اجتماعی

تحریک افکار عمومی از موضوعات روز داخلی یکی دیگر از تاکتیک‌های رسانه‌های غربی خواهد بود

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمود کبیری یگانه کارشناس حوزه خاورمیانه و رییس اطلاع رسانی شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: سفر دکتر رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان به نیویورک و حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از چند منظر حائز اهمیت است، گرچه سال گذشته دکتر رئیسی در اولین سال ریاست جمهوری خود به صورت آنلاین و مجازی سخنرانی خود را در این نشست ایراد کرد، اما حضور رئیسی در نیویورک و سخنرانی در نشست مورد توجه جدی کارشناسان و رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیرامون این سفر وجود داشت، امکان ملاقات دکتر رئیسی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بود که دکتر رئیسی در چند هفته اخیر صراحتا دو بار این دیدار را رد کرده و نشان داده بر اساس رویکرد کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به بی اعتمادی به آمریکا در صحنه بین الملل، رئیسی نیز اعتقاد و تمایلی به چنین دیداری که قطعا منافعی هم برای ایران به دنبال نخواهد داشت، ندارد. متاسفانه پیشینه آمریکا در بدعهدی به گونه‌ای است که امروز بسیاری از افرادی که رویکرد غرب گرایانه‌ای نیز دارند، معترف هستند تلاش دولت قبل برای هرگونه ملاقات و مذاکره مستقیمی با آمریکا نتیجه‌ای جز خروج آمریکا از برجام و بدعهدی آن کشور نداشت، کما اینکه سه دهه پیش نیز وقتی مسئولان ایرانی با طرح موضوع گفتگوی تمدن‍ها، از تمایل ایران برای مذاکره با آمریکا سخن گفتند، آمریکا با محور شرارت خواندن ایران در کنار کره شمالی، پاسخ قائلان به تنش زدایی را داد! از این رو مقامات ایرانی به تجربه دریافته اند ورای اتخاذ هرگونه سیاستی از سوی ایران، آمریکا به دشمنی و بدعهدی خود ادامه می‌دهد.

دولت سیزدهم از همان ابتدا نشان داد به رغم اعتقاد به گفتمان مقاومت و خودکفایی از تلاش‌های دیپلماتیک برای استیفای منافع ملی دریغ نمی‌کند، از این رو تیم دیپلماسی ایران در یک سال گذشته با جدیت در مسیر مذاکره گام برداشت و امروز نیز دکتر رئیسی از این فرصت دیپلماتیک برای گفتگو با سران کشور‌های خارجی و حضور در محافل بین المللی استفاده می‌کند؛ در واقع آنچه رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم را از گذشته متفاوت می‌کند این است که همه تصمیمات و رویکرد‌ها در دولت معطوف به مذاکره یا دیپلماسی نیست، بلکه مذاکره و دیپلماسی در کنار سایر ابزار‌های تحقق منافع ملی یعنی افزایش توان نظامی، توسعه تحقیقات و توان هسته ای، تقویت سیاست همسایگی و تعامل با سایر قدرت‌های جهانی همچون چین و روسیه و سایر مولفه‌های قدرت ساز نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

سخنرانی دکتر رئیسی در نشست مجمع عمومی فرصتی برای ارائه دیدگاه‌ها و رویکرد‌های کلان جمهوری اسلامی در صحنه نظام بین الملل است. استکبارستیزی، حمایت از مستضعفان جهان، خودکفایی ملی، رد نظام نامشروع اسرائیل و دفاع از حقوق ملت فلسطین، انتقاد از سیاست‌های مداخله گرایانه آمریکا و دفاع از سیاست‌ای هسته‌ای ایران مهم‌ترین محور‌های سخنرانی دکتر رئیسی در این نشست خواهد بود که به نوعی تبلور یکپارچگی و وحدت در سیاست خارجی کلان نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود.

بدیهی است کشور‌های غربی و رسانه‌های آن‌ها تلاش خواهند کرد تمام توجه افکار عمومی را از اصول محوری سیاست خارجی به برخی حواشی احتمالی تقلیل دهند، از این رو می‌توان انتظار داشت ترک تکراری محل نشست توسط کشور‌های غربی و هم پیمانان آن‌ها در دستور کار رسانه‌های غربی و معاند قرار خواهد گرفت یا باید منتظر رفتار‌های رذیلانه خودفروخته‌های داخلی در ایجاد حاشیه در برنامه‌های رییس جمهور باشیم، ضمن اینکه طرح برخی سوالات هدفمند برای انحراف و تحریک افکار عمومی از موضوعات روز داخلی یکی دیگر از تاکتیک‌های رسانه‌های غربی خواهد بود که انتظار می‌رود تیم رسانه‌ای و اتاق فکر دولت در این سفر پیش بینی‌های لازم برای مقابله با چنین تاکتیک‌هایی را کرده باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا