بلاگمصالح و متریال

همه چیز درباره بست و نگهدارنده فلزی

بست و نگهدارنده فلزی

 

اختصاصی ساختمان آنلاین: بست‌ و نگهدارنده‌ فلزی شامل دامنه وسیعی از ابزارهای مکانیکی هستند که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای بسیاری دارند. کاربرد اصلی آن‌ها نگه ‌داشتن یک جسم در یک وضعیت خاص، ثابت نگه‌داشتن چند جسم در کنار یکدیگر و جلوگیری از حرکت و اعوجاج آن‌ها است. از آنجایی که ببست‌ و نگهدارنده‌ فلزی کاربردهای خاصی دارند باید از جنس‌های مقاومی همچون فولاد ضد زنگ، روی، ورق گالوانیزه، آلومینیوم و مس ساخته شوند. بست‌های ساختمانی می‌توانند از جنس روکش‌دار یا بدون روکش باشند.

بست‌ لوله Pipe Clamp

 

این نوع بست‌ و نگهدارنده‌ فلزی برای ایمن نگه داشتن لوله‌ها در ساختمان سازی و لوله‌کشی‌های صنعتی طراحی و ساخته شده‌اند. این نوع بست انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • بست‌های اسپید (Speed Clamp): بست‌ اسپید برای نصب لوله‌های فولادی بر روی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بست‌ در سایزهای مختلف برای انواع سایزهای لوله موجود است.
  • بست صلب (Rigid Clamp): این نوع بست از آهن سخت‌کاری‌شده، ساخته شده است. این نوع بست به راحتی باز و بسته می‌شود و لوله‌ها به راحتی با استفاده از این نوع بست در موقعیت مورد نظر نصب می‌شوند.
  • بست انعطاف‌‌پذیر (Adjustable Clamp): این نوع بست از موادی چون آلومینیوم و استیل ساخته شده است و قابل استفاده برای انواع لوله با سایزهای مختلف خواهد بود. با سفت کردن و یا شل کردن پیچ انتهای بست می‌توان قطر آن را افزایش و یا کاهش داد.
  • بست فلزی عایق‌دار یا روکش‌دار (Cushioned Clamp): این نوع بست دارای روکشی است که از ساختار بست در مقابل خوردگی، زنگ زدن و ارتعاش محافظت می‌کند و عمر آن را افزایش می‌دهد. بست روکش‌دار در ثابت کردن موقعیت لوله‌هایی که معلق هستند و عایق نیستند کاربرد دارد.
  • بست‌ کرپی یا یو بولت (U-bolt Clamp): این نوع بست که در ایران با نام کرپی نیز شناخته می‌شود، شامل یک پیچ و مهره‌ U شکل است که دو خان درون پیچ (قلاویز) در هر دو انتها دارد. کرپی برای حمایت از لوله‌هایی که مایعات و گازها از طریق آن‌ها عبور می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بست عمدتا برای بستن لوله به یک سطح فلزی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که قسمت خم این پیچ‌ها با توجه به پروفیل می‌تواند متفاوت باشد و به شکل V شکل یا U شکل ساخته شود.
  • بست لوله پایه‌دار: این بست با پیچ شدن دو پایه (که پایه‌ها دارای ارتفاعی ۱ یا ۲ سانتی‌متری هستند) روی سطح می‌تواند لوله را بدون حرکت روی سطح نگه دارد.
  • بست لوله بدون پایه: این نوع بست از دو نیم دایره تشکیل شده است که از دو سمت قابل پیچ شدن به یکدیگر هستند و برای اتصال دو لوله به یکدیگر در لوله کشی فاضلاب کاربرد دارد.
  • بست لوله دسته‌دار: این نوع بست در انتهای قسمت منحنی شکل دارای دسته‌ای است که برای محکم کردن لوله روی سطح پیچ می‌شود.
  • بست‌ دو طرفه: این نوع بست از دو سمت دارای دو پایه هم‌سطح با قطر بست است که می‌توان از آن‌ها برای پیچ شدن روی سطح استفاده کرد.
  • بست‌ یک‌طرفه: این نوع بست از یک سمت دارای پایه‌ای هم‌سطح با قطر بست است که در جهت پیچ شدن روی سطح استفاده می‌شود.

همه چیز درباره بست و نگهدارنده فلزی

بست شلنگ (Hose Clamp)

 

این نوع بست برای نگهداشتن قسمت انتهایی شلنگ و یا لوله در محل اتصال به شیر اصلی آب و گاز به کار می‌رود. این بست‌ به منظور محکم و ثابت کردن ارتباط شلنگ‌های آب و گاز با انواع اتصالات، اتصال محکم بین شلنگ گاز و انتهای سرشیر رگلاتور، مانومتر، بخاری و اجاق آشپزی استفاده می‌شود. بست‌ باید دارای خصوصیاتی از جمله مقاوم در برابر جریان الکتریسیته، زنگ زدگی و شرایط سخت آب و هوایی باشد.

بست کابل (Cable Clamp)

 

این بست‌ها جهت نگهداشتن کابل در حالت‌های مختلف استفاده می‌شود و مانع حرکت یا تکان غیر ضروری کابل در حین بهره‌برداری می‌شود و در صورت قطع کابل از ایجاد خطر و حرکات شدید کابل جلوگیری می‌نماید. همچنین در حالت عمودی با تحمل وزن کابل باعث می‌شود که سرکابل صدمه‌ای نبیند.

بست اتصال

 

بست‌ و نگهدارنده‌ فلزی اتصال که با عنوان کوپلر نیز شناخته می‌شود، در واقع نوعی اتصال است که حرکت لوله‌ها را امکان پذیر می‌کند. با استفاده از این نوع بست تمامی لوله‌ها می‌توانند به خوبی و با حفظ حالت آب‌بندی خود تأثیر تغییرات طولی ناشی از نوسان‌های دمایی را خنثی کنند. برای آنکه لوله‌ها قادر باشند که در داخل سوکت‌ها حرکت کنند، سوکت‌ها باید به طور کامل در محل خود ثابت نگه داشته شوند و لوله‌های واقع در بین آن‌ها با استفاده از دسته‌ای غیر ثابت به ستون ساختمان وصل شوند. بست‌های غیر ثابت در عین حال که لوله‌ها را در امتداد تعیین شده نگه می‌دارند، مانع حرکت لوله‌ها در داخل سوکت‌ها نمی‌شوند. انواع بست اتصال با توجه به نوع کاربرد عبارتند از:

  • بست اتصال استاندارد: کوپلر استاندارد برای وصل کردن دو میله با قطرهای یکسان مناسب است که در آن دو میله می‌توانند بچرخند.
  • بست اتصال تبدیلی: کوپلر تبدیلی در مواقعی که نیاز به اتصال دو میلگرد با قطرهای مختلف وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار کلی و شکل ظاهری آن مشابه کوپلر استاندارد است اما دو طرف آن دارای دو رزوه برابر نیستند.
  • بست اتصال چپ و راست: کوپلر چپ و راست در اتصال دو میلگرد به صورت ثابت، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانع از حرکت و چرخش دو میله می‌شود. ساختار کلی و شکل ظاهری همانند کوپلر استاندارد است.

نگهدارنده Holder

 

  • نگهدارنده عمودی شفت (Vertical Linear Shaft Holder): این محصول برای نگهداری شفت‌ها به صورت عمودی طراحی شده است.
  • نگهدارنده ریلی خطی شفت (Linear Rail Shaft Holder): این نگهدارنده برای نگه داشتن شفت کاربرد دارد، به طوری که شفت بتواند به راحتی داخل آن حرکت کند.
  • نگهدارنده افقی شفت (Horizontal Linear Shaft Holder): این نگهدارنده مناسب برای نگهداری شفت به صورت افقی است.


بست داربست

 

بست و نگهدارنده‌ فلزی داربست با توجه به نوع کاربرد و شکل آن به چند گروه تقسیم می‌شود:

  • بست آهن گیر (H): این بست چون از یک طرف به تیر آهن و از طرف دیگر به لوله نصب می‌شود، به عنوان بست آهن گیر یا بست تیر آهنی معروف شده است. این بست اغلب در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و دکل‌های حفاری نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بست تک پیچ قائم: این محصول برای بستن لوله‌های داربستی که تحت فشار زیاد نیستند و سطوحی که بر روی آن انواع پوشش قرار داده می‌شوند مانند گلخانه‌ها و سازه‌های موقتی که به عنوان نمایشگاه یا تکایا و … اجرا می‌شوند کاربرد بیشتری دارد.
  • بست دو پیچ: بست دو پیچ حاوی ۲ عدد پیچ، ۲ عدد مهره و ۲ عدد واشر بوده و دارای زاویه گردشی ۹۰ درجه است. کاربرد بست دو پیچ برای اتصال دو لبه لوله به حالت متقاطع و با زاویه ۹۰ درجه در تمام سطوح کاری است. بست دو پیچ راحت‌تر از بست چهار پیچ نصب می‌شود و ضریب اطمینان بالایی دارد.
  • بست چهار پیچ: بست چهار پیچ دارای ۲ عدد برگه و ۱ عدد کنده از جنس دانتیل نشکن است که این قطعات توسط ۴ عدد پیچ، ۴ عدد مهره و ۴ عدد واشر فولادی مونتاژ می‌شوند. این بست توسط چهار پیچ و مهره به لوله دیگر متصل می‌شود و زاویه‌ای که دو لوله پس از اتصال تشکیل می‌دهند، ۹۰ درجه خواهد بود. مراحل تولید بست چهارپیچ عبارت است از: ریخته‌گری قطعات کنده و برگ، خرد کردن و جداسازی قطعات، ماشین کاری قطعات، شات کردن قطعات، کنترل کیفی قطعات و پلیسه گیری، مونتاژ، کنترل کیفیت محصول مونتاژ شده و در نهایت بسته بندی قطعه.
  • بست گوه‌ای: بست‌ گوه‌ای دارای پوشش گالوانیزه است و به لحاظ مشخصات فنی با بست‌های دو پیچ و چهار پیچ هیچ‌گونه تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این بست با دو نوع قبلی در این است که راحت‌تر از دو مورد قبلی باز و بسته می‌شود و در نتیجه فشار کمتری به مچ دست وارد می‌شود. بست‌های گوه‌ای در دو نوع گردان و ثابت تولید می‌گردند.
  • بست اتصال ورقی: این محصول با ۲ عدد پیچ T شکل بسته می‌شود و با توجه به اینکه کل سطح لوله را پوشش می‌دهد، ضریب اطمینان بیشتری نسبت به اتصالات دیگر دارد.
  • بست رابط میلگرد: این محصول برای وصل کردن ۲ لوله که به امتداد یکدیگر متصل هستند، کاربرد دارد.
  • بست تخته گیر: این محصول جهت بستن تخته به داربست استفاده می‌گردد و باعث محکم شدن تخته و رها نشدن تخته و سقوط نکردن فرد می‌شود.
  • کفی فلزی: این محصول برای جلوگیری از فرو رفتن لوله و بالا بردن سطح تماس لوله با بست به کار برده می‌شود.

  • بست گردان یا چرخشی: بست گردان از ۲ عدد برگه و ۱ عدد کنده (۲ عدد نیمه کنده که با پیم به یکدیگر متصل شده است) تشکیل می‌شود که این قطعات توسط ۴ عدد پیچ، ۴ عدد مهره و ۴ عدد واشر فولادی به یکدیگر مونتاژ می‌شوند. این نوع بست از دو قسمت مرکب تشکیل شده است که توسط پین فولادی به یکدیگر متصل می‌شوند. به طوری که دو قسمت درگیر قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه نسبت به یکدیگر را دارند. با استفاده از این نوع بست، لوله‌های داربست به صورت زاویه‌دار به هم متصل می‌شوند و این امکان را به نصاب می‌دهد که بتواند دو لوله داربست را روی یکدیگر به صورت عمود بچرخاند. این بست می‌تواند فشار ۱۰۰۰ کیلوگرم را تحمل کند و وزن آن تقریبا ۲ کیلوگرم است. مراحل تولید بست گردان عبارتند از: ریخته گری چدن داکتیل، جداسازی محصول چدن، کنترل کیفیت، شات بلاست، ماشین کاری، مونتاژ ۲ نیمه کنده، مونتاژ نهایی توسط پیچ و مهره و واشر، کنترل کیفیت محصول، بسته بندی قطعه. بست گردان در پروژه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و کارگاه‌ها ساختمانی در زوایای ۳۶۰ درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بست کمکی یا نگهدارنده: این نوع بست به منظور بالا بردن مقاومت بست ساده در برابر فشار به کار می‌رود و در زیر بست فلزی و مماس با آن قرار می‌گیرد. از این نوع بست برای داربست‌هایی که وزن بیشتری را باید تحمل کنند و همچنین داربست‌هایی که به صورت معلق در ارتفاع نصب می‌گردند، استفاده می‌شود.
  • بست کلاهکی (مخصوص ایجاد سقف): از این نوع بست فقط در بالای لوله‌های ستون یا عمودی استفاده می‌شود و در داربست‌های مسقف یا داربست‌هایی که چادر روی آن‌ها نصب می‌شود، استفاده می‌شود.
  • بست زبانه‌ای یا پیوندی: جهت اتصال لوله‌های افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در محل تماس این بست با لوله، زائده‌هایی با قطر ۱۴ میلی‌متر طراحی شده‌اند که در سوراخ لوله‌های افقی قرار می‌گیرند. این بست با اتصال به واسطه یا مغزی درون لوله، مقاومت کششی بسیار زیادی در نقطه اتصال دو لوله ایجاد می‌نماید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

بررسی انواع ابزار و یراق‌آلات ساختمانی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا