مصالح و متریالمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

استفاده از ترمووود برای ساخت سونا

ترمووود یا چوب فرآوری شده، چوبی است که تحت شرایط خاصی حرارت دیده و در این بین با بخار آب محافظت شده است. البته نیاکان ما بنا به تجربه پی برده بودند که چوب سوخته نسبت به چوب تازه رفتار متفاوتی نشان می‌دهد و می‌تواند کارآیی بیشتری داشته باشد. اما ترمووود به شکل امروزی و مدرن آن در دهۀ 1940 میلادی و در کشور فنلاند تهیه و به بازار عرضه شد. چوبی که پس از این عملیات به دست می‌آید رنگ تیره‌تری دارد و نسبت به رطوبت، عوامل محیطی، پوسیدگی و تغییر شکل و اندازه مقاوم می‌شود. همین چند ویژگی و خصوصیاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، ساخت اتاق سونا با ترمووود را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل کرده است.

 

ساخت اتاق سونا با ترمووود

 

ترمووود چه امتیازاتی دارد؟

• مواد مغذی برای رشد قارچ، باکتری و حشرات ندارد.
• عاری از هر گونه مواد شیمیایی است.
• محصولی طبیعی و سازگار با طبیعت است.
• در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد
• رنگ ثابت و یکنواختی دارد.
• در برابر خمش یا تغییر شکل مقاوم است.
• عایق حرارتی است.
• رطوبت آن 50% کمتر از چوب معمولی است.
• جلوۀ زیبایی به فضای داخلی و حتی خارجی ساختمان می‌دهد.
• سبک‌تر از چوب معمولی است.
• اجرای آن ساده است.

 

ساخت اتاق سونا با ترمووود

 

چه نوع ترمووودی برای اتاق سونا مناسب است؟

توصیه می‌شود برای ساخت اتاق سونا با ترمووود از چوب درختانی مثل سرو و صنوبر استفاده شود. چوب این درختان که برگ‌های سوزنی دارند نسبت به درخت‌های پهن‌برگ نرم‌تر هستند و برای محیطی با رطوبت بالا بیشتر به کار برده می‌شوند. چوب این درخت‌ها همچنین در برابر گرما، عطر خوشایندی از خود آزاد می‌کند.
البته زمانی که چوب سرو و صنوبر پیدا نشود، برای اتاق سونای خشک می‌شود از سکویا و کاج هم استفاده کرد.
پیشنهاد می‌شود برای اتاق سونا ترمووود را با تخته‌های چندلایه و روکش‌های چوبی جایگزین نکنید.
هر مقدار رطوبت ترمووود به صفر نزدیک‌تر باشد، مقاومت و کارآیی آن برای اتاق سونا بیشتر است.
برای ساخت اتاق سونا با ترمووود  با کمترین گره استفاده کنید. زیرا این گره‌ها می‌توانند گرمای زیادی را در خود نگه دارند و باعث سوختگی پوست کسانی شوند که روی آنها می‌نشینند یا به آنها تکیه می‌دهند. برای ساخت اتاق سونا با ترمووود ، از انواع شیاردار و فاق و زبانه‌ای استفاده کنید تا کمترین میزان میخ، پیچ و پرچ استفاده شود. چون مواد فلزی به سرعت حرارت را در خود جمع کرده و موجب سوختگی مصرف‌کنندگان می‌شوند.
توجه داشته باشید متریالی که در فضای داخلی سونا استفاده می‌کنید باید بدون رنگ و مواد شیمیایی باشند؛ زیرا حرارت باعث آزاد شدن مواد سمی و حتی سرطان‌زا از آنها می‌شود. از آنجا که ترموود فاقد رنگ است، گزینه‌ای عالی برای داخل اتاق سونا محسوب می‌شود. از آنجا که طی روند فرآوری مقاومت ترمووود به طرز قابل توجهی بالا می‌رود، استفاده از آن در درازمدت صرفۀ اقتصادی بیشتری خواهد داشت.
در کنار تمام این ویژگی‌های عالی و مناسب، چوب در هر حالتی جزو بهترین انتخاب‌ها برای پوشش دیوارهای داخلی است. زیرا رنگ، بافت و نمای آن به انسان حس ارتباط با طبیعت و آرامش می‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا