مصالح و متریال

قرنیز و نبشی چه هستند و چه کاربردی دارند؟

قرنیز و نبشی جزو مصالح ساختمانی هستند که احتمالاً اسم آنها را شنیده‌اید یا با آنها کار کرده‌اید. کاربرد قرنیز در نازک‌کاری و مراحل آخر تکمیل فضای داخلی ساختمان است. پروفیل نبشی هم برای اتصال پل‌ها، ستون‌ها و تیرآهن ها به یکدیگر یا صفحات فونداسیون کاربرد دارد. در ادامۀ این مطلب به صورت جداگانه به معرفی قرنیز، پروفیل نبشی و کاربردهای آنها می‌پردازیم.

قرنیز و نبشی

قرنیز و کاربرد آن

قرنیز همان نوار سنگی یا چوبی است که پای دیوار و در سرتاسر اتاق کشیده می‌شود. قرنیز در کنار جنبۀ دکوری و تزئینی، کاربرد محافظتی هم دارد.
جنبۀ زیبایی قرنیز بیشتر برای ساختمان‌های اداری و مسکونی کاربرد دارد. شاید تا به حال به محل تلاقی دیوار با کف اتاق‌تان دقت نکرده باشید. قرنیز مرز بین این دو صفحه است و از نظر بصری حس ثبات بیشتری ایجاد می‌کند. یک روش استفاده از قرنیز که معمولاً در واحدهای اداری پرطرفدار است، جمع کردن سیم‌ها از پای دیوار و از بین بردن منظرۀ ناخوشایند آن است. در هر اتاق یک واحد تجاری سیم‌های زیادی که مربوط به دستگاه‌های مختلف است از کنار دیوار به قسمت‌های دیگر کشیده شده است. این سیم‌ها هرقدر هم مرتب باشند، ظاهر بدی دارند و در طولانی‌مدت باعث آشفتگی ذهنی کارکنان می‌شوند. قرنیزهای جدیدی به بازار عرضه شده‌اند که توسط کاربر قابل باز و مجدداً نصب شدن پای دیوار هستند و پشت خود شیاری برای رد شدن سیم‌ها دارند. این محصول با جمع و مرتب کردن سیم‎ها پشت خود، تفاوت عمده‌ای در منظرۀ اتاق ایجاد می‌کند.
کاربرد دیگر قرنیز برای اتاق‌ها و فضاهایی است که از کفپوش‌هایی مانند پارکت و لمینت استفاده می‌کنند. این نوع از کفپوش‌ها با تغییرات دما دچار انقباض و انبساط می‌شوند. به همین دلیل هنگام نصب و اجرا، آنها را با کمی فاصله از دیوار قرار می‌دهند که فضا برای منبسط شدن داشته باشند. این فاصلۀ یک یا دو سانتی‌متری کفپوش با دیوار را به وسیلۀ قرنیز می‌پوشانند تا پوششی برای آن فاصلۀ جزئی باشد.
قرنیز همچنین از قسمت پایینی دیوار در برابر ضربات و رطوبت محافظت می‌کند. جابه‌جا کردن وسایلی مانند مبلمان ممکن است باعث ضربه دیدن پایین دیوار شود، که قرنیز حکم ضربه‌گیر را خواهد داشت. از طرف دیگر ممکن است شست‌وشوی کف اتاق پس از چندین باز متوالی باعث نم گرفتن دیوار بشود و خرابی رنگ یا کاغذدیواری را در پی داشته باشد. وجود قرنیز این احتمال را کمتر می‌کند.

قرنیز و نبشی

انواع قرنیز

برای اتاق‌های کوچک و واحدهای مسکونی معمولاً از قرنیز با ارتفاع 7 سانتی‌متری استفاده می‌کنند. در سالن‌های بزرگ ارتفاع قرنیز را حدود 9 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند که جلوۀ بهتری داشته باشد.
این روزها اغلب قرنیزها از جنس MDF با روکش PVC هستند.

نبشی چیست؟

نبشی یک پروفیل مقطعی و از مهم‌ترین پروفیل‌های مصرفی در ساخت‌وساز است که به صورت منفرد یا مرکب مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد نبشی برای متصل کردن پل‌ها به ستون‌ها، تیرآهن به تیرهای باربر و ستون‌ها به صفحات فونداسیون است.

قرنیز و نبشی

نبشی چند نوع است و به چه صورت تولید می‌شود؟

پروفیل نبشی به دو صورت تولید می‌شود:
• پرسی: این نوع نبشی ابتدا به صورت یک ورق با طول 6 متر است. سپس از وسط به صورت عرضی خم می‌شود و به شکل نبشی درمی‌آید.
• فابریک: این پروفیل از ابتدا و در کارخانه به شکل نبشی تولید می‌شود.
تشخیص و انتخاب نبشی مورد نیاز بر اساس دو مشخصه انجام می‌شود:
• اندازه بال‌ها
• ضخامت
مثال: نبشی با مشخصات 40*40*4 دارای دو بال به اندازۀ 40 و ضخامت 4 است. اندازۀ نبشی از نمرۀ 3 شروع شده و تا 20 بالا می‌رود.
نبشی در ساختمان‌های اسکلت فلزی جزو قطعات اتصال است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا