اجتماعی

حضور عضو و رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در مرکز یاور شهر ۵ 

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از شمس احسان گفت:  تمام تلاش ما در مدیریت شهری تهران و با همکاری بهزیستی و سایر دستگاه‌های متولی، زمینه‌سازی برای بازگشت به زندگی موثر و امن است.
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با آرزوی سلامتی و تندرستی برای دختران و زنان ساکن مراکز یاور شهر ۵، ابراز امیدواری کرد که بتوانند شب چله‌ی سال بعد را در کانون گرم خانواده سپری کنند.
شمس‌احسان با اشاره به این نکته که در مراکز یاور شهر در کنار درمان اعتیاد، خدمات پزشکی، روانشناسی، مددکاری و … به مددجویان ارائه می‌شود؛ ارتقای هرچه‌بیشتر کیفیت این خدمات را ضامن بازگشت امن این گروه به کانون خانواده قلمداد کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه لازم است طرح و الگویی مشخص برای درمان مددجویان در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: باید دستورالعمل درمان و توانمندسازی این افراد طی بازه زمانی و چرخه درمان مشخص و تهیه شود و مددجویان براساس آن، دوره درمان خود را گذرانده و به زندگی سالم در آغوش خانواده و جامعه بازگردند.
فرآیند جمع‌آوری و نگهداری معتادین متجاهر ناقص است
فاطمه قاسم‌پور در این بازدید گفت: باید در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و همچنین برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است موضوع بازپروری و جامعه‌پذیری معتادین متجاهر به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
قاسم‌پور ادامه داد: در حال حاضر فرآیندی که برای جمع‌آوری، نگهداری و بازپروری معتادین متجاهر صورت می‌گیرد ناقص است و تجربه یک سال اخیر در نگهداری این مراکز نشان می دهد که جدی تر باید نسبت به جامعه پذیری و توانمندسازی این افراد ورود کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: البته از موضوع مهم پیشگیری و مداخلات و فوریت های اجتماعی اولیه نباید غفلت کرد. توجه به موضوع معتادین متجاهر نباید باعث شود توجه به مساله کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر کمرنگ شود و در این زمینه نهادهای متولی می بایست با جدیت بیشتری ورود کنند.
وی افزود، جلسات بررسی کاهش آسیب اعتیاد در کمیسیون اجتماعی مجلس بیانگر این مساله است که هم رسیدگی به معتادین متجاهر باید با برنامه ریزی دقیق تری و الگوی مداخله موثر تری پیگیری شود و هم تولی گری  این موضوع که در ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر سازمان بهزیستی است باید بررسی مجدد شود و حتما در برنامه هفتم پیشنهاداتی در این زمینه داریم.
قاسم پور در ادامه گفت: پس از دوره نگهداری معتادین متجاهر در مراکز ماده ۱۶، لازم است نسبت به ورود مجدد این افراد به جامعه برنامه ریزی صورت گیرد که شاهد بازگشت پذیری اعتیادشان نباشیم. در این زمینه نیز مطالعاتی صورت گرفته که  در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر این مباحث را دنبال می کنیم.
وی در ادامه گفت،  خانواده در این حوزه نقش مهمی دارد و هر چقدر بتوانیم با رویکرد حل مسئله وارد مداخلات و فوریت های اجتماعی شویم و می‌توانیم از ورود افراد به چرخه آسیب جلوگیری کنیم و در این زمینه لازم است خانواده آسیب دیده یا در معرض آسیب هدف برنامه ریزی و مداخلات باشد.
وی درباره فرهنگ سازی در جامعه برای بازگشت معتادین متجاهر پس بازپروری و کسانی که دچار آسیب اجتماعی شدند، گفت: فردی که دچار آسیب می‌شود بازگشت به اجتماع سختی دارد و این باعث طرد اجتماعی می‌شود و لازم است جامعه به فرد آسیب دیده کمک کند تا این افراد بتوانند به جامعه بازگردنند.
به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا