اجتماعی

ضرورت بازنگری طرح تفصیلی با رویکردهای نوین و زیست‌پذیرتر

زهرا شمس‌‌احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز (سه شنبه) در صد و هفتاد و هشتمین جلسه شورا و در تذکر پیش از دستور خود با تاکید بر ضرورت بازنگری طرح تفصیلی با رویکردهای نوین و زیست‌پذیرتر اظهار داشت: در دو سال اخیر بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف با دغدغه خاطرِ فضاهای بی‌دفاع شهری، عرصه‌های رها شده و بافت‌های شهری مساله‌دار (به ویژه از منظر اجتماعی) صورت گرفته است.

به گزارش ساختمان آنلاین، شمس‌احسان اصافه کرد: آن‌چه حداقل به مثابه بخشی از راهبردها برای پیگیری، حل یا مدیریت مسائل در حوزه‌های اجتماعی ارائه شده‌اند؛ اغلب راه‌کارهای فضایی و کالبدی متاثر از طرح تفصیلی بوده‌اند که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل تسری هستند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به اینکه مهمترین رسالت کمیته اجتماعی صیانت و ارتقای منفعت عمومی شهروندان و شهر تهران است؛ از این منظر، طرح‌های توسعه شهری به مثابه یک میثاق جمعی و زبان گویای شهر و شهروندان و مدیریت شهری برای دستیابی به منفعت عمومی در قالب‌های ف همان‌طوری ضایی و کالبدی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که مسائل اجتماعی و فضایی و کالبدی با هم نسبت دوسویه دارند و نمی‌توان به صورت یک طرفه به مدیریت این مسائل پرداخت؛ مدیریت شهری تهران با توجه به فرا رسیدن موعد بازنگری طرح تفصیلی تهران، هر اقدام پیرامون ترسیم فرایندهای بازنگری را با تاکید بر مفهوم منفعت عمومی شهروندان و شهر و با تکیه بر رویکردهای نوین تدوین کنند تا در نهایت طرح جدید علاوه بر حوزه شهرسازی، پاسخگوی چالش‌های حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شهر باشد.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: روند بازنگری طرح تفصیلی، فرصتی مغتنم برای ارتقای حس تعلق شهروندان به شهر تهران است و ضرورت دارد در فرایند بازنگری آن از رویکردهای فن‌سالارِ سنتی مبتنی بر کالبدِ خشک و مهندسی به سمت روحِ شاداب مبتنی بر خرد جمعی و زیست پذیری پایدار حرکت شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجموعه مدیریت شهری تهران باید این فرصت را به مثابه ظرفیت‌سازی راستین تلقی کند تا به واسطه آن، فرایند بازنگری طرح تفصیلی تهران با رویکرد به‌روز، واقع باورانه و زیست‌پذیرتری به ارمغان آید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا