معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

۸ ویژگی برای داشتن یک آشپزخانه‌ نوین

کابینت‌های بدون چارچوب، خطوط افقی، و نبود تزئینات در صدر فهرست مواردی است که سبک یک آشپزخانه نوین را تعریف می‌کند.
تمیزدادن نوین و معاصر می‌تواند دشوار باشد، و به دلایل خوبی بسیاری از فضاها هم نوین و هم معاصر هستند، و مردم معمولا این دو کلمه را به‌جای همدیگر استفاده می‌کنند. اما این دو در ظاهر و واژگان تفاوت‌های دارند. معاصر عموماً به‌ معنی هنگام و رایج است، یعنی طراحی «کنونی». نوین یک سبک طراحی خاص است از اوایل قرن ۲۰ تا اواسط آن، که با سبک‌های سنتی قبل از انقلاب صنعتی ترکیب شده‌است.
نوین می‌تواند واژه‌ای گول‌زننده باشد زیرا بعضی‌اوقات برای توصیف چیزی که ضد سنتی است استفاده می‌شود. که منوط به دوره زمانی، متغیر است.
هنگامی که آشپزخانه‌ نوین رادر ذهنم مجسم میکنم به کابینت‌های بی‌چارچوب، مصالح ساده و براق، خطوط افقی پررنگ، نبود تزئینات، و زیبایی طبیعی اجزایی که درحال درخشش هستند فکر میکنم.
دیگر سبک‌های طراحی آشپزخانه شامل کلاسیک، سنتی، انتقالی، معاصر، گزینشی، کلبه، هنری، و مدیترانه‌ای است.

 

آشپزخانه مدرن

1- سبک درب تخت

به این سبک غالبا سبک درب یک تکه هم اطلاق می‌شود و از عناصر بارز سبک طراحی آشپزخانه نوین است. ممکن است آشپزخانه‌ نوین با سبک درب‌های شاکر را هم ببینید ولی این نوع درب‌ها در طراحی سنتی استفاده می‌شود تا نوین. نمی‌شود گفت که این نوع درب‌ها نمی‌تواند استفاده شود اما در دیدگاه وفاداران به سبک نوین جایی ندارد.

2- سازه کابینت بدون چارچوب و یک‌دست

تعدادی واژه برای توصیف این نوع سازه کابینت وجود دارد: بدون‌چارچوب، بدون‌چارچوب اروپایی، هم‌پوشان، یک‌دست. همه این واژه ها یکسان و به‌معنی پوشانده شدن جعبه کابینت توسط درب هستند. این سبک در آشپزخانه‌ نوین بیشتر استفاده میشود چون یک‌دست‌تر از کابینت‌های فلاش که در سبک سنتی استفاده می‌شوند هستند.

آشپزخانه مدرن

در یک کابینت بدون چارچوب واقعی، شما اصلا چارچوب مشخصی نخواهید دید و بین درب‌ها و کشو‌ها، و حتی بین کابینت‌ها فضای وسیعی وجود دارد. در شیوه‌ای که همپوشانی چارچوبی نامیده می‌شود، چارچوب مشخصی دیده می‌شود و فضاهای بین درب‌ها و کابینت‌ها متغیر هستند.
وقتی که درب‌ها در یک کابینت بدون چارچوب بسته هستند چارچوب به‌هیچ‌وجه دیده نمی‌شود و تنها یک خط سایه یک‌هشتم اینچی بین کابینت‌ها قابل روئیت است.

 

آشپزخانه مدرن

 

3- مصالح ساده و براق

در آشپزخانه‌ نوین اغلب از دستگیره‌های لوله‌ای و خطیِ صاف و مصالح سی‌چنل استفاده می‌شود. در اغلب موارد خطوط افقی کابینت‌ها با مصالحی که در طول درب‌ها و کشو‌ها امتداد یافته‌اند برجسته‌سازی می‌شوند.

 

آشپزخانه مدرن

 

4- نبود تزئینات

امضای سبک آشپزخانه نوین ، اینجا است که تفاوت سبک معاصر و نوین آشکار میشود. درحالی که ممکن است در یک آشپزخانه‌ی سبک معاصر، شکل‌های طرح‌دار کاشی یا مصالح مختلف با رنگ‌ها و بافت‌ها و جلا‌های گوناگون ببینید، در آشپزخانه سبک نوین خبری از این‌ها نیست. در اینجا درب‌های تخت و مصالح براق با شیشه محافظ دیواری بزرگ و سطوح ساده‌ رویی به هم وصل شده‌اند.

 

آشپزخانه مدرن

 

5- تکیه بر زیبایی طبیعی مصالح

این‌طور نیست که بگوییم آشپرخانه‌های نوین نمی‌توانند اندکی تزئینات داشته‌باشند. آنها این تزئینات را ویژگی‌های طبیعی مصالح می‌گیرند مانند برش افقی چوب بلوط یا زیبایی طبیعی مرمر و رگه‌های آن.

 

آشپزخانه مدرن

 

6- تأکید بر خطوط افقی

شاید در ابتدا متوجه نشوید، اما بسیاری از آشپزخانه نوین در تمایل به خطوط افقیِ طویل و عریض مشترک هستند. کشوها در یک ردیف به‌ خط شده‌اند و مصالح دیگر به‌صورت افقی برای برجسته‌سازی خطوط کشو‌ها امتداد یافته‌اند. در این آشپزخانه صفحه‌ معلق دیوار پشتی و بُرش ها، درون‌مایه افقی را نشان می‌دهند. در نمای این کابینت‌ها علاوه بر بافت چوب افقی، شیارهای افقی هم وجود دارد. در آشپزخانه‌های سبک سنتی بافت چوب در روی درب‌ها و صفحات در مرکز به‌صورت عمودی است.

 

آشپزخانه مدرن

 

در این آشپزخانه جزیره به تنهایی یک خط افقی قاطع را نشان می‌دهد.

 

آشپزخانه مدرن

 

در این آشپزخانه بافت طبیعی کاشی‌ها مانند بافت چوب است و کاشی‌ها به صورت افقی نصب شده‌اند.

 

آشپزخانه مدرن

 

حتی در آشپزخانه‌ای که به سبک انتقالی تمایل دارد قرار دادن مرمر کارارا ۳ در ۶ به شکل قفسه‌ای و نه به شکل آجر می‌تواند آن را نوین‌تر کند.

 

آشپزخانه مدرن

 

7- ثبات در سبک قطعه‌های مکمل

قطعه‌های مکمل مانند نورپردازی،میزها،صندلی‌ها، و چارپایه‌ها همگی در هنگام طراحی آشپرخانه باید درنظر گرفته‌شوند. در یک آشپزخانه نوین این موارد هماهنگ خواهند‌بود و مانند چیزی که در آشپزخانه‌های گزینشی می‌بینید مختلف نیستند. در اینجا این قطعات، خطوط تمیز و ساده، و نبود تزئینات را نشان می‌دهند.

 

آشپزخانه مدرن

 

چارپایه های براق و چراغ‌های آویز جزء ثابت سبک نوین است. اما این آشپزخانه نوین در یک منزل به سبک ویکتوریایی با پنجره‌ها و طاق‌ها و ستون‌ها است. هیچ قانونی مبنی بر یکسان بودن معماری و سبک آشپزخانه وجود ندارد. ساختمان‌های چند صد ساله با آشپزخانه‌های نوین در ایتالیا، فرانسه، و اسپانیا گواهی بر این موضوع هستند.

 

آشپزخانه مدرن

 

در هیج جایی اشاره نشده که رنگ‌ها هم در قطعه‌های مکمل و هم در کابینت‌ها نمی‌توانند در آشپزخانه نوین تعریف شوند.

8- اِلمان‌های صنعتی

مواردی درباره جزئیات المان‌های بی‌تزئین صنعتی وجود دارد که به‌خودیِ‌خود نوین هستند. این دیوار طبیعی و بتنی یک جلوه بصری و رنگ خاص ذاتی دارد که برای نوین‌گرایان همچون کاغذ دیواری طرح‌دار است. چیزی که به‌نظر کف بتنی رنگ آمیزی شده است و فقدان کامل تزئینات رو کابینت‌ها نمای این آشپزخانه نوین را کامل می‌کند.

 

آشپزخانه مدرن

 

منبع:

https://www.houzz.com/ideabooks/1393668/list/Kitchen-Workbook–8-Elements-of-a-Modern-Kitchen

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا