بلاگمصالح و متریال

تا چه حد با سازه‌های گابیون آشنا هستید؟!

اگر به اطراف خود دقت بیشتری بکنید، رد پای گابیون ها را می‌توانید بیابید. این سازه‌ها در کنار جاده‌ها، سدها، در فضاهای شهری و حتی صنعتی کاربرد فراوانی دارند. از این سازه‌های سنگی در پارک‌ها برای استفاده‌های تزئینی و در رودخانه‌ها برای جلوگیری از فرسایش خاک استفاده می‌شود. با توجه به سهولت ساخت و قیمت پایینی که گابیون‌ها دارند، امروزه استفاده از آن‌ها گسترش فراوانی یافته است. در این مقاله قصد داریم تا در ارتباط عناوین زیر به بحث و بررسی بپردازیم. بنابراین در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا با مباحث زیر بیشتر آشنا شوید:

  1. تعریف توری‌های قفسی در صنعت چیست؟
  2. شروع استفاده از تورسنگ‌ها به چه زمانی بر می‌گردد؟
  3. از این قفس‌های توری در چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟
  4. تورسنگ‌ها را از چه جنسی می‌سازند؟
  5. مشخصات فنی توری‌های سنگی؛
  6. ویژگی‌ها و مزایای توری‌های قفسی یا تورسنگ‌ها؛
  7. چگونگی استفاده از تورسنگ‌ها؛
  8. آموزش گابیون بندی و نحوه‌ی بستن آن؛
  9. علت و اهمیت گابیون بندی رودخانه‌ها؛
  10. قیمت و هزینه‌ی قفس‌های توری؛
  11. جمع‌بندی.

گابیون

تعریف توری گابیون در صنعت چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از توری گابیون داشته باشیم، این توری‌ها در واقع به شکل قفس‌هایی هستند که داخل آن‌ها را با قلوه‌سنگ و یا سنگ‌های ریز پر کرده‌اند. از این قفس‌های توری می‌توان در کاربردهای متعددی استفاده کرد. به عنوان مثال از قفس‌های توری می‌توان به جای نرده، حصار یا دیوار استفاده کرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه‌ی مورد انتظار از توری‌های گابیون، جلوگیری از ریزش دیواره‌ی خاکی است. بنابراین طبق تعریفی که تاکنون به ارائه‌ی آن پرداختیم، تور سنگ، توری‌ای است به شکل قفس که داخل آن‌ها را با انواع مختلف سنگ در اشکال و ابعاد مختلف پر کرده‌اند. در کنار کاربردهای مهم و صنعتی که از این توری‌ها می‌شود، کاربردهای تزئینی نیز جایگاه مهمی دارند، به‌طوری که از این توری‌ها برای تزئین و زیباسازی مکان‌ها و فضاهایی مانند پارک‌ها و باغ‌ها برای تزئین به طور گسترده استفاده می‌شود. اگر توری مرغی را دیده باشد، پی به شباهت زیادی که بین توری گابیون و این توری‌ها وجود دارد، خواهید برد. اما باید دقت کنیم که در کنار شباهت‌های فراوان این دو توری، تفاوت‌های عمده‌ای نیز با یکدیگر دارند. به ‌طوری که می‌توان گفت این دو محصول در مشخصاتی نظیر ابعاد رول، مفتول و چشمه بافت با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند.

در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا در مورد عناوینی هم‌چون ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول بیشتر آشنا شویم.

 

توری گابیون

شروع استفاده از گابیون‌ها به چه زمانی بر می‌گردد؟

همانند بسیاری دیگر از اختراعات که در هنگام جنگ و یا در اثر نیازهای نظامی و دفاعی ساخته و پرداخته شده‌اند، گابیون‌ها نیز اولین بار برای کاربردهای نظامی ساخته شدند. به‌طوری که در گذشته‌های بسیار دور با ساخت قفس‌های بزرگ که درون آن‌ها را با گل و سنگ پر می‌کردند، برای حفاظت از خود استفاده می‌کردند. البته همیشه استفاده از تورسنگ‌ها در مقابل تهدید خارجی و دشمنان نبوده است چرا که در مصر باستان از این قفس‌های توری برای جلوگیری از طغیان رودخانه‌ها استفاده می‌شده است. در این زمان، قفس‌های بزرگ چوبی را از سنگ و گل پر می‌کرند و تعبیه آن‌ها در مکان‌هایی که احتمال طغیان رودخانه‌ها بیشتر است، از بروز حوادثی نظیر سیل جلوگیری می‌کردند. بنابراین گابیون‌ها ابزارهایی جدید نیستند، بلکه امروزه کاربری‌هایی جدید پیدا کرده‌اند. هم‌چنین تکنیک‌های ساخت و جنس این سازه‌ها نسبت به گذشته‌های دور تغییر پیدا کرده است.

از این قفس‌های توری در چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟

گابیون‌ها که ترکیبی از تور و سنگ هستند به نام سله انداز نیز در صنعت نامیده می‌شوند، هر چند که در بین مهندسین نام این سازه‌ها بیشتر با قفس توری برده می‌شود. در کاربردهای مهندسی از این سازه‌ها برای جلوگیری از ریزش دیواره‌های خاکی استفاده می‌شود. برای این منظور این سازه‌ها را که با سنگ‌هایی در ابعاد مختلف پر شده‌اند، بر روی یکدیگر به صورت خشکه چینی قرار می‌دهند. با توجه به مطالبی که در قسمت تاریخچه ذکر کردیم، می‌توان به این نکته پی برد که کاربردهای امروزی گابیون‌ها در واقع شکل تکامل یافته‌ی دیروزی آن‌ها است. یکی از کاربردهای دیرین این قفس‌های توری به عنوان جان پناه بوده است. در قدیم این قفس‌های توری را به شکل سبدهایی استوانه‌ای که درون آن با خاک پر شده بود، می‌ساختند. با توجه به این که قاعده‌ی آن‌ها بدون پوشش بود، می‌توانستند از آن به عنوان جان پناه استفاده کنند. در گذشته انجام این کار به سله اندازی نیز معروف بود.

کاربردهای سازه های توری

دیگر کاربردهای این قفس‌های توری

علاوه‌بر کاربردهای تزئینی که به ذکر آن‌ها پرداختیم، از این توری‌ها در بسیاری از موارد استفاده می‌شود. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  1. سد سازی؛
  2. فنس کشی؛
  3. حصار کشی؛
  4. حفاظت از دیوارهای سنگی؛
  5. کف بندی آبراهه‌ها؛
  6. حفاظت در برابر سنگ‌های متمرکز.

در بین انواع گابیون، قفس‌های توری پلاستیکی به علت ارزان قیمت بودن و فرایند پذیری ساده، در زیر بتن و هم‌چنین برای تقویت خاک‌های سست مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان یک پیشنهاد، اگر به دنبال تعویض نرده‌های قدیمی با سازه‌ای هستید که در کنار کاربردی بودن نقش تزئینی هم برای شما ایفا کند، این قفس‌های توری گزینه‌ی مطلوبی هستند. با توجه به این‌که استفاده از این قفس‌های توری بسیار ساده است و هم‌چنین از قیمت پایینی نیز برخوردارند، به‌طور گسترده‌ای از آن‌ها به عنوان حصار استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این قفس‌های توری می‌توان به استفاده از آن‌ها در مقاوم‌سازی و استحکام‌دهی به دریاچه‌ها در برابر فرسایش اشاره کرد. گابیون‌ها به طور گسترده در امور نظامی و راه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظاهر امروزی تورسنگ‌ها را می‌توان ترکیبی از تکنولوژی در کنار سنت دانست، چرا که امروزه با استفاده از تکنولوژی استفاده از مواد در کنار روش‌های قدیمی ساخت، این قفس‌های توری به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گابیون‌ها را از چه جنسی می‌سازند؟

جنس توری که در ساخت قفس‌ها استفاده می‌شود، اغلب از مفتول‌های گالوانیزه است. با توجه به این‌که این توری‌ها در شکل‌ها و ابعاد مختلف ساخته می‌شوند، بایستی که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل انتخاب مفتول‌های گالوانیزه به عنوان ماده‌ی مصرفی در ساخت این توری‌ها، انتخابی مناسب است. مفتول‌ها در قطرهای مختلفی ساخته و تولید می‌شوند، اما قطر مناسب مفتولی که برای ساخت قفس‌های توری انتخاب می‌شود، بین 2، 4 و 5 میلی‌متر است. چشمه‌ها نیز در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند.

 

جنس سازه های توری

 

یکی از عواملی که ابعاد چشمه‌ها را تعیین می‌کند، ابعاد سنگ مورد استفاده در داخل توری است. لازم به ذکر است که چشمه‌ی قفس‌های توری به شکل شش ضلعی طراحی می‌شود. هرچند که طراحی تور سنگ‌ها در شکل‌های مختلفی انجام می‌شود، ولی از رایج‌ترین اشکال می‌توان به مکعب و استوانه‌ اشاره کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید یک تورسنگ داشته باشد، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و هم‌چنین استحکام بالا است. داخل تورها را می‌توان با مصالح مختلفی پر کرد، از جمله قلوه سنگ‌های صیقل خورده در ته رودخانه‌ها تا شن و ماسه. گابیون‌ها همانند حصارها دارای دو نوع فلزی و روکش‌دار هستند. البته باید اشاره کنیم که ساخت و تولید نوع روکش‌دار این قفس‌های توری چندان رایج و مرسوم نیست. همان‌طور که قبلا ذکر کردیم، تورسنگ‌های پلاستیکی نسبت به قفس‌های توری فلزی ارزان‌تر هستند و از آن‌ها در کاربردهای مختلفی نظیر آرماتوربندی و صاف کردن خاک‌ها و ماسه‌ی لغزنده‌ که در زیر بتن جای دارند، استفاده می‌شود.

مشخصات فنی توری‌های گابیون

رول‌های سیم تورسنگ در عرض‌های 1 تا 3 متر و طول‌هایی معادل با 40 تا 50 متر تولید می‌شوند. در بافت این توری‌ها از مفتول‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. این مفتول‌ها در قطرهای مختلف 2, 2.5, 3, 4  و 5 برای مصارف مختلف تولید می‌گردند. وزن این مفتول‌ها تقریبا کم بوده به ‌طوری که وزن تقریبی آن‌ها در هر متر به حدود 2 کیلوگرم می‌رسد. همان‌طور که قبلا ذکر شد، چشمه‌های تورسنگ‌ها به شکل شش ضلعی و در ابعاد مختلف تولید می‌گردد. ابعاد رایج چشمه‌ها عبارتند از: 5*6 ، 8*10 و 10*10. لازم است ذکر کنیم که چشمه‌های شش ضلعی که به شکل لانه‌ی زنبور می‌باشند، از جمله رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع تورسنگ هستند. تورسنگ‌ها با ابعاد چشمه برابر با 5*6 مخصوص کف‌بندی آبراهه‌ها هستند که در اصطلاح رایج به آن‌ها گابیون‌های مترز می‌گویند.

ویژگی‌ها و مزایای توری‌های قفسی یا تورسنگ‌ها

ریشه‌ی واژه‌ی گابیون به زبان ایتالیایی و کلمه‌ی gabbione باز می‌گردد و در لغت به معنای قفس بزرگ است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، درون این قفس‌ها که می‌توانند از جنس توری‌های فلزی یا پلاستیکی باشند با شن، ماسه و سنگ‌های بزرگ پر می‌شود. با توجه به کاربردی که در نهایت مد نظر است، نوع مصالح پر کننده تعیین می‌شود. تورسنگ‌ها کاربرد فراوانی دارند که از آن‌ها می‌توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد. از جمله موارد مصرفی آن‌ها می‌توان به پوشش و کف‌بندی آبراهه‌ها، استحکام بخشی به بناها و خاک‌های سست، حفاظت از دیوارها و شیب‌های سست و لغزنده و استفاده از آن‌ها به عنوان فنس، حفاظ و هم‌چنین در راه‌سازی و مهار توده‌ی سنگ‌ها اشاره کرد.

 

گابیون

 

امروزه کاربرد قفس‌های توری آن‌چنان گسترش پیدا کرده است که از آن‌ها برای طراحی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و ساختمان‌هایی که تماما با این سازه‌ها ساخته شده‌اند رو به گسترش هستند. لازم به ذکر است که از این تورسنگ‌ها برای دکوراسیون و تزئین نمای خارجی ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نیز استفاده می‌شود. با توجه به این‌که از این سازه‌ها در موارد مختلفی استفاده می‌شود، لازم است که خواص فیزیکی و مکانیکی آن‌ها در هر نوع مصرف به تمامی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. لذا باید خصوصیات و ویژگی‌هایی نظیر استحکام و خواص مکانیکی، شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری و فرایندپذیری و سهولت کاربرد مورد توجه قرار بگیرد.

سایر مزایا و ویژگی‌های این محصول

شایان ذکر است که استفاده از این سازه‌ها نسبت به سازه‌های مشابه، نیاز به صرف هزینه‌ی کم‌تری است. اگر بخواهیم مزایای استفاده از این توری‌های سنگی را برشماریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند؛
  2. کاربرد در بسیاری از زمینه‌ها و حوزه‌ها؛
  3. استفاده از آن‌ها در کاربردهای سازه‌ای(کف‌بندی آبراهه‌ها) و غیرسازه‌ای(مصارف تزئینی)؛
  4. سهولت کاربرد و فرایند‌پذیری؛
  5. برخورداری از خواص مکانیکی مطلوب با توجه به استفاده از مفتول‌هایی با جنس گالوانیزه؛
  6. بی نیاز از حافظت فیزیکی؛
  7. مصالح پرکننده(سنگ، شن و ماسه) ارزان قیمت و در دسترس؛
  8. عدم نیاز به نیروی کار ماهر جهت نصب و راه‌اندازی؛
  9. مقاومت مطلوب در برابر رطوبت محیطی.

 

گابیون

چگونگی استفاده از تورسنگ‌ها

معمول‌ترین نوع کاربرد از این محصول، مصرف آن‌ها در قالب‌ها و اشکال هندسی مکعبی و استوانه‌ای شکل است. این سازه‌ها را با تعبیه در محل مورد نظر و پس از آن پر کردن آن‌ها با مواد پرکننده‌ی مناسب، مورد استفاده قرار می‌دهند. واضح است که وزن حاصل از سنگ‌هایی که در داخل توری‌ها قرار می‌گیرد، موجب استحکام‌بخشی به سازه می‌شود.

آموزش گابیون بندی و نحوه‌ی بستن آن

در ادامه‌ی این مقاله سعی داریم تا در ارتباط با آموزش بستن قفسه‌های توری بحث و بررسی داشته باشیم. با ذکر مراحل مورد نیاز برای بستن تورسنگ‌ها در ادامه‌ی مقاله، یک کارگر ماهر و یا غیر حرفه‌ای قادر خواهد بود نسبت به ساخت این سازه‌ها اقدام کند. لازم به ذکر است که این تورسنگ‌ها را می‌توان در شرایط جغرافیایی مختلف تولید کرد و ساخت. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا با مراحل و الزامات ساخت تورسنگ‌ها بیشتر آشنا شویم.

اتصال‌دهی اجزا به یکدیگر

از سیم‌های روکش‌دار برای مقاصد متعددی استفاده می‌شود، از جمله می‌توان به سر هم کردن و اتصال دادن بخش‌ها و واحدهای خالی مختلف به یکدیگر اشاره کرد. از این سیم‌ها هم‌چنین برای افزایش ایمنی سازه و تقویت این قفس‌های پر از سنگ استفاده می‌شود. با استفاده از سیم‌ها مختلف و تعبیه‌ی آن‌ها در مکان‌های مختلف از قفس، شما می‌توانید ساخت و طراحی تورسنگ را آغاز کنید. لازم است اشاره کنیم که در کنار سیم‌های روکش‌دار، سیم‌ها و مفتول‌های دیگری در ساخت و تولید گابیون مورد نیاز خواهد بود. تمامی سیم‌های روکش‌دار باید در ترکیب شیمایی خود دارای روی باشند، تا بتوانند خواص فیزیکی و شیمیایی مورد نظر در محیط‌های مختلف را از خود ارائه دهند.

 

اتصال دهی اجزا

 

اگر قصد استفاده از سیم‌های روکش‌دار از نوع PVC را داشته باشیم، قاعدتا باید به دنبال سیم‌هایی از این  جنس باشیم، یعنی سیم‌هایی که از طریق تزریق این نوع پلیمر ساخته شده‌اند. بنابراین تا این مرحله از کار متوجه شده‌ایم که باید با توجه به نوع قفسی که در پی آن هستیم، به دنبال مفتول مناسب باشیم. لذا از گام‌های اساسی در ساخت تورسنگ‌ها شناخت صحیص از نوع کاربردی است که به دنبال آن هستیم، چرا که با توجه به نوع کاربرد مورد نظر، جنس توری را که از اجزای اساسی سازه است، انتخاب می‌شود.  با توجه به این که ظاهر گابیون‌ها به خصوص در موارد تزئینی از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توان در ساخت این قفس‌ها برای اتصال پنل جلویی قفس به قسمت عقبی آن از مفتول‌های روکش‌دار از پیش تغییر شکل داده شده استفاده نمود. قطر این مفتول‌ها باید بین 3 تا 4 میلی‌متر در نظر گرفته شود.

استفاده از ژئوتکستایل در ساخت قفس‌های توری

قبل از آن‌که به سراغ کاربرد ژئوتکستایل‌ها در ساخت گابیون بپردازیم، لازم است که در ابتدا با معنا و چیستی این جسم آشنا شویم. این که ژئوتکستایل‌ها به چه اجسامی گفته می‌شود، جنس آن‌ها چیست و چه کاربردی دارند. پس در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید تا با ژئوتکستایل‌ها و کاربرد آن‌ها در ساخت تورسنگ‌ها بیشتر آشنا شویم.

 

ژئوتکستایل

 

ژئوتکستایل‌‌ها (Geotextile) پارچه‌هایی هستند که امکان نفوذپذیری را فراهم می‌کنند. از این منسوجات هنگامی‌ که بخواهیم سازه‌ای را در تماس با خاک و زمین پیاده‌سازی کنیم، استفاده می‌شود. بنابراین از ژئوتکستایل‌‌ها هنگامی که قصد جداسازی، فیلتریزاسیون، بهبود خواص و افزایش حفاظت را داشته باشیم، استفاده می‌شود. این پارچه‌ها به شکل لایه‌ای هستند، به طوری که این لایه‌های متعدد در کنار یکدیگر قرار گرفته شده‌اند، به کار گرفته می‌شوند. جنس این پارچه‌های چند لایه از پلی استر و یا پلی پروپیلن است که همراه با سایر ترکیبات پلیمری جهت تقویت پارچه، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. ساختار متخلل این منسوجات باعث پیدایش خواص مطلوب و منحصر به فردی در آن‌ها شده است، خواصی که در ساخن گابیون به شدت مورد نیاز است.

از جمله این خواص که در ساخت و تولید تورسنگ‌ها نیز بسیار مورد توجه است، می‌توان به تراوایی نسبت به آب، خاصیت موئینگی بالا، جاذب آب اشاره کرد. شاید بتوان گفت در بین تمامی خواص ذکر شده، توانایی عبور انتخابی از اهمیت بالاتری برخوردار است. عبور انتخابی به این معنا است که ژئوتکستایل‌‌ها، اجازه عبور مولکول‌های آب را از بین ساختار متخلل خود می‌دهند، در حالی که نسبت به عبور و گذار ذرات خاک ممانعت ایجاد کرده و از عبور و گذشتن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

سایر خواص حائز اهمیت ژئوتکستایل‌‌ها در ساخت گابیون‌

از جمله خواص ژئوتکستایل‌‌ها که در ساخت و تولید تورسنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. جداسازی بین سطوح مختلف؛
  2. فراهم کردن زیر سازی مناسب؛
  3. کنترل فرسایش؛
  4. ایجاد دیواره‌های محافظ؛
  5. توانایی ایجاد زه‌کشی مناسب در سطوح عمودی و ستون‌ها؛
  6. کاهش ضایعات و نگه‌داری آن‌ها در بستری مناسب؛
  7. افزایش استحکام و ثبات مفتول‌ها و سیم‌ها؛
  8. افزایش استحکام بستر و زیر ساخت‌ خاک‌ریزها و هم‌چنین شیب‌ها.

 

گابیون

 

حال با توجه به تعریف و خواصی که از ژئوتکستایل‌‌ها بیان کردیم، به سراغ چگونگی استفاده از این پارچه‌ها در ساخت گابیون می‌رویم. این منسوجات با توجه به توانایی بالایی که در فیلتر کردن و جداسازی سطوح مختلف با جنس‌های متفاوت از یکدیگر دارند، در قاعده‌ی تورسنگ استفاده می‌شوند. باید دقت کنیم که ژئوتکستایل‌‌ها، همانند هر ابزار و ماده‌ی مصرفی دیگری دارای انواع مختلفی می‌باشند که هر نوع از آن‌ها خواص مربوط به خود را دارد. بنابراین باید دقت کنیم که با توجه به خواصی که از تورسنگ انتظار داریم و شرایط محیطی که گابیون در آن قرار می‌گیرد، نوع ژئوتکستایل‌ مورد نیاز نیز متفاوت خواهد بود. لذا با توجه به نوع کاربری و کارکرد تورسنگ، می‌توان از انواع مختلفی از ژئوتکستایل‌ استفاده کرد.

استفاده از سنگ‌های مناسب

از نکات مهمی که در ساخت و تولید تورسنگ‌ها باید مد نظر قرار دهیم، تامین مقدار سنگ مورد نیاز برای تکمیل پروژه است. در همین راستا باید از ابتدای شروع پروژه دقت کنیم که سنگ‌هایی با کیفیت مناسب، درجه بندی و در تناژ مورد نیاز در اختیار باشد. از جمله ویژگی‌های عمومی که باید سنگ‌ها داشته باشند، می‌توان به تمیزی، زیبایی ظاهری (مخصوصا در کاربردهای تزئینی و نماهای ساختمانی)، استحکام مناسب (به منظور خرد نشدن در اثر گذشت زمان و یا تنش‌های فشاری پایین) و اندازه‌ای متناسب با قفس توری اشاره کرد.

ابزارهای مورد نیاز

در ساخت گابیون و اجرای مراحل مختلف از آن، به ابزار آلات متعددی نیاز خواهد شد. از جمله می‌توان به انبردست اشاره کرد که ابزاری کاربردی در ساخت تورسنگ‌ها است. از انبردست برای پیچاندن سیم‌ها، نصب و اتصال سیم‌های پیرامونی و هم‌چنین فراهم کردن اتصالاتی با استحکام بالا اشاره کرد. پیش از استفاده از انبردست حتما دقت کنید که دندانه‌های انبردست حتما صاف باشد.

 

ابزارهای مورد نیاز

 

اگر قصد استفاده از مفتول‌های روکش‌دار را دارید، حتما به این نکته دقت کنید که استفاده از انبردست می‌تواند موجب آسیب رسانی به سطح روکش بشود. بنابراین در هنگام استفاده از سیم‌های روکش‎‌‌دار و هم‌چنین سیم‌هایی از جنس PVC، هرگز از انبردست برای بریدن و پیچاندن سیم‌ها استفاده نکنید. هم‌چنین هنگامی ‌که با استفاده از اهرم قصد بستن درب‌ها یا همان قاعده‌های تورسنگ را دارید، حتما دقت کنید به پوشش مفتول‌ها آسیبی وارد نشود. در اثر مخدوش شدن روکش مفتول، طول عمر سیم کاهش پیدا کرده و امکان پاره شدن آن‌ افزایش می‌یابد.

ساخت قاب برای گابیون

برای ایجاد سطوحی صاف و هم تراز با یکدیگر، لازم است که از یک قاب برای این منظور استفاده شود. استفاده از قاب موجب یکسان‌سازی و هم ترازی سطوح، چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از قاب، می‌توان به جلوگیری از تورم و شکم‌دار شدن گابیون در هنگام سنگ ریزی و به دنبال آن افزایش وزن اشاره کرد. هم‌چنین استفاده از قاب‌هایی با طراحی و اشکال زیبا، به جنبه‌ی تزئینی سازه کمک شایانی می‌کند.

آماده‌سازی زیرساخت و فوندانسیون

فوندانسیون و زیر ساختی که گابیون بر روی آن قرار می‌گیرد، باید هموار و صاف باشد، هم‌چنین ارتفاع قفس توری باید طبق محاسبات انجام شده در ساخت سازه افزایش یابد. برای آماده سازی هر چه بهتر زیر ساخت، باید فوندانسیون در نظر گرفته شده کاملا صاف باشد تا بار به صورت گسترده در تمام قاعده پخش گردد و شاهد تمرکز تنش در برخی از نقاط نباشیم.

 

فوندانسیون

 

هم‌چنین از دیگر الزامات مورد نیاز برای آماده‌سازی زیر ساخت، می‌توان به پاک سازی سطح از پوشش‌های گیاهی و هم‌چنین کوبیدن سطح برای جلوگیری از فرو نشست آن اشاره کرد. با کوبیدن سطح و کف می‌توان به میزان قابل توجه‌ای از نشست زمین در اثر وزن تورسنگ و هم‌چنین عوامل طبیعی نظیر بارش باران جلوگیری کرد و طول عمر سازه را افزایش داد.

با اجرای مراحل فوق و دقت در اجرای آن‌ها می‌توان گابیون‌ها را برای مصارف مختلف و متعدد ساخت و تولید کرد.

علت و اهمیت گابیون بندی رودخانه‌ها

همان‌طور که می‌دانیم چنان‌چه بستر زمین یا رودخانه از خاک‌های نفوذناپذیر و یا سنگ‌های سخت تشکیل شده باشد، فرسایش به حداقل مقدار خود می‌رسد. اما در نقطه‌ی مقابل ممکن است که زمین و بستر مورد نظر، از خاک‌ها، شن و ماسه‌های ریز تشکیل شده باشد، در چنین حالتی فرسایش افزایش پیدا می‌کند. باید به این نکته اشاره کنیم فرسایش زمین و بستر رودخانه‌ها امری طبیعی است. در اثر جریان‌های تند آب در مسیر رودخانه، خاک و بستر آن تحت فرسایش قرار می‌گیرد و خاک را از محلی که قرار دارد به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌کند. دقت کنیم که این امر تا جایی که باعث بروز مشکل نشود، مخاطره آمیز نیست و می‌توان از آن به عنوان پدیده‌ای طبیعی یاد کرد. اما ممکن است در اثر بروز عوامل محیطی مانند بارش‌های فصلی، ذوب شدن برف کوهستان‌ها و … شدت جریان آب در بستر رودخانه افزایش پیدا کند و به دنبال آن مقدار فرسایش خاک در یک بازه‌ی محدود به میزان زیادی افزایش پیدا کند. در چنین حالتی استفاده از قفس‌های توری می‌تواند دیواره‌های رودخانه را تقویت کند و از خاکی که در تماس مستقیم جریانات آبی قرار دارد در برابر فرسایش جلوگیری کند. دقت کنیم که تثبیت دیواره‌های رودخانه و مستحکم شدن آن‌ها در طول زمان و به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد و ممکن است احداث و پیاده‌سازی طرح‌هایی مشابه با گابیون‌بندی، بستر رودخانه را از حالت طبیعی آن خارج کرده و به دنبال آن مشکلات عدیده‌ای بروز پیدا کند. لذا اجرای هرگونه طرح و ساخت و اجرای تورسنگ‌های در بستر و دیواره‌های رودخانه به منظور تقویت آن، باید طبق یک سری اصول کلی و مهندسی شده انجام گیرد.

 

گابیون

ثبات محیط اطراف رودخانه

همان‌طور که پیش‌تر و در قسمت ساخت و تولید تورسنگ‌ها اشاره کردیم، این قفس‌ها را می‌توان از طریق بافتن و یا جوش دادن سیم‌ها به یکدیگر تولید کرد. یکی از بهترین راه حل‌ها برای این که بتوان دیواره‌های رودخانه را در محل خود ثابت کرد، به طوری که در اثر فرسایش خاک جا به جا نشوند، استفاده از گابیون مش است. از این قفس‌های توری و سایر تورسنگ‌های پر شده از سنگ، به طور گسترده برای تثبیت دیواره‌های رودخانه‌ها، آبراهه‌ها و هم‌چنین دیواره‌های مخازن استفاده می‌شود. این قفس‌های توری علاوه‌بر حل مشکلات ناشی از فرسایش، موجب بهبود خواص استحکامی منطقه مورد نظر می‌شوند. یکی از راه‌های زیباسازی این سازه‌ها و هم‌خوانی بیشتر با محیط طبیعی‌ که در آن قرار دارند، استفاده از سنگ‌هایی هم اندازه یکدیگر است.

قیمت و هزینه‌ی قفس‌های توری گابیون 

به طور عمده قیمت تورسنگ‌ها به عوامل و مشخصات فیزیکی آن‌ها بستگی دارد. از جمله مشخصات فنی که در تعیین قیمت این سازه‌ها تاثیرگذار است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جنس سیم‌های استفاده شده: جنس سیم وابسته به نوع کارکرد سازه و خواصی که از ان انتظار داریم، می‌تواند از نوع مفتول‌های گالوانیزه و یا مفتول گالوانیزه با روکش PVC باشد؛
  2. چشمه توری؛
  3. ارتفاع؛

لازم به ذکر است که امروزه خرید و استفاده از تورسنگ‌ها به دلیل مقرون به صرفه بودن و کاربرد فراوان گسترش زیادی پیدا کرده است.

 

گابیون

جمع بندی

توری‌های گابیون تشکیل شده از دو جزء سنگ و تور هستند. این توری‌ها به نام‌های دیگری هم‌چون تورسنگ، قفس‌های توری و… نیز خوانده می‌شوند. امروزه استفاده از این توری‌ها با توجه به سهولت استفاده و قیمت پایین گسترش فراوانی یافته است. جنس‌ سیم‌های استفاده شده در ساخت این قفس‌ها می‌تواند از نوع روکش‌دار و یا  بدون روکش باشد. از جمله خواص مهمی که باید این سیم‌ها داشته باشند، استحکام بالا و هم‌چنین خواص ضد خوردگی بالا است. برای بهبود خواص ضد خوردگی این سیم‌ها، گاه آن‌ها را از جنس گالوانیزه تهیه می‌کنند. تورسنگ‌ها کاربرد فراوانی دارند. گستره‌ی کاربرد آن‌ها از استفاده‌های تزئینی در نمای ساختمان‌ها تا بهبود خواص استحکامی دیواره‌ی رودخانه‌ها است. هم‌چنین از این سازه‌ها برای تثبیت دیواره‌های مخازن استفاده می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا