بلاگمصالح و متریال

نحوه تشخیص سریع کیفیت سیمان در کارگاه ساختمانی

نکاتی درباره ی تشخیص کیفیت سیمان

موضوع کیفیت و کنترل کیفیت محصولات تولیدشده در یک مجموعه تولیدی از مهمترین فعالیتهای آن مجموعه میباشد خصوصا در زمانی که آن محصول در بازار با تنوع کیفی و مازاد بر تقاضا عرضه گردد. همچنین کیفیت به عنوان یک مزیت رقابتی در تداوم تولید و ماندگاری و ثبات یک مجموعه تولیدی در عرصه تولید مورد توجه است .

سیمان به عنوان یک کالای مورد مصرف از انجام یک پروسه و فرایند پیچیده همراه با تجهیزات سبک و سنگین خط تولید و یک محصول انرژی بر امروزه در دنیا تولید میگردد .
از آنجا که مصرف سیمان در احداث ابنیه و ارکان اساسی توسعه چه در بخش صنعت و چه در بخش عمومی مورد استفاده قرار میگیرد و عیار مصرف آن به تناسب کیفیت میتواند متغییر باشد لذا موضوع کیفیت و توجه خاص به آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
علاوه بر این با توجه به نرخ تولید سیمان در کشور و عدم توازن مابین عرضه و تقاضا برای اقزایش توان رقابتی ارتقاء کیفی محصول مورد توجه می باشد.

نحوه تشخیص سریع کیفیت سیمان در کارگاه ساختمانی:

سیمان ماده ای تقریبا فاسد نشدنی است ولی بهترین زمان برای مصرف آن تا ۹۰ روز بعد از زمان تولید آن است.

۱- رنگ سیمان: باید خاکستری با سایه های سبز تیره باشد.
۲- حالت ظاهری: باید نرم باشد؛ طوری که وقتی مشتی از آن را برداشته و بین دو انگشتمان فشار میدهیم، کلوخه نشود.
۳- دما: وقتی دستمان را داخل کیسه ای از سیمان میبریم باید کاملا خنک باشد.(حتی در تابستان)
۴- چگالی: باید به حدی چگال باشد که وقتی مشتی از آن را داخل حجمی از آب میریزیم، ابتدا برای دقایقی روی آب شناور باشد و سپس ته نشین شود.
۵- چسبندگی: باید مقداری از آن را روی سطح شیشه ای با آب مخلوط کرده و پس از گیرش اولیه (حالت خمیری) بمدت۲۴ ساعت آنرا داخل آب قرار دهیم. پس از خروج از آب نباید ترکی در آن دیده شود.
۶- مقاومت: از سیمان با آب مکعبی با ابعاد ۲۵×۲۵×۲۰ میلی متر تهیه کرده و پس از گیرش آنرا بمدت ۷روز داخل آب گذاشته و سپس بوسیله جک فشارسنج آنرا میشکنیم. باید حداقل ۳۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع مقاومت نشان دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا