.

در روش حرارتی شیشۀ داخل کوره با دمایی بیش از ۶۰۰ درجۀ سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود و بلافاصله با استفاده از هوای فشرده سرد می‌شود. همین فرآیند استحکام شیشه را بالا برده و آن را سکوریت می‌کند.

در روش شیمیایی نیز ابتدا لایه ای از شیشه که در سطح قرار دارد متراکم شده سپس در مایع نیترات پتاسیم گداخته قرار می‌گیرد که همین امر سبب جایگزینی ین سدیم و پتاسیم در شیشه می‌شود و به این صورت شیشۀ سکوریت ایجاد می‌شود.

شیشۀ دکوراتیو

یکی از کاربردهای شیشه در ساختمان پس از در و پنجره و بالکن کاربرد آن در بخش تزیینات داخلی و قسمت بیرونی ساختمان است که در این زمینه از شیشه‌های دکوراتیو استفاده می‌شود. به ویژه آن که در سال‌های اخیر این نوع از تزیینات بسیار مورد توجه واقع‌ شده است.

شیشۀ دکوراتیو در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

·      شیشۀ رنگی

این نوع از شیشه در رنگ‌های مختلف و هم به صورت مات و هم شفاف تولید می‌شود. شیشه‌های رنگی معمولاً از ترکیب چندین نوع مواد معدنی از جمله آهن، طلا، نقره، منگنز، کبالت و اورانیوم به دست می‌آیند که با افزودن ترکیبات مختلف رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرند.

برای مثال افزودن ناخالصی آهن شیشه را به رنگ سبز درمی‌آورد، سایر رنگ‌ها نیز به همین ترتیب ایجاد می‌شوند. البته با افزودن ذرات کلوئیدی به داخل شیشه و یا ذرات رنگ‌شده نیز شیشه‌های رنگی ایجاد می‌شوند که شاید اندکی با یکدیگر متفاوت باشند.

کاربرد شیشۀ رنگی

در گذشته شیشه‌های رنگی کاربرد زیادی داشتند و در بسیاری از آثار تاریخی به جا مانده از دوران مختلف شاهد جلوه گری این نوع از شیشه هستیم که مسجد صورتی شیراز یکی از نمونه‌های بارز این زیبایی است. هرچند در معماری امروز شیشه‌های رنگی جایگاه خود را از دست داده‌اند و مانند گذشته پرکاربرد نیستند اما به تدریج شاهد بازگشت این شیشه‌ها به عرصۀ دکوراسیون هستیم به ویژه آنکه وجود طیف رنگ‌های مختلف در این نوع شیشه‌ها علاوه بر جلوه گری و زیبایی در دکوراسیون، اثرات روان‌شناختی مثبتی بر روحیات انسان دارد.

از طرفی امروزه استفاده از شیشه‌های رنگی منحصر به همان سبک و سیاق سنتی نیست و شیوه‌های مدرن طراحی، سبک و طرح‌های جدیدی برای آن‌ها ارائه کرده است که قطعاً برای افرادی که طراحی مدرن را می‌پسندند و از وجود رنگ‌ها در اطراف خود لذت می‌برند بسیار جالب‌توجه خواهد بود.

 

این طراحی‌ها به قدری زیبا و چشم‌نواز هستند که از آباژورها و لوسترها پا فراتر گذاشته و در ورودی ساختمان‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حتی اتاق نشیمن نیز خودنمایی می‌کنند. البته این شیشه‌ها در نمای ساختمان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. نمونه‌های چشم‌نواز این سبک طراحی را تنها با فشردن چند دکمه و جستجو در اینترنت به راحتی می‌توان مشاهده کرد.

انواع شیشۀ رنگی

لازم به ذکر است شیشه‌های رنگی در سه نوع مختلف تولید می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • لَمینِیت رنگی

از تلق‌های PVB رنگی ساخته می‌شوند و در مقابل صدا، اشعۀ UV، زلزله و سرقت مقاومت بالایی دارند و اغلب در نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • Lacobel

در بیست و پنج رنگ تولید می‌شود و به دلیل شفافیت و درخشندگی بالا بیشتر در دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

  • Matelux

در ۱۲ رنگ تولید شده و طی فرایند Acid-Eteched مات می‌شود و از آنجایی که لک را نشان نمی‌دهد برای ساخت کابینت و قفسه‌ها، پوشش کف و دیوار، پارتیشن‌بندی، نرده‌های شیشه‌ای و … استفاده می‌شود.

شیشۀ فتو لَمینِیت Photo Laminate

لَمینِیت کردن به معنی قرار دادن یک عکس داخل شیشه است که این عکس می‌تواند روی پارچه یا تلق باشد که پس از چاپ دیجیتال طرح دلخواه، بین دو شیشه قرارگرفته و لَمینِیت می‌شود.

روش دیگر برای این کار چاپ مستقیم تصویر روی شیشه است که پس از آن برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تصویر مجدداً یک لایه شیشۀ دیگر روی آن لَمینِیت می‌شود. نکتۀ جذابی که در مورد این نوع شیشه وجود دارد امکان چاپ هر نوع طرح روی آن‌ است.

شیشۀ سَندبلَست    Sandblast

این نوع از شیشه نیز طی فرایند Sandblast یا پاشیدن نوعی شن مخصوص با فشار قوی روی شیشۀ سکوریت ایجاد می‌شود. قبل از انجام عملیات، طرح موردنظر چاپ و روی شیشه نصب می‌شود و سپس با فناوری سَندبلَست لایه‌ای نازک از روی شیشه برداشته شده و قسمت‌های سَندبلَست شده نمایی مات پیدا می‌کند. شیشه سَندبلَست اغلب در پارتیشن‌بندی حمام، فروشگاه‌ها، ادارات، دود بند و بالکن کاربرد دارد.

شیشۀ طرح شکسته

این نوع شیشه نیز به دلیل زیبایی در دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده می‌شود. هرچند به دلیل ظاهر شکنندۀ آن شاید برای قسمت‌هایی که نیاز به مقاومت بالایی دارند مناسب به نظر نرسد اما برخلاف ظاهر آن بسیار مقاوم بوده و برای کف و پله‌ها استفاده می‌شود.

شیشۀ اسپندرال Spandrel

شیشۀ اسپندرال (شیشۀ چاپی) به روش پخت سرامیکی تهیه شده و به علت رنگی و غیر شفاف بودن چاپ‌های آن، جایگزینی مناسب برای شیشه‌های رفلکس محسوب می‌شود چرا که برخلاف آن‌ها با تغییر شدت نور محیط داخلی را نشان نمی‌دهد و فضای پشت آن دیده نمی‌شود به همین سبب برای پوشاندن تأسیسات و تجهیزات ساختمانی، فضای مابین طبقات ساختمان که نمای جالبی ندارند، ساختمان‌های که نمای تمام شیشه‌ای دارند، سقف‌های شیشه‌ای و دکوراسیون داخلی، ویترین مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، پارتیشن‌بندی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما مفید باشد:

استخرهای شیشه ای شگفت انگیز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا